Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport vart wavesurfa i Italien

  • vart wavesurfa i Italien

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 september, 2003 vid 13:30

    ska nu i sommar till Italien och tänkte lära mig wavesurfa då jag redan behärskar frerridseglingen. vart i Italien finns de bästa förhålanderna om det ens finns några där på sommaren.

    man vill ju inte komma till en överbofalkad strand med noll vind och inga våger. Alla svar och tips är välkomna. bara det är något för en nybörjare. kan även vara smått intreserad av spanien och portugal

    sponte svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2003 vid 13:43

    Lake Garda
    eller vid sicilien,
    rrd utvecklar någonstans vid pisa eller genua tror jag.

  • ola_p

    Medlem
    30 september, 2003 vid 10:08

    Gardasjön är fint ställe att träna freestyle, formula etc. men inga vågor (annat än färjorna, men man får inte längre hoppa på vågorna eller hur det nu var?!), det är ju en sjö… Vet inte vad det finns annars i italien…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 08:09

    sardinien tillhör väl italien.
    Medelhavets hookipa sägs det.
    Cape Mannu ska vara fint.
    Ofta vågor och vind från mistral blåser
    från marseille.
    se på http://www.oceanweather.com/data
    blåsigast i mars/april/maj tror jag.
    Men kanske hösten också vet inte riktigt.
    Eller sök på windsurf sardinia på nätet.

  • getwet

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 09:17

    Lago di Garda går bort direkt om du vill ha vågor, Sardinien däremot ska enligt locals vara bland Medelhavets bästa vågsegling. Blåsigast från vår till sept och bäst blir det om Mistral blåser. Och den kommer precis som någon redan påpekat från Franska Sydkusten och sveper förbi. Corsica lär antagligen vara likvärdigt. Sicilien tror jag inte alls har samma vindstatistik, dom saknar Mistral. Men det kanske finns någon annan vind där som jag inte känner till, någon annan som vet kanske??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 09:47

    kolla på http://www.wannasurf.com
    har sett att det kommer vågor till sydliga italien
    vid sicilien och så.

  • mag

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 10:36

    Toscana ska kunna få lite vågor på våren när det blåser mer och har även en sommarbris på sina ställen. Har varit några reportage därifrån. Fast om det är bra på sommaren är jag lite skeptisk på, vind är en sak men vågor är en annan. Bris ger inga vågor, det krävs mer för det.

    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 oktober, 2003 vid 17:21

    tack det blir antagligen sardinien. men frågan är om det blåser eller finns det bättre ställen i Europa att satsa på

  • getwet

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 08:51

    Norra Sardinien är blåshålan på ön just runt Porto Pollo (nära den mindre staden Palau)och Costa Esmeralda. När jag var där förra sommaren blåste det i två veckors tid……och det var inte lite heller! Dygnet runt (skitjobbigt efter ett tag, man är ju van att det avtar på natten utomlands) med 6-8 beuafort varje dag. Övrig tid (ca tre veckor)blåste det lite upp och ner men på 5 veckor seglade jag säkerligen ca 75-80% av dagarna. Men det är ganska lokalt just med den starkaste vinden, precis som på Sotavento Fuerte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 14:22

    fanns det några bra våger eller var det mer frreride och fresstyle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 11:13

    http://www.the-daily-dose.com
    har resebeskrivningar, blandannat från
    sardinien nu.

  • sponte

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 16:50

    Har varit 2 ggr på sicilien men ej surfat.
    Båda gångerna har det varit schysst vind och stora vågor. Ena året var det endel vindsurfare som körde vågorna. Varning för Italienska semesterveckorna bara tror de är efter våran industrisemester.

    Kan ej garantera något (som när det gäller vind mm)
    Stället heter Cefalú och ligger ca 10 mil från Palermo på Siciliens norra kust. Förr fanns ett bolag som hette destination europa som flög t palermo men de har gått i konk nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport vart wavesurfa i Italien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.