Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt vad till/under ??

  • towel

    Medlem
    27 april, 2010 vid 17:47

    Tja!

    Jag har kört en NP 5/3 dräkt tillsammans med Pro-Limit kombinerad väst och huva samt Predatorskor hela vintern utan att frysa. Skorna är grymt varma och att huva och väst sitter ihop gör att du slipper obehagliga överraskningar längs med ryggraden. KÖP!
    Har faktiskt inte känt att jag saknat “paketvärmare”

    Jag har inte testat handskarna men Dakines brukar bli rekommenderade så fort en sån här tråd dyker upp så dem är säkert bra.

    *edit*
    “hela vintern” kanske är att ta i då jag körde sista gången i mitten av dec och sen släppte inte isen förrän i slutet av mars 😛

  • thermochron

    Medlem
    27 april, 2010 vid 17:47

    Underställ med huva tycker jag är skönt fram till ganska sent på våren, och på hösten när det börjar bli kallt, speciellt som jag tidigare hade enbart en 3/2 dubbelneoprendräkt som aldrig blev särskilt varm.

    Handskar behöver man väl snart knappt längre. Någon vecka till så kör man hellre utan. Det är inte helt okomplicerat med handskar. Många får kramp på grund av att det man måste greppa blir större (handske+bom) och kanske på grund av strypt blodtillförsel till händerna. Vill du ändå köpa handskar redan nu så sök på forumet här om det, det har skrivits och analyserats hur mycket som helst i ämnet. Min gissning är i alla fall att du om du skaffar handskar kommer att prova dem i fem minuter innan du får kramp och märker att vattnet inte är så kallt som du trodde. Sedan ligger handskarna och väntar till nästa vår då du testar dem i fem minuter.. -Om du inte bor på västkusten och kan surfa i isfritt vatten året om.

    Med 5/3-dräkt behöver du nog inte själva understället heller egentligen, förutom de där första respektive sista veckorna på säsongen. På min dräkt blir det dessutom inte helt hundra med understället eftersom dräkten i sig har en flärp man ska dra över huvudet. Det blir mycket neopren runt halsen helt enkelt. Det funkar men är kanske inte helt optimalt.

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 april, 2010 vid 18:19

    Blir grymt daniel!

    Jag själv kör på;

    Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3 2008
    Pro Limit väst med huva
    Pro Limit Cold Water Mittens

    Motsvarande sko från mystic; Pro Limit Predator hög våtsko

    Tycker att allting fungerar klockrent! Du ska ha en väst med huva! Den är så sjukt j*vla skön! Vantarna är också kalasbra! Tycker prolimits är skönare än dakine…

    Du behöver inte mer än såhär… Jag har dock aldrig surfat när det är minusgrader i luften men vem f*n vill surfa då!?

    Edit..
    Våtdräkten har en inbyggd väst redan.. Västen med huvan drar du ovanför våtdräkten, såhär kan resultatet bli.. Sen november på Alnäs
    [IMG]http://www.facebook.com/photo.php?pid=3681480&l=fac738af00&id=728491569[/IMG]14339_192709771569_728491569_3681480_284726_n.jpg

  • oscar

    Medlem
    27 april, 2010 vid 18:37

    Min rekommendation för max värme är en polyprolentröja under våtdräkten. En del säger att dom luktar skit efter ett tag men det har jag inte märkt. Har en långärmad från Rip curl och ett par polypro shorts från Oneill. Grymma grejer.

  • zurfman

    Medlem
    27 april, 2010 vid 20:19

    Köp en billig somardräkt med kort ärm (typ noname), så håller ju den varma dräkten längre.
    Dessutom är ju en litet vidare sommardräkt (min är det) med korta ärmar snabbare att ta på sig. Jag köpte min tunna dräkt först, men tänkte använda den tunna med korta ärmar i sommar (båda går att använda kalla sommardagar). Bra att ha 2 ibland när det blåser 2 dagar i rad om de ej hinner torka helt (det går ju att ta på den fuktig, men inte lika skönt)

  • sode

    Medlem
    27 april, 2010 vid 21:55

    Nån som testat “njurvärmare”…?

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    29 april, 2010 vid 06:59

    Hur är dessa skor
    Ascan Extreme 7mm
    http://www.surfspot.se/sko-ascan-extreme-7mm.html

    Måste ha ett backup, för idag är det dags att handla kommer inte Raptor blir det dessa om inte dem är mycket sämre:confused2:

    Vill ut på fredag om det blåser till:tongue:

  • mexi_

    Medlem
    29 april, 2010 vid 11:38

    skorna är kanon. riktigt varma och sköna, sitter bättre än mina np…

  • gnutten

    Medlem
    29 april, 2010 vid 12:04

    Grymt sköna dojor! Har inte frusit om fötterna alls sen jag köpte dem (ca 7 surftillfälen). Sulan är mjuk och väldigt följsam.

    Atan Hot Wave Polar 6,5 mm som jag hade innan är betydligt tunnare, man märker att stropparna nu sitter tightare. Iofs kände man vassa stenar igenom dess sula, och remmen över foten satt helt korkat.

  • carl-r

    Medlem
    29 april, 2010 vid 13:58
    nybörjarsurfaren;609042 wrote:
    Hur är dessa skor
    Ascan Extreme 7mm
    http://www.surfspot.se/sko-ascan-extreme-7mm.html

    Måste ha ett backup, för idag är det dags att handla kommer inte Raptor blir det dessa om inte dem är mycket sämre:confused2:

    Vill ut på fredag om det blåser till:tongue:

    Dom är toppen. Det enda om man ska gnälla på nåt, är att gummit runt tårna gör den lite stor framtill, och man måste därför ha stropparna rätt stort inställda för att komma in alls. Men dom är varma, sköna och har bra känsla.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    29 april, 2010 vid 15:01

    okey åker och stor handlar neopren prylar nu 🙂

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    30 april, 2010 vid 06:16

    Nu är allt handlat 🙂

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 17:30

    Prov kört hela kittet var super varm och skönt.
    Handskarna åkte av väldigt fort, upphalstampen bara gled i handskarna!!

    Blev ascan extreme skorna, var lika varma som vinter kängorna(om dem är torra)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt vad till/under ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.