Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt vilken typ?

Taggad: 

  • Våtdräkt vilken typ?

    Publicerad av sonofisai på 19 augusti, 2010 vid 13:14

    Vad är bäst att använda för vindsurfing?
    ska man satsa på en helkropp, delad eller en med korta ärmar och ben?

    är det 4/3 mm man bör ha?

    Vad föredras?

    styret svarade 13 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dberg

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 13:21

    Helkropp och 5/3 är bra för normala svenska förhållanden. Kanske 5/4 på vintern, men beror väl mer på utförande. Vilken dräkt som är bäst har det skrivits kilometer om på det här forumet… Själv använder jag en O’neil epic 5/3 och är väldigt nöjd.

  • sonofisai

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 13:32

    Jag sökte på våtdräkt i taggar och det kom inte upp så många trådar… få väl leta lite till då.
    Tack för tipset i alla fall

  • dberg

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 14:18

    Jag provade att söka på “o’neil” och fick bl.a. följande trådar:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=72373&highlight=o'neil

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68226&highlight=o'neil

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=65345&highlight=o'neil

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61198&highlight=o'neil

    Problemet med många sökfunktioner är att man måste veta vad man är ute efter för att få rätt träffar. I dessa trådar hittar du ju andra märken, typ Ascan och prolimit etc etc. leta vidare med de märkena, eller frileta på “våtdräkt”. Nån annan kanske förstår sig bättre på sökmaskinen?

    Det finns en del att välja på…

  • gustav1980

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 14:34

    I sverige klarar du dig knappast med bara en våtdräkt.

    Jag använder en kortärmad och kortbenad dräkt från watski (det står dock neil pryde i dräkten) från ca 1 juli till 15 augusti, för den betalade jag 695:-

    Övriga säsongen kör jag med Ascan Polar och är mer än nöjd, vill minnas att jag betalade 1600 på båtmässan.

    Förstår inte varför man betalar 3000:- för en våtdräkt…

  • surfslusken

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 16:40
    Gustav1980;626691 wrote:
    Förstår inte varför man betalar 3000:- för en våtdräkt…

    Ja förstår inte att man får sälja annat än blåa våtdräkter???

  • Kjello

    Gäst
    19 augusti, 2010 vid 16:56
    surfslusken;626706 wrote:
    Ja förstår inte att man får sälja annat än blåa våtdräkter???

    Förstår varför jag betalade för Mystic Cure Steamer CrossTech SL/DL 6/3 2009 så smidig,
    så nöjd, satt som en smäck, så jag köpte sen en likadan shortleg med.
    Men märkligt samma storlek shortleg va lite bökigare att dra på sej
    Dom har inte använts hittills, denna sommar. skönast utan
    Men nästan så att jag längtar till att få köra med min Cure 6/3.
    problemet, är att svida om på stranden i kyliga vindar.!.

  • macedu

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 19:39

    Massa kit är bra!

    Höst vinter!
    Mystic 6/5/3 enkelneo i kombination med Mystic virus huva och sen ordentliga dojjor, och lovvikavantenmodell DAKINE. Kombon är GRYM, funkar i +-= grader utan problem.
    Sen en ennklare huva under sen vår och tidig höst som mer funkar som on off om man fryser till på HÖVVET denna tid kör man oxå med ett par tunna insatsstyrkehandskar i neoprene med ngt konstläder på greppet.

    Mittemellan… (inte ens använd än)
    Mystic shortleg med lång ärm med korta dojjor. Dubbel neoprene, den vit/gråa 🙂

    Till sommaren Brottardräkten metallite som man enkelt kan rulla ner under selen eller komplettera med en neoprenetröja över och i kombo med kortadojjor. Dräkten har längd till ovanför knäna.
    Och sen ett par balla shorts över där.

    /mac:tongue:

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:51

    Mystics enkelneo 6/5 är så jävla bra. När det är kallt alltså.

  • sajmon

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 21:34
    Gustav1980;626691 wrote:
    I sverige klarar du dig knappast med bara en våtdräkt.

    Är man nybörjare så tycker jag att EN våtdräkt räcker alldeles utmärkt. Själv har jag kört på samma 5/3-dräkt ända sedan jag provade på vindsurfing för första gången 2003. har funkat april-dec. Sedan ska jag inte undanhålla att jag är en snål student utan inkomst samt stadig missbrukare av Liquisole 😉

  • bicless

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 21:54

    Skall man ha en dräkt så satsa på en 5/3 med limmade, täta sömmar och vattenspärr i nacken. Funkar höst och vår och svala sommardagar. De varmaste dagarna på sommaren kan man köra commado utan dräkt.

  • fredrique

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 07:19
    Bicless;626774 wrote:
    Skall man ha en dräkt så satsa på en 5/3 med limmade, täta sömmar och vattenspärr i nacken. Funkar höst och vår och svala sommardagar. De varmaste dagarna på sommaren kan man köra commado utan dräkt.

    Aa precis, ju säkrare man blir och desto mindre man ligger i vattnet minskar ju behovet av våtdräkt. Är ju värst som nybörjare när man ligger och plaskar mest.

    I början av denna sommaren fanns det ju några goa dar då det var hur gött som helst att köra i bara shorts, men det är inget man är så bortskämd med annars 😉

  • mr-jibe

    Medlem
    22 januari, 2011 vid 23:44

    Själv har jag ingen direkt jättekoll på ungefär när de 4st jag har används, men min 6/4/3 Ascan icehawk kommer användas i kombination till en huva handskar o skor så länge isen inte ligger (ej provat den än, sprillans ny B-) ), Gill 5/3 används från sen månad september till oktober/november ca12grader, innan dess 3/2an som jag använder mellan 16 och 12gradern, sensommar/tidig höst och till sist Neil pryde 2000 shorty används mycket tidig sommar från ca16grader o uppåt till det är varmt i luften o man lökar sönder i den 😛

    Så alltberor på hur länge av säsongen du vill surfa ;D

  • styret

    Medlem
    23 januari, 2011 vid 09:18

    Jag håller med om att man klarar sig länge på en dräkt.
    För oss i Södra Sverige är nog köpandet av flera dräkter mest ett substitut till att verkligen surfa.
    Spar dom pengarna och ta en restis till GC en vecka i Februari.

    En 5/3a eller 5/4 är nog grunddräkten man bör ha i Sverige. Jag har en Neil Pryde 3000 som jag tycker är skön då den är jävligt smidig och den har hållt i 5-6 år med MYCKET användande men nu börjar den bli lite trött.

    Från mitten av oktober brukar jag få komplettera med en väst med huva under dräkten, Dakine vantar och O´neills varmaste dojjor.
    Det här klarar jag man sig med fram till isen lägger sig. Sen blir man kanske lite varm till sommaren men det kan man leva med fram tills man kan slänga av sig dräkten och köra shorts.

    Mina 5 cent av diskussionen.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt vilken typ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.