Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräkt vs. Torrdräkt

  • rtotheg

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:19

    tycker att mystic är ett kanon bra val iom att dem provas o testas i holland o de är väldigt likt klimatet vi har här hemma i sverige ,
    Sen att dem satsar väldigt mycket på bra matrial o kvalite i sömmar osv .
    men upp till var o en va dem vill åka med

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:45

    Jo det är sant. Men jag får känslan av att den här dräkten också är gjord för kalla klimat =)

    [IMG]http://www.backdoor.se/shop/shopFunctions/showImage.asp?name=07-xcel-if-654.jpg&imgW=500&imgH=500[/IMG]

  • rtotheg

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:55

    funkar nog inte aqtt ladda upp bilder, men om där är hetta osv så är de klart bättre beror ju helt o hållet också på vad man är för person om man lätt fryser eller är sjukt varm . vet inte om du kör med gummi ut ?

  • cheech

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:17

    Sitter också och funderar på våt- kontra torris. Där är främst säkerheten som är tveksam för mig. Pajar torrisen så är man körd, och det är inte läge! Hur hållbara är dessa för krascher? Eller någon som har en lösning som lurar liemannen när han tror att det är dags att casha in?! Typ köra tunnare våtdräkt under som ger en lite mer tidsfrist eller liknande, fast det verkar klart meckigt och tar bort meningen med torrdräkt. Jaja, säkert någon som har nått vettigt att säga…

  • skotten

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:31

    well sourra you know what I think about the drysuit/wetsuit thing.. I would definately go with the wetsuit… I know it wont be the mystic you wanna go with, the Xcel is actually an awesome suit, superwarm, but not as superflexi as the crossfire with the metalite vest. There are many choices..

    the truth is though.. none of them is a bad one.

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 22:31

    Men jag är inte så superflexig jag heller så det är nog lugnt =)
    Jag tror en del av problemet med Rip Curlen jag har nu är att materialet är så jävla elastiskt samtidigt som sömmarna är rätt stumma så de får ta en massa belastning i onödan.

  • haze

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 07:24

    Körde torris förra hösten. Tycker det är grymt. Om den går sönder? Ja vad gör dykarna om den går sönder? De är väl ut på mer djupt vatten än vi då?

    Sourra: jobb? Inte kunna surfa? Hmm måste kolla om jag känner någon sådan person..

  • nic

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 07:40
    Haze;491590 wrote:
    Körde torris förra hösten. Tycker det är grymt. Om den går sönder? Ja vad gör dykarna om den går sönder? De är väl ut på mer djupt vatten än vi då?

    Sourra: jobb? Inte kunna surfa? Hmm måste kolla om jag känner någon sådan person..

    När den börjar läcka fungerar den som en dålig våtdräkt. Går den verkligen sönder så kan det bli kallt antar jag men har inte läst om någon som haft det problemet faktiskt.

    nic

  • hbgkitare

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 07:42

    Här hittar du kanske något som passar! Jag beställde lite grejer här ifrån i våras, funkar utmärkt och ingen tullmoms (EU).

    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/

  • hengo

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:08

    kört xcel infiniti 6/5/4 bland isflak och snö när det är nollgradigt ute. Funkar hur bra som hellst, fryser inte ett dugg om kroppen och dräkten är riktigt rörligt ändå. Torrdräkt är säkert bra men känns lite farligt om den går sönder när det är JÄTTEKALLT vatten, alltså så kallt vattnet är innan det fryser.. Då vill man fan inte ha ett hål nånstans alltså.

  • wakenils

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:25

    körde torris några gånger i januari, blir lätt en sån till hösten, har inget direkt att klaga på, drog lite i grenen ibland men annars var man snarare smidigare än med en tjock våtdräkt

    att det skulle va nåt speciellt med att den skulle gå sönder tror jag inte man behöver oroa sig för om man nu inte krashar draken så den inte går att relauncha samtidigt. Dragkedjan pajjade på våtdräkten när det bara var några plusgrader i vattnet och jag fortsatte ändå köra tills dräkten var full med vatten men tillslut blev det lite för jobbigt men det funkade ganska länge…

  • sunnebunne

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:31

    måste köpa en ny därkt av något slag.. har egentligen hela tiden tänkt en våtdräkt NPX zealot (5,4,3) då jag skulle få ett ganska bra pris på den.. men räcker en så våtdräkt om det är riktigt kallt, eller behöver man en tjockare?

  • Kjello

    Gäst
    18 augusti, 2008 vid 10:34

    när jag började surfa för 30 år sen, då hade jag första åren bara ylletröja + långkallingar med regnställ över, det höll värmen även blött,
    Det va inga problem att simma.
    Men man va tung av vattnet när man kravlade upp på brädan, men det rann snabbt bort.
    En sinker hade jag aldrig kommit upp på och vissa vattenstart problem säkert.
    Så ylleställ under torrisen kan va godkänd försäkring om man har myckdt volym på brädan.
    Men klart i en torris rinner det bort svårare.

  • pjoter

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:40

    Som dykare får ma ha en jävla otur om dräkten går sönder (får man iofs ha som kitare också) men händer det när man dyker är det inte värre än att man fortsätter andas å simma i lugn å ro. man behöver troligtvis blåsa upp västen en del så man blir neutral i vattnet igen eller i nödfall dumpa viktbältet. Grejen är att man har med sin egna luft å om de råkar bli så att du sjunker till botten i 5min så kan du ändå ligga där i lugn å ro å fixa problemet om man har ok psyke.

    Ligger du däremot i brytande vågor utan någon lyftkraft och ingen medhavd luft att andas behövs inte många sekunder/minuter innan situationen börjar bli riktigt jobbig. Sen e grejen att har du fyllt torrisen med vatten måste du dra med dig det upp när du ska börja åka. Å att helt plötsligt väga 30kg mer gör genast surfingen lite besvärligare.

    Så jag hade lagt pengarna på en bra våtdräkt istället. Alternativt en våtdräkt till vågor å en torrdräkt till plattvattenslekar.

  • hbgkitare

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:41

    @Sunnebunne 491640 wrote:

    måste köpa en ny därkt av något slag.. har egentligen hela tiden tänkt en våtdräkt NPX zealot (5,4,3) då jag skulle få ett ganska bra pris på den.. men räcker en så våtdräkt om det är riktigt kallt, eller behöver man en tjockare?

    Klart det räcker! Har aldrig frusit i min 5/4 Pro Limit. Fryser man så är det om händerna och fötterna eller om man står för länge uppe på land med en våt dräkt. Torrdräkt har man om man vill ha det lite mysigare efter surfet när man skall byta om!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräkt vs. Torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.