Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vattenstart, gippa, slå med mera på vågbräda

  • Vattenstart, gippa, slå med mera på vågbräda

    Publicerad av viktor77 på 6 april, 2011 vid 07:01

    Jag har precis skaffat vågbräda och var ute en första tur igår. Skulle behöva lite tips från er som kör vågis. Jag kör med stroppar på brädan.

    Hur gör man vattenstart? Jag gjorde som på en TT-bräda. Det svåra var att komma i stropparna, speciellt den främre. Skulle nog behöva ha stropparna lösare. Ett annat problem är att brädan flyter iväg, speciellt på djupare vatten. Jag provade att ha lite kraft i kiten, så man kunde trycka fötterna mot brädan, vilket fungerade rätt bra. Har sett nån teknik med att hålla brädan med armbågen och sen har båda benen böjd. Jag tyckte det var enklast att

    Ta höjd. Kanta eller plana ut brädan, tar som fan på vaderna! Jag körde med fyra fenor, vilka gav ett riktigt bra grepp, så man vill ju använda dem så mycket det går. Men som sagt det tar på vaderna.

    Gippa och slå. Det här kommer ta en hel del träning känns det som. Att slå känns för stunden helt omöjligt, så jag kommer börja med att gippa. På TT-brädan brukar jag köra heelside genom svängen, då jag har rätt svårt för toeside.

    pjoter svarade 13 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gnutten

    Medlem
    6 april, 2011 vid 09:55

    Du skulle ha satsat på North istället:wink:
    Lyckades stå igenom ett par gippar:smile: (gippar är nog lite överdrivet att kalla det… vändningar med vinden var det i alla fall)

    Ja där finns en del att lära. En sväng till Skanör snart kanske?

    Ses
    /Tobias

  • viktor77

    Gäst
    6 april, 2011 vid 10:36

    Jag tror det blir en sväng till Falsterbo idag. Ska blåsa side shore.

  • acemattias

    Medlem
    6 april, 2011 vid 14:28

    Forsok inte fa fotterna i stropparna innan du startar som pa en TT, starta med fotterna nara kanten, lat draken lyfta upp dig pa bradan, kor ivag, sedan pillar du i fotterna i stropparna.
    Det funkar bra for mig iallafall och jag ar ocksa nyborjare pa brada.

  • sourra

    Medlem
    6 april, 2011 vid 16:55

    Det låter som att din teknik med att ha lite tryck i kiten så man pressas mot brädan är helt rätt så det är bara att öva mer. Vad det gäller gippen tycker jag det är enklast om man har hyffsat med fart, kantar till lite extra och sen faller av något i höjd så inte kiten drar så mycket i dig. Sätt fram bakfoten bredvid framfoten, ställ raskt bak framfoten och dra över kiten/sväng brädan. Med lite träning så sitter den! Men det såklart, har man stroppar att fippla med så blir det ju lite lurigare… Släng stropparna så lär du dig rätt från början =)

  • viktor77

    Gäst
    6 april, 2011 vid 19:29

    Blev en tur till Höllviken idag. Helt enormt byig vind. Men fick iallafall övat en del, bland annat starta på djupt vatten och starta utanför stropparna. Och en del försök att gippa. Bytte bräda med en snubbe som ville testa. Gammal vindsurfare och kitare sen ett par år, men aldrig stått på en vågbräda. Han fick till gipparna rätt snabbt och körde fint på toeside. Han kom med tipset att gå upp på tå med bakfoten och skjuta ifrån när man ska svänga runt. Hann aldrig prova det, men låter vettigt. Just nu är mina svängar så tröga att jag tappar all fart.

    Känner mig kluven vad gäller stropparna. Skönt när man glider fram, men i svängarna är det ett jäkla meck. Jag trodde de skulle underlätta vattenstart, men det är ju nästan tvärtom. Sen måste jag verkligen få in det här med att köra toeside.

  • yann

    Medlem
    8 april, 2011 vid 23:29

    Enklaste gippen:
    1. Ligg på hälskar på första bogen innan gippen framfoten i 45 graders vinkel. Spana in lite plattvatten mellan vågorna.
    2. Flytta fram din gamla bakfot till framfoten fast på andra sidan i motsvarande 45 graders vinkel. Du kommer nu att stå så att båda fötternas tår pekar in mot brädans mittlinje. Du behöver inte flytta bakfoten hela vägen gram till din gamla framfot om du har en bred stance innan. Då kan du sätta ner den några decimeter bakom och behålla stabiliteten framåt/bakåt och slippa stå helt jämfota.
    3. Lägg över mer vikt på din nya framfot i lä. Detta gör att brädan börjar svänga ner i vinden. Böj knäna för låg tyngdpunkt/fjädra för nu har du som sämst balans.
    4. Flytta din gamla framfot så den blir din nya bakfot ungefär när brädan pekar rak läns.
    5. Fortsätt kanta på din nya framfot/bakfot och tills du har kommit helt runt.
    6. Genom hela momentet du dra kajten jämnt genom fönstret.

    Den här gippen kan man göra i 200 knop på plattvatten och känns riktigt skön när man lägger upp en vägg med vatten. Bra också att börja öva på platvatten. Den går både att göra riktigt fort över på nya bogen eller en långsam sväng med mycket tapp förlorad höjd.

    Kör du stroppar så skit i dom till du har kommit till rätta på den nya bogen. De är bara i vägen under själva gippen.

  • gnutten

    Medlem
    10 april, 2011 vid 20:46

    Hittade några bra artiklar här:
    http://www.iksurfmag.com/technique.php?q=Strapless%20Waterstart

    Finns flera olika om man kollar under fliken technique längs upp på sidan

  • pjoter

    Medlem
    11 april, 2011 vid 08:39

    Yanns råd är som vanligt mkt bra.

    Men själv gör jag oftast på ett annat sätt som funkar väldigt bra för mig. Jag började på en liten väldigt snabb bräda där det var kört att stå jämfota och hålla balansen så jag hoppar runt före/efter svängen istället. Då jag är regular och vill köra med vänsterfoten fram vänder jag först och hoppar runt sen om jag redan åker med den först, annars så hoppar jag först runt och sedan vänder jag.
    Förutom att man alltid har fötterna bra placerade på brädan så kan man på detta sättet hoppa runt när man är i vågdalen för att sen vara redo att göra en topturn med rätt fot fram. Nackdelen med detta sätt är att man kan lätt komma lite snett om det är choppigt när man ska hoppa runt.

    Nästa steg i träningen är att byta plats på fötterna i luften när man hoppar över en vågkicker….

  • viktor77

    Gäst
    11 april, 2011 vid 18:07

    Tack för alla tipsen! Det blev en lååång session i Habo i lördags, men det var roligare att hoppa med TT-brädan, så vågisen fick mest ligga på stranden. Men jag fick iallafall till en gipp eller ja 75 procent i allafall. Tycker det är så förbaskat svårt att svänga runt toeside och även köra vidare toesida. Även på TT-brädan. Jag gör alltid sväng heelside. Men på vågisen känns det mer naturligt att göra svängen toeside och sen gå runt på brädan.

    Vad är tricket med toeside? Har försökt med att böja bakbenet, släppa ena handen, luta mig mot vinden, men det känns mest som att ryggen ska gå sönder. När jag väl kommer runt tappar jag massa höjd, får upp farten och ja förlorar kontrollen.

  • pjoter

    Medlem
    11 april, 2011 vid 21:06

    Jag står med bakfoten nästan rakt framåt när jag kör toeside. Du får också flytta framfoten lite närmare tåkanten så du kan hålla skäret. På en vågbräda flyttar man nästan hela tiden fötterna lite.. eller just ja, du körde med stroppar va? det kan göra det svårare på en lite bredare vågbräda.

    men träna med TTn så du inte har problem med toeside där så kommer de gå som en dans med vågisen sen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vattenstart, gippa, slå med mera på vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.