• johanw

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 16:18

    shit va snygga färger

  • mjersen

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 16:42

    men inga ändringar på bommen va?

  • eddie

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 19:30

    Jo…. en förbättrad cleat, en förbättrad stopper…. + ngt annat som jag har glömt. Jo undrar om de inte har gjort om utlösningsgrejen också. Iron-någonting.

  • hildingdude

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 22:06

    jo jag har provat allt, på young blood camp. bommen ser anorlunda ut utlösningen linorna cleaten stoppern e anorlunda på bommen. och 08 sakerna va riktigt sköna!

  • aka_kalle

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 10:12

    @hildingdude 401041 wrote:

    jo jag har provat allt, på young blood camp. bommen ser anorlunda ut utlösningen linorna cleaten stoppern e anorlunda på bommen. och 08 sakerna va riktigt sköna!

    Hur fungerar relaunchen när draken hänger i bara 5e linan nu?

  • mjersen

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 16:45

    @hildingdude 401041 wrote:

    jo jag har provat allt, på young blood camp. bommen ser anorlunda ut utlösningen linorna cleaten stoppern e anorlunda på bommen. och 08 sakerna va riktigt sköna!

    hur va campet? upp med pics!!

  • chrille

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 10:10

    Lite info om Vegas 08:
    – Enklare att vattenstarta från 5e linan än 07. Detta pga ny tipkonstruktion som lättare böjs inåt och ny strut-konstruktion som gör att kiten ligger i bättre position för att starta. Vattenstarten är riktigt enkel på Vegas 08.
    – Något lägre bomtryck än 07an och mer “smooth” känsla. Något snabbare att styra än 07an och det krävs mindre input för att styra. Lattan i tippen hjälper till att göra kiten mer direkt.
    – Bättre stabilitet, speciallt i hård vind och i kiteloops tack vare en ny stor dacronpanel och lattor i tippen.

    Allmänt intryck när man kör nya Vegas är att den är väldigt balanserad, smooth och enkel att använda. Den känns mjukare men samtidigt mer direkt än 07:an. Grym kite, helt klart den bästa C-kite jag kört.
    Jag har en Vegas 08 i förrådet. Tar med till Habo nästa gång jag är hemma så kan ni prova.

    Vad gäller bommen har vi:
    – Ny Ironheart som enkelt kan öppnas även om den är full med sand och skit.
    – En ny konstruktion på depowerlinan. Det är nu en lina som löper upp genom variocleaten, ner genom bommen och upp igen. Med detta uppnår vi att få samma spänning på båda sidor linan genom stoppern och därigenom bättre funktion på stoppern.
    – Ny variocleat som är betydligt mindre och lättare samt enklare att justera.
    – PVC-tub på leaderlines som gör det säkrara att ta i linorna vid relaunch.
    – Ny konstruktion på bomröret. Det görs nu av en solid cylinder, borras ut från sidorna och kallbearbetas ned till mindre dimension. Resultatet är en starkare bom med samma vikt.
    – Ny konstruktion vid Y-et. 5:e linan löper genom en metallring istället för genom en spectraloop. Ger mindre förslitning på linan.
    – Plastsleeving på linändorna i toppen för att minska slitage.

    Har säkert glömt något men det är de viktigaste sakerna.

    /Chrille

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.