Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikt på bräda, inkl vadå?

  • Vikt på bräda, inkl vadå?

    Publicerad av stinger på 4 april, 2008 vid 07:30

    Tjena
    Vad ingår i specat brädvikt? Jag köpte en Mistral Beast 76 och jag tänkte att jag ska väga den så jag vet om den har tagit in vatten vid framtida skador osv. Den vägde 6.45kg med stroppar (kalibrerad våg) och stropparna vägde jag hemma på köksvågen (inte så kalibrerad våg) och de+skruvar vägde 0.48kg mao väger enbart brädan strax under 6kg. Enligt specen ska den väga 6.3kg, jag tog för givet att det var naken bräda så jag är helnöjd………eller ska jag vara missnöjd för att stroppar o fena ingår i specvikt?

    kapten-k svarade 16 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

    Medlem
    4 april, 2008 vid 07:39

    Fanatic väger iallafall sina brädor utan fenor och stroppar.

  • ola-h

    Medlem
    4 april, 2008 vid 08:28

    Jag tror alla väger brädorna utan stroppar och fenor (men med pads). Så om du har en Beast under 6 kg så har du en “minusviktare”. Cobrabrädorna har en variation på ca +-5%, så om alla data stämmer ligger din på miniminivån.

  • larry

    Medlem
    4 april, 2008 vid 11:20
    Ola H.;456202 wrote:
    Jag tror alla väger brädorna utan stroppar och fenor (men med pads). Så om du har en Beast under 6 kg så har du en “minusviktare”. Cobrabrädorna har en variation på ca +-5%, så om alla data stämmer ligger din på miniminivån.

    Ola H. Du som har koll.

    De flesta märken säger +/- 6%.

    En 6 kilos bräda kan alltså variera 0,72 kilo i produktion. Är det rimligt ur produktionsperspektiv eller slapphet?

    Om märkena specade samma bräda 5.64-6,36kg så skulle det säkert hamna i en annan dager. För mig skulle dessa två ytterligheter vara värda olika mycke pengar.

    0,72 kilo är ju utan tvekan märkbart.

    Grattis Stinger! Du verkar ha ett bra ex 🙂

    //Larry

  • stinger

    Medlem
    4 april, 2008 vid 11:41

    Tack för det, verkar som jag kan fortsätta vara helnöjd 🙂

    Bara den inte är för klent byggd… 😉

  • ola-h

    Medlem
    4 april, 2008 vid 11:59

    @LARRY 456235 wrote:

    Om märkena specade samma bräda 5.64-6,36kg så skulle det säkert hamna i en annan dager. För mig skulle dessa två ytterligheter vara värda olika mycket pengar.

    Produktionsvariationer, helt enkelt, och även i praktiken så handlar den nog om 5-6%. Om det är rimligt eller ej vet jag inte. Om det var lätt att få de bättre skulle nog Cobra skärpt sig vid det här laget eftersom de trots allt blivit bättre på väldigt mycket annat genom åren.

    Den lättre brädan kommer vara skönare förstås, men för att nyansera det hela lite kanske man kan fundera på varför den är lättare. Knappast för att man råkade byta ut några lager glas mot kol. Något måste det ju vara mindre av i den lätta brädan. I bästa fall: bättre passform mot formen och mindre spackel. I sämsta fall, något bortglömt förstärkningslager. Troligaste huvudorsaken om jag skulle spekulera: Mindre plast i väven.

    Det här är nog en fråga som INGEN tillverkare vill diskutera…(och troligen inte heller många av custombyggarna).

  • kapten-k

    Medlem
    5 april, 2008 vid 08:29

    Jag har byggt några sandwich brädor och jag tror att skillnaden i vikt beror på en rad faktorer, dvs många bäckar små. eps kärnan består av sammanpressade kulor, när dessa är slipade så suger de olika mycket för att man skall få väven att fästa, det är omöjligt att förutse när man bygger. Man vill ju inte använda mer plast än nödvändigt, men man kan ju inte sälja en bräda med torra fläckar i väven som kan delaminera.

    Kör cobra fabriken prepregväv numer kanske?

    Vägde några vivace 279 när jag köpte -99 de varierade mellan 5,7 – 7,3 kg utan stroppar och fena, gissa vilken jag köpte!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikt på bräda, inkl vadå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.