Senaste nytt Forums Vågsurfing Vilka våtdräktsskor är bäst?

  • Vilka våtdräktsskor är bäst?

    Publicerad av anders80 på 20 mars, 2011 vid 17:34

    Hej
    Jag undrar vilka våtdräktskor som lämpar sig bäst för vågsurfing när det är kallt i vattnet. Har någon nåt bra tips på modell och var man kan köpa?

    danielf svarade 13 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    20 mars, 2011 vid 17:48

    Själv är jag vindsurfare och har inte stenkoll på våtskor men tvivlar på att det är någon jätteskillnad på vågsurf och vindsurfing skor. Lär vara samma (?) Vart bor du, för i stockholm haru ju skidsport.nu, surfspot.se, sen haru ju 6/5/4 inne i staden och detta är nog förmodligen bara en spotstyvel av alla som finns 😀 Vad gäller våtdräkter äre väl så att neilpryde, NPX osv är vindsurfdräker och oneill rip curl mm är vågsurfingdräkter (skillnaden i stora drag e väl att vindsurfdräkter använder sig av enkelneopren medans vågsurfdräkterhar dubbel) så för o va på den säkra sidan skulle jag satsa på dom stora vågsurfmärkena (Rip Curl, Oneill etc) trots tvivel om skillnad. Men annars har surfspot ett par som jag kör med, ascan fly 5mm som funkar kanon, jag har iofs inte surfat med dom längre än okt/nov så någon riktig iskyla har jag inte provat dom i men tror inte du ska snåla med tjockleken, satsa på 6 eller 7mm tror jag 🙂

  • janne

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 11:35

    Jag kör med Billabong Solution SG5 7mm, grymt nöjd måste jag säga.
    Bra känsla fast de är såpass tjocka som 7mm..
    Tror att Edgymonkey.se har inne

  • mr-jibe

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 18:50

    Shit vilket pris! vem betalar 700pix för ett par dojor?!? 😀 Kanske är värda dom pengarna när det är svinkallt o man använder dom regelbundet??? 🙂

  • above_the_law

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 19:22

    Köpte FCS 7 mm med hidden split toe på http://www.nocomply.se för några veckor sedan och är helnöjd. Hade O´neill Super Mutant 6,5,4 med hidden split toe innan men tycker FCS sitter bättre, lättare att fixera och har minst lika bra känsla mot brädan. Dessutom är dom tokvarma:-).
    Tipset är ju att prova så att storleken blir exakt på alla ledder och absolut INTE för långa för då glider man i skon eller släpar i tåpartiet i brädan när man ska upp på brädan (dessutom töjer sig ju skon lite efter ett tag också).

  • feddan

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 16:34

    Billabong – Furnace Lining. 5 mm med Ninjatå. Surfat i sverige, norge och danmark med dom på vintern.
    Har aldrig frusit i dom, förrens jag fick ett hål i sulan nu för ett par veckor sedan.

    Fick ett par RipCurl 5mm i present härom veckan. Fick testat dom dagen efter och jag frös efter bara nån halvtimme. Nu börjar det bli liiite varmare i vattnet men tills nästa vinter så ska jag ha köpt nya Billabong igen. Klart bäst!!

  • mr-jibe

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 20:01

    Jaså, är det så stor skillnad märkena emellan?!? Trodde enbart det va tjocklek som spelade roll 🙂

  • regfellow

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 19:08

    O’Neill Heat 7mm är billiga, sitter bra och är varma!

  • freddandson

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 20:56

    Håller med Oneill heat 7mm grymt sköna! varma som tusan. har inte frusit en dag i vinter…

  • michaelalexander

    Medlem
    31 mars, 2011 vid 10:50

    Jag kör med Mutant Internal Split Toe, de fungerade riktigt bra, testade de för första gången i veckan. Riktigt sköna måste jag säga. Håller värmen, sitter skönt, mjuka och följsamma!

  • above_the_law

    Medlem
    3 april, 2011 vid 06:17
    michaelalexander;650992 wrote:
    Jag kör med Mutant Internal Split Toe, de fungerade riktigt bra, testade de för första gången i veckan. Riktigt sköna måste jag säga. Håller värmen, sitter skönt, mjuka och följsamma!

    Jag har haft dom i några år och dom funkade bra,
    MEN viktigt att du köper dom något för små eller exakt rätt stl,
    för dom är som sagt väldigt mjuka och har inte något kardborreband att dra åt kring vristen när dom slits innuti och blir lite större (velcro i skaftet endast). Jag tyckte att sulan slets rätt snabbt också faktiskt och fick lite problem med att internal splitt toe liksom knölade till sig där inne…kan ju varit måndags ex, men har avverkat två par…

  • michaelalexander

    Medlem
    3 april, 2011 vid 13:03

    De har fått kardborre till i år. De fungerar riktigt bra än så länge. Men som sagt inte kört dem länge alls. Så kolla årets modell kanske? Vad kör du med nu?

  • above_the_law

    Medlem
    6 april, 2011 vid 07:23
    michaelalexander;651259 wrote:
    De har fått kardborre till i år. De fungerar riktigt bra än så länge. Men som sagt inte kört dem länge alls. Så kolla årets modell kanske? Vad kör du med nu?

    Aha, då är dom säkert kanoooon!
    Nu har jag FCS 7 mm (split toe). Grymt sköna, men kändes i början som om det var lite för lite plats för stortån på höger fot, men det är nog för att jag har sjukt breda fötter (Ankfötter), he he. Nu är dom perfekta efter några timmars surf och insittning i soffan:-)

  • danielf

    Medlem
    8 april, 2011 vid 18:23

    Har kört O’Neill Heat 7mm, Rip Curl F-bomb 7mm, Xcel Infinti 7mm, där värmeskalan är i samam ordning, först varmast. Däremot är Xcel dojan bäst stöd, de andra lite mer “svampiga”. Skall investera i ett par Xcel 8mm till nästa säsong, fryser alltid om fötterna.

    Generellt hatar jag split-toe, klart det blir kallare om man delar på tårna (jmf. femfinger, trefinger och tumvantar), sen tenderar jag att få kramp i fötterna med sådana kontraptioner, förstår ärligt inte meningen med det.

    Hört goda ting om FCS, men hittade som sagt bara de där split-toe som abov-law pratar om.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vilka våtdräktsskor är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.