Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda borde jag ha?

  • Vilken bräda borde jag ha?

    Publicerad av chommen på 25 mars, 2001 vid 11:33

    Jag började lära mig vindsurfa om det nu kan kallas vindsurfa när man har en “pråm” som väger 40000 ton och har ett segel på 0,0001 m2 men i alla fall!
    Det är kul och så men det känns som brädan ger lite för mycket friktion i vattnet, och det blir tungt som fan att hålla när det blåser! så jag hade tänkt att köpa mig något lite smidigare.. (kanske med sele?)

    Har läst lite vad alla har skrivigt och vissa värkar ju veta vad de snackar om, så jag frågar vell er som vet något.

    Vad borde jag tänka på när jag köper min andra bräda?
    Jag är 184cm lång väger 74-75kg och vill inte lägga ut för mycket pengar eftersom jag antagligen kommer att mer eller mindre förstöra min bräda eftersom jag inte vet hur man skall handskas med dem ännu 🙂

    Jag har hört mig lite för och de flesta säger att det är bäst att ha en bräda som man kan dra segel på, så volymen behöver väll vara ganska stor.
    Vill häst ha en bräda man kan leka med inte någon från punkt till punkt bräda snabbas 🙂

    Bor vid Skälderviken.. så ni kanske vet förhållandena i Skåne.. 🙂

    anonym-anvandare svarade 23 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • robert-karlsson

    Medlem
    25 mars, 2001 vid 12:06

    Jag tror det går bra med en stor freeridebräda typ Mistral Vision 130 eller rrd Avantride 270 eller nåt liknande.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 mars, 2001 vid 17:35

    En feting är vad du behöver. Kallas widestyle utomlands. Runt 140-150L. Mellan 280-290cm lång. Planar tidigt. Bra stabilitet då du drar rigg. Lättseglade och ändå snabba. Exempel: Bic Techno 283, F2 Xantos 290, Mistral Vision 130&150. Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 13:22

    Känner igen mig själv i din beskrivning, men detta var för tre år sedan och fyra mil söder om dig.
    Jag gjorde som du, frågade de som visste! Att beskriva mina erfarenheter i detta forum tar för lång tid och sedan gillar jag inte att skriva heller!
    Om du vill kan vi prata per telefon.
    Lägg in din e-mail adress så skickar jag mitt telefonummer, eller skicka ditt till hyper@windsurfing.nu
    Ha de i Svanshall Anders
    Soliga snöiga hälsningar från Helsingborg.
    Jan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 18:09

    Vill du inte lägga ut för mkt flis så tycker jag att
    BIC Astro Rock är ngt att satsa på, inte fullt så modern
    men dock duglig, nackdelen är att de kan vara svåra att få tag i
    just pga att de som har en inte gärna gör sig av med den…
    mvh/mr oizo…

  • belsebubben

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 08:04

    hallå…det ryktas om att du vill ha en bick astro rock….å tankarna i mitt lilla huvud började fara runt å ställa till, det slog mig just att jag hade en sån bräda. Jag får hålla med om att den är en sjysst nybörjarbräda, jag har som du börjat surfa på en pråm…men efter ett år så kom jag på att jag behövde en ny bräda+rigg…jag har seglat på bic:en sen dess. den har man ett tag, jag har även hoppat med den och det går bra, men om man vill göra lite mer avancerade hopp får man nog byta bräda. Min kompis har en “wide”-bräda från -00 och jag planade iväg fortare än han men 0.2 kvm mindre segel (samma sorts segel) i ca 7 ms…(vi är lika duktiga) både jag och han blev riktigt förvånade och fastslog att detta var den perfekta nybörjarbrädan. fördelen med att ha en lite äldre bräda är att man kan ha vilken fena/segel/bom/mast som helst. Dom nya brädorna måste ju ha segel och fenor som är designade för att matha varandra…
    Brädan är lite sliten på lacken och ganska hal, men detta är rätt lätt att fixa..fotstropparna är på sitt sista år också. den är din för 2500:-
    (en widebräda får du lägga ut ca 11000:- för…)
    om du är intresseran så ring 0709149693 eller posta till cal@hotbrev.com
    ha de gôtt!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 09:26

    2500 för en sliten Astro, jo nu ska vi blåsa nybörjarkillen!!!!Sjysst!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 09:43

    http://www.windsurfer.com/review-astrorock.html
    Kolla denna adressen Anders, så förstår du att du att det är skitsnack och att det är en medelmåttig bräda som någon försöker kränga alldeles för dyrt. Inte en spänn över 1000:- skall en sådan bräda kosta. + att en styck sjögräsfena skall där vara i det priset. Du surfar i Skälderviken och därför kan du inte vara utan sjögräsfenan. Låt dig inte heller luras att tro att det är enkelt att fixa en hal bräda, vem orkar salta en bräda. Fotstroppar är inte gratis, de får man köpa för ett antal hundralappar.
    11000:-, nä men 8500:- om du skall köpa en ny. Jag antar att du inte skall det, utan det skall vara en beg. Satsa på en Mistral Vision 150/170 eller F2 Xantos 290/300 det är två brädor av kvalitet där Vision är lite snabbare men Xantos är den som är lättast att segla och gippa med.”Bic är Bic och kommer alltid att vara Bic”
    Någon av dessa två brädor bör du få för 5000:- om de är max 2 år, jag lovar dig att du kommer att vara glad att du valde en bräda med volym och bredd. De enda brädorna som planar snabbare är de nya Race brädorna med en bredd på närmare
    1 meter. Tänk på om du köper en Astro, att när du har inhandlat allt (sjögräsfena + fotstroppar + salt och lack + plus en massa arbete” då är du snart uppe i en beg. Misral/Xantos, men du har fortfarande bara en bräda värd
    max 1500:-
    Surfa lungt Anders och försök att köpa en bräda i din närhet, så att du kan prova den först.

    Hälsningar från en som vet vad han pratar om.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 09:46

    Håller med dig, fy fan alltså. Hur lågt kan man sjunka.
    En som vet vad han pratar om.

  • chommen

    Medlem
    30 mars, 2001 vid 20:06

    Tack så mycket grabbar aldrig kul att bli lurad, som tur har jag inte köpt någon bräda ännu, men det känns lite som jag inte vill fatta någora beslut själv så jag tror jag skall snacka lite med lite kompisar som surfar och så innan jag bestämmer mig för vilken bräda jag borde ha 🙂

    tack så mycket för tipsen i alla fall! 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 april, 2001 vid 09:44

    DU BEHÖVER EN RRD AVANTRIDE 280, 150L
    EN EXTREMT BRA BRÄDA………
    Kolla under säljes,,,,,,

  • ola_p

    Medlem
    2 april, 2001 vid 14:23

    Kanske en Bic Techno av fetaste slaget som även kan utrustas med en liten extra fena som centerbord. den säljs dessutom till vettiga paketpris…
    mycket lättseglad.

    /Ola

  • rian

    Medlem
    3 april, 2001 vid 19:58

    Hallå!

    Astron är fortfarande en kanonbräda om du hittar en för max 1000spänn den är dock inte värd ett piss mer.
    Men för dig är den värd lika mycket som en bic techno ala -01. Kolla på Electric rock’s också de är
    lite mindre men fortfarande riktigt lättseglade.
    Köp Inga nya grejer för än du lärt dig att segla ordentligt med sele stroppar osv. Inte förrän dess kommer du att
    haja var det är för typ av grejer du gillar. Och således slösar du bara bort dina pengar om du köper nya prylar nu!
    Lycka till

  • dude

    Medlem
    4 april, 2001 vid 14:39

    Håller helt med rian ! mvh

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2001 vid 17:52

    Du din gammla sneseglare borde ju för fan ha en 2 tum 4 uppkörd i ashlet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2001 vid 18:10

    det värkar väll vara som att du vet varuville hara
    Är ditt inlägg alllvaligt öh ba va rra väl varuvillhara

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda borde jag ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.