Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag ha?

  • Vilken bräda ska jag ha?

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 juni, 2004 vid 00:14

    Tja!
    Jag har sen jag började surfa(7-8år sen) nästan bara surfat i vågor. Jag vill nu börja prova olika triks på “plattvatten”. Vilken bräda ska jag då köpa? Jag har funderingar på en mistral score v98. Längd257-Bredd59-volym98. Vill gärna kunna använda brädan till vågor i lite lättare vind, men i första han till trick på plattvatten. Är denna brädan bra till detta?

    Tack på förhand
    /Johan

    aerial-arnie svarade 19 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 08:44

    om du vill ha en bräda som funkar i vågor och plattvatten så är en wavefreestyle ett bra val volymen på dom ligger väl mellan 85-95 liter. Beror ju också på vad du väger och vilka segelstl du använder…. jag tror att scoren enbart är till för ren freestylesegling på plattvatten. Lycka till!

  • sinclair

    Medlem
    16 juni, 2004 vid 10:17

    Jag har inte testat den själv men pratat med många som har JP wavefreestyle, de jag frågat har varit toknöjda. Skulle jag vara dig så skulle jag leta efter en wavefreestyle bräda, om du är ute efter en bräda som du kan träna tricks med och rida vågor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 18:11

    Fanatic FW

  • tdk

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 18:34

    Alltid en svår fråga!! Köpte själv en JP freestyle 101 i år.. Är jäkligt nöjd med den, MEN den är för freestyle och inget annat! Den är inte rolig att segla “freeride” med, och inte vågor heller! Men den är ju inte byggd för det heller! Köpte den för att få lite fler seglingsdagar.. Har även en 76 liters vågis, men det känns som om man skulle haft ett mellanting.. Det är surt att vara i Apelviken och det blåser 5,5.. Vågisen är för liten och JPn är fel.. Ska man bara ha en bräda är det nog bara att satsa på en 90-100 liters freestyle/wave bräda..

  • voodoo

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 18:58

    funkar freestylebrädan verkligen inte när det blåser 5.5 i Apelviken?
    OK att det inte går att rida vågor med en freestyle men man kan väl fortfarande freestyla i småvågor.
    Självklart ska du ha en ren freestylebräda när du ändå kombinerar med en wave när det blåser i ordentligt!
    Ska du däremot bara ha EN bräda så är det självklara valet en freestyle/wave!
    Lycka till smile.gif

  • tdk

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 19:20

    Fungerar.. Allt är ju relativt.. Visst, har kört både 5,7 och 5,0 med en 21cm fena (MFC RON) Och klart att det funkar.. Men vågorna byggs ju upp rätt fort och då känns den för stor.. Men det är ju bara min åsikt.. Tycker den känns lite för hård att landa.. Sen är det ju inget man rider vågor med… MEN alla är vi ju olika.. Känns ändå som den hör hemma i “freestyle vatten…”

  • mag

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 20:23

    Mistral Twister 102 har jag kört på platten och i småvågor. Den är ganska kvick från kant till kant och enkel att lära sig trick på. Den är bredare än Score och därmed lite stabilare. Även lite kortare och snabbare att snurra. Du kan nog hitta en begagnad här hemma eller i tyskland för 5000kr eller mindre. Det är ingen vågbräda men det är ju inte det du ska ha om jag förstod dig rätt.
    /Magnus

  • oscar

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 06:28

    Har du redan en bra vågis finns det ju ingen anledning att köpa en freestylewave om du inte tänkt dig tre brädor. Ju bredare bräda desto lättare har du att lära dig trick. Du kommer köra mer och mer i lättare vindar då du märker hur kul det är att träna vulcans, spocks mm mm.

    SÅ SATSA på en RIKTIG freestyle! Hur ofta har vi vågor i lätt vind i sverige?OCh hur branta och snabba är dom?

    Både twister 117 och 102 har en del rocker så de svänger bra. 102an är dock 100 gågner bättre kant till kant. F2 compstyle -03 har väldigt mycket rocker och funkar kanske ännu bättre i vågor men den planar senare på plattvatten i lite vind. AHDs maxxride brädor svänger väldigt bra från kant till kant. JP är kända för att plana tidigt tack vare platt rocker men funkar då sämre i lite vågor.

  • syke

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 07:13

    Fanatic Skate!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juli, 2004 vid 14:32

    Hej. Jag har precis börjat vindsurfa. har testat lite på en stor bräda, och det gick bra. nu harj ag tänkt köpa en egen bräda och segel.
    jag bor i dalarna, så det blåser inte så mycket. jag vill åka på något lätt och smidigt som man kan göra några enklare trick på platt vatten. några bra förslag?

  • aerial-arnie

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 16:32

    segla båda plattvatten och vågor? välj exocet orginal wave2 105 (>85kg) eller 95 (<85kg), beroende på hur mycket du väger. Jag kör själv 105 (e 92kg) och den är helt underbar i plattvatten (250x63: perfecta mått), sedan ger bottenshapen en mjuk gång i shopp (concav i stället för platt som så många rena freestyle brädor). Bredden ger tillräckligt stabilitet för snurr trixx etc och längden är perfekt för spock, grubby etc etc. Sedan håller brädan för allt eftersom den e "laminerat" för wave. Kanske en 0,5kg tyngre än en ren freestyle bräda men sowhat?

    sedan kör jag brädan lätt i 2mtr vågor i tex. gislövshammar (5.3), eller sunset sydafrika (5.9-5.3) särskild hemma en den bäst eftesom vågorna har inte lika mycket pulver som utomlands… men…

    så Orginal wave är det som gäller för dig.

    aloha och lycka till me brädvalet

  • loco

    Medlem
    26 juli, 2004 vid 19:40

    Hur blir det med höjdtagning och fart när man kör den som freeride i plattvatten?

  • aerial-arnie

    Medlem
    27 juli, 2004 vid 07:24

    fart e kanska bra, höjd tagning med om man vet hur man pressar en bräda på kanterna. Så klart e farten inte lika högt som e riktig freeride… mer rocker ju… men den relativa farten e hög. Pga av bredden av brädan (63) kan man pressa kanterna bra! Sedan e gången genom chopp pga av concaven och super mjuka shock adsorbers en dröm!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.