Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken fena för speed?

  • Vilken fena för speed?

    Publicerad av starboard-surfer på 19 mars, 2006 vid 14:39

    Tja, behöver lite tips om vilken fena jag ska köpa. Förutsättningarna är följande:
    Tabou Rocket Air 95, power box
    Segel – nytt på G förmodligen North Daytona 6.6
    Min vikt – 95 kg
    Syfte – mer speed!!
    Spot – Roxen = 90% hård chop

    Har idag en 24W & 28FR.

    Vad ska jag köpa?
    /Douglas

    http://www.linsurf.com

    getwet svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • getwet

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 15:58

    Uj uj uj, skitsvårt att svara på men vi kan väl göra ett försök.

    Vi kan väl börja med att kika på en renodlad slalomfena och hoppa en speedfena eftersom resten av grejerna inte är fullspeed. Då kommer du ändå inte att kunna utnyttja en speedfenas möjligheter.

    Slalomfenor däremot är mer anpassade för den sjö som du beskriver, samt att profilen är något fetare vilket i sig gör att den lyfter en aning mer och du får en tidigare planing. Toppfarten är något lägre men i ditt fall spelar det ingen roll, det blir inga världsrekord ändå med 90% hård chop……

    När det gäller storleken, med en vild gissning eftersom jag inte känner till din bräda så mycket så kan jag tänka mig en size runt 30cm. Kanske tre stycken fenor 28-30-32. Men om alternativet är bara en så är nog 30cm ett klokt val till 95liter och 6.6.
    Fabrikat är en smaksak, och kostnadsfråga. Ett förslag är Selects slalomlinje, har för mig dom heter slam. Finns till bra priser i svenska butiker. Sen finns det Curtis mm men prislappen är en annan tyvärr. Det finns dock ett problem här, det blir kanske svårt att hitta bra slalomfenor till din box.

    Så min rek. blir att du kikar på styva fina slalomfenor. Det är stor skillnad på dessa kontra de som man brukar se kallas freerace fenor. Dom har inte alls samma karaktär, oftast för mjuka och lätt bakåtsvepta. Jag har testat ett par stycken och tycker personligen att det bara är ski.. Får ingen ordentlig stans på brädan och dom ger sig ganska snabbt när man behöver “spettet” som mest. Och då är hela grejen förstörd.

    Viktigt att komma ihåg när man vill speeda är att ha gott om fenor. Olika vindstyrkor påverkar mycket mer här än övrig segling. Man måste hitta rätt kombo för rätt riggning, vindstyrka, vatten och bräda. Jag själv kan ibland få byta upp emot tre fyra ggr innan man hittar rätt. Ett fenbyte kan betyda 2-3knop…….om man får brädan att släppa ordentligt och allt stämmer, det är då man seglar på fena och det är då som farterna kommer och det känns som inga begränsningar finns.

  • jester

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 16:10

    Av en ren händelse har jag en bra fena att sälja…;) Dock inte optimal till 6.6, utan passar nog bättre till cirkus 6 kvadrat i ditt fall. Kan dock rekommendera just den typen av fena (Curtis SR6b), då jag hade den till en bräda med liknande karaktär (JP SX 106). Gick kanonbra med min RS4 6.2, och mina 105 kg.

    Tycker nya Select Viper-serien ser bra ut (har beställt en Slam och en speed), Även Lightning från samma tillverkare är bra. Select ligger ju dessutom bäst till i pris.

  • starboard-surfer

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 17:13

    När man studerar resp tillverkare och tabeller för slalom och speed så avser alla 30 cm fenor (90-100 lit) segelstorlekar runt 5.2 – 5.5. Alltså drygt kvadraten mindre än vad jag tänkt. Om man tittar på 6.5 – 6.7 så rekomenderas ca 34 cm.
    Hur ska man resonera här? 34 cm “känns” stort till 95 lit och även hoppet från 28 till 34 cm.
    Shit ja behöver ju fler än en fena!! Nåväl en 32 cm kanske är den bästa kompromissen.

    Gsport SR-6b ser fins ut!
    http://www.gsport.com/

    Select slam
    http://www.select-hydrofoils.com/fins/windsurf/pro_series/viper_slam.wrd?catid=1&rangeid=102&smsid=2107f37f30386c1dffb303c47d59c588

  • getwet

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 18:39

    Du får nog ta tabellerna med en nypa salt. Min egen erfarenhet är att det går utmärkt att köra mindre, om man vill ladda för fart vill säga. En renodlad slalombana innebär minst halvvindssegling vissa sträckor och därför behövs det lite mer lyft i fenan, vilket i sig innebär att den bromsar pga storleken.
    Alltihop handlar hela tiden om en kombination som måste stämma till minsta detalj. Den kombon går bara att finna via egna tester. Om du ställer frågan till dom som speedar här i Sverige, trots urusla vattenförhållanden kommer du att se att INGEN kör 30fena till 5.0-5.5. På ställen som Strand Horst och Sandy Point används ännu mindre fenor, dom seglar ca 22-24 fenor med de storlekar du anger.

    En 34 fena till 6.6 (nu syftar jag på fullräsersegel och planka ca 90-100l) fungerar naturligtvis, men usch vad dåligt det släpper. Min egen slalom på 101l och rs4 7.2 fungerar med 34……..men farten ökar markant med en 32, och slutligen släpper det fullt ut med 30 om vinden räcker till.
    Min iaktagelse av tillverkarnas rekommendationer känns en aning haltande och jag tror inte att jag är ensam om den tanken…….Kanske rek. är till för rekreationssurfaren och inte den som vill ladda för fart.

  • starboard-surfer

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 19:23

    Då blir det en Viper Slam 31!:laugh:

    Tack för synpunkter!

    Wallén är så satans dyra, någon anna som kränger dessa?

  • imported_macts

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 19:48

    http://www.surfbutiken.nu säljer dem billigare.

  • getwet

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 19:49
    Starboard surfer wrote:
    Då blir det en Viper Slam 31!:laugh:

    Tack för synpunkter!

    Wallén är så satans dyra, någon anna som kränger dessa?

    kika på surfbutiken.se

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken fena för speed?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.