Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Vilken FM-sändare??

  • Vilken FM-sändare??

    Publicerad av basse på 10 juli, 2007 vid 07:12

    Tja,
    funderar på att införskaffa en FM-sändare. Har ingen ingång i bilstereon annars hade ju det varit bättre. Samtidigt kan det ju vara trevligt att lira podden i hyrbilen i Grekland!!

    Men vilken skall man ha??

    gurra1978 svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • fastforward

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 08:32

    Jag har en audiax, typ en sådan där silvrig liten plastsak som kostar 200:- numera. Ljudet är helt ok.

    Däremot är det lite för omständigt att hålla på och koppla in den varje gång man ska iväg med bilen så numera ligger den i hyllan. Kan man ha den liggande monterad i bilen tillsammans med mp3-spelaren hela tiden så kan det nog vara lugnt men då kan grejerna bli snodda istället.

    Först tänkte jag ha den till att lyssna på ljudböcker när jag åkte långt men det funkade inte alls så fort någon ringde på mobilen:
    1. gräv fram mp3-spelaren bland alla sladdar
    2. hitta och tryck på paus-knappen
    3. hitta mobilen och svara i denna
    4. eftersom fm-sändaren inte får någon signal så stänger den av sig efter 5-10 sekunder.
    5. eftersom bilradion inte får någon signal längre på den kanalen så börjar den leta efter en annan kanal med bättre mottagning.
    6. eftersom mp3-spelare inte är gjorda för att spela så högt så får man ha högsta volym på mp3-spelaren såväl som på bilstereon för att höra något då man sänder FM. Pga detta börjar radion nu plötsligt vråla ut P3 på högsta volym.
    7. du skiter på dig, får hjärtattack och kör av vägen – i den ordningen.

    Sammanfattningsvis – en bra idé men det blir för omständigt och osäkert om man ska hålla på och pilla med fm-sändaren, mp3-spelaren och bilstereon samtidigt som man kör.

  • kurtkomet

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 10:06

    Jag köpte denna variant till min pod men i vitt utförande.

    Jag har nu haft den i ett år och har upplevt följande fördelar/nackdelar:

    +Liten och smidig, i och med att den “dockas” direkt med poden slipper man extra sladdar, batterier och annat krafs, väger ingenting.

    +Enkel att använda, ett litet reglage sköter frekvensinställningen och det är allt man behöver göra under hela resan (ett tips är att använda någon frekvens som inte ligger så nära public service kanalerna då de kan störa ut fm-sändaren i storstäder).

    Den hoppar automatiskt igång med poden och har en förinställd volym som inte ändras (kan inte ändras oavsett vilken volym du har på poden, men sänder i normal volym.)

    -Batteritiden försämras. Vid vanligt användande (dvs, byter låt lite då och då) halveras batteritiden. Till längre resor bör man därför skaffa en 12V cigguttag till USB, då sändaren har mini-USB ingång för att vara säker på att ha sin favoritmusik hela resan

    -Priset, precis som med alla appleprodukter, smakar det så..

    Sammanfattningvis tycker jag att det är en kanonprodukt då jag inte bara använder den i bilen utan tar gärna med den då man ska ut med båten, utflykter mm. där bergssprängaren är med.

    Här är en utförligare beskrivning från apple’s sida.

  • basse

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 10:52

    @fastforward 396020 wrote:

    Jag har en audiax, typ en sådan där silvrig liten plastsak som kostar 200:- numera. Ljudet är helt ok.

    Däremot är det lite för omständigt att hålla på och koppla in den varje gång man ska iväg med bilen så numera ligger den i hyllan. Kan man ha den liggande monterad i bilen tillsammans med mp3-spelaren hela tiden så kan det nog vara lugnt men då kan grejerna bli snodda istället.

    Först tänkte jag ha den till att lyssna på ljudböcker när jag åkte långt men det funkade inte alls så fort någon ringde på mobilen:
    1. gräv fram mp3-spelaren bland alla sladdar
    2. hitta och tryck på paus-knappen
    3. hitta mobilen och svara i denna
    4. eftersom fm-sändaren inte får någon signal så stänger den av sig efter 5-10 sekunder.
    5. eftersom bilradion inte får någon signal längre på den kanalen så börjar den leta efter en annan kanal med bättre mottagning.
    6. eftersom mp3-spelare inte är gjorda för att spela så högt så får man ha högsta volym på mp3-spelaren såväl som på bilstereon för att höra något då man sänder FM. Pga detta börjar radion nu plötsligt vråla ut P3 på högsta volym.
    7. du skiter på dig, får hjärtattack och kör av vägen – i den ordningen.

    Sammanfattningsvis – en bra idé men det blir för omständigt och osäkert om man ska hålla på och pilla med fm-sändaren, mp3-spelaren och bilstereon samtidigt som man kör.

    Hmm… eller så trycker man på Mute-knappen och svarar sedan i telefonen!!! Tack för tipset iaf!!

    🙂

  • fastforward

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 21:02

    @Basse 396055 wrote:

    Hmm… eller så trycker man på Mute-knappen och svarar sedan i telefonen!!! Tack för tipset iaf!!

    🙂

    Jo, men då fortsätter ljudboken att spela och då missar man ett par sidor under tiden man pratar.

    Man måste alltså pausa mp3-spelaren och sedan trycka på mute. Men då stänger mp3-spelaren av sig efter en minut typ för att spara på batterierna varpå samma sak som jag beskrev tidigare händer så fort du av-mutar bilstereon igen. It’s evil I tell you. 😀

  • basse

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 06:37

    Ahaa… hade inte ljudbok i tankarna….

  • jkd

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 18:38

    Köpte FM-sändare samt spelare i ett hos bilia för 500 :-, det är bara att trycka i ett usb minne med musik och ratta in rätt kanal på bilstereon, funkar perfekt rätt förvånande annars brukar det tekniska grejerna strula…

  • basse

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 06:02

    Handlade till slut en sådan här…. 399.-

    [IMG]http://www.prisjakt.nu/produktbild_miniatyr/113062[/IMG]

  • gurra1978

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 19:25

    Jag köpte min FM-sändare till min Ipod Nano på Gekås i Ullared såklart. Jag betalade 99 kr. Ful och dålig kvalitet men det kommer ju ljud så det var ett kap. Mer pengar till surfprylar : )

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Vilken FM-sändare??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.