Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?

  • milkman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 18:07

    Men Milky?
    Jag menar precis som på SS där principen är samma, den är alltid lika bred då det är en gjuten konstruktion som loopen fäster in i. Nobile har en bra loop också (symetrisk push away t.o.m.), som stämmer precis in på allt annat jag vill ha, men den delar sig från kiten vid release (loopen kvar i kroken, kiten loss). Det är iofs inget konstigt med det, men känns ändå lite fel för mig.

    Det är inte så konstigt att jag tycker om lösningen, jag har ju varit med och tagit fram den.

    Neven: Enligt nya Stefforeglerna får man ju förutom ren kiting bara prata om senaste suparresan, och några utvalda märken. Klart jag måste passa på att prata om mitt märke när jag är inbjuden på sätt och vis.. haha 🙂

  • marcela

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 18:52

    Oj, vilken fart tråden fick! 🙂

    Tack för alla svar gällande smak och tycke samt råd om vilken storlek man ska välja med hänsyn till vikt osv. Självklart förstår jag att man måste testa flera kites själv för att kunna dra ngn “vettig slutsats”, men det är alltid kul och intressant att höra vad andra har kommit fram till, speciellt då man inte har så mycket tid över för att testa själv och vill komma igång snabbt.

    För att göra tråden lite längre så undrar jag om ngn av er testat Naish Alliance? 😉

    Hittade en “Naish Alliance” 10:a ny 2008, komplett med bom o linor för 6000:- Har kollat runt lite på webben men inte lyckats hitta speciellt mycket om denna kite. Såg att den har “femte lina”, fördelar/nackdelar med en femte lina?

    //M

  • joho

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 19:08

    gick en kurs precis med och skulle köpa kite.
    När jag gick kursen så hade vi Naish Cult vilket jag tyckte funkade bra för mig.
    Vet inte hur mkt de skilljer sig på kites , men jag antar att alla kites är väldigt bra vilket märke man än väljer.
    Jag kännde mig dock tryggast med att välja samma märke (Naish Cult) som jag har tränat och blivit vän med.

    Hoppas du hittar en rolig kite o köra med ! lycka till

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 19:16

    Hallå Marcela, Alliance är en trevlig kite som är ett mellanting mellan en SLE-kite och en C-kite. En stor fördel med femte lina är att man kan “flagga” kiten, dvs. låta den hänga i femte linan, vilket kan vara en fördel om man vill köra freestyle och ha full säkerhet. En nackdel är om man t.ex. kör i vågor och krashar kiten så den blir rullad av vågorna för då kommer kiten sno in sig i 5:e-linan och riskera att revas. Här är några recensioner om den:

    http://www.iksurfmag.com/kit_tests.php?s_query=naish&submit=Go&submit.x=24&submit.y=8#content
    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2348328&p=525967
    http://www.extremekites.com.au/forums/showthread.php?t=5560

  • johnk

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 00:42

    @Milkman 483808 wrote:

    En standardlösning vore fint men mina preferenser är (förutom säkertsmässiga då) att läget på loopen skall kännas i handen och att loopen hålls isär och är “styv” och att den sitter kvar på depowerlinan även i releasat läge. En symetrish pushaway vore fint, men jag har inte sett någon sån lösning som också klarar ovan så jag är ganska nöjd med den lösning som Ozone har nu, och jag slipper tvinnade linor också.
    Så länge det finns olika smak så tror jag tyvärr vi får leva med att handbromsen sitter på olika ställen 🙂

    Inte sett North 5th element?
    http://www.youtube.com/watch?v=pfoZp4wpgK4
    2 min 55 sek in.

  • cortex

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 07:55

    När vi ändå snackar bommar (verkar det som)… ta en titt på Flysurfers nya bom, Infinity, som kommer ut på marknaden ihop med Psycho4’an om någon vecka.

    Symmetrisk push-away release, automatiskt untwisting av linorna efter rotationer, ställbart i tre steg hur “bred” bommen ska vara, snygg lösning för 5:e linan etc.

    Extremt clean utan onödigt tingel-tangel.

    Infinity kommer även att säljas separat till de som vill uppdatera sina kites med “dä sänaste”. Passar givetvis lika bra till valfri BOW/SLE/C (4 eller 5 linor) som till Flysurfer-kites.

    Återkommer med mer info om den och P4’an så snart jag fått serial-versionen. :cool2:

    /Kaj(Tech)

  • debkausf

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 09:53

    Här hade det hänt grejer medans man varit på vattnet! Ok, det verkar som en kite i holland har krånglat!!! Ja den ofrivilliga realesen skedde för mig när jag skulle föra tillbaks loopen till kroken med högerhanden. Kan för övrigt tilllägga att jag har kört måååånga timmar med swbl 3 och inte haft några kvalitetsproblem eller andra problems för den delen förutom att vinden blir kall på vintern!

  • peda

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 11:33

    @debkåusf 483961 wrote:

    Här hade det hänt grejer medans man varit på vattnet! Ok, det verkar som en kite i holland har krånglat!!! Ja den ofrivilliga realesen skedde för mig när jag skulle föra tillbaks loopen till kroken med högerhanden. Kan för övrigt tilllägga att jag har kört måååånga timmar med swbl 3 och inte haft några kvalitetsproblem eller andra problems för den delen förutom att vinden blir kall på vintern![/QUOTE]

    -Vad var det nu igen DEBKÅUSF betyder?

    mvh peter:laugh: :laugh: :laugh:

  • kvabbso

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 14:43

    han skrev aldrig att han frös

  • peda

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 15:07

    nä, det var nog bara en klarsynt meteorologisk iakttagelse/reflektion…

  • eddie

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 13:08
    johnk;483913 wrote:
    Inte sett North 5th element?
    http://www.youtube.com/watch?v=pfoZp4wpgK4
    2 min 55 sek in.

    Norths 08-bom känns jävligt skön. De har fixat alla synpunkter jag hade på 07-bommen.
    Den känns clean och enkel…

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.