Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies vilken kite rekommenderar ni ?

  • vilken kite rekommenderar ni ?

    Publicerad av mickec på 5 juni, 2008 vid 08:10

    hej ,
    jag har precis gått kite kurs , så nu måste jag ju köpa en kite =)

    men jag har kollat lite på kites men det är svårt att bestämma sig vilken man vill ha och vilken som är bra.

    jag har kollat lite på north kites och lite slingshot m.m

    men jag bara undra vilka kites ni rekommenderar att man ska köpa ? =)

    patrikol svarade 15 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • henric

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 09:30

    tjena! I samma sits som du men har kommit en liten bit längre i handlandet. Jag har besökt spots och pratat med de killar och tjejer som håller på. Alla är väldigt hjälpsamma och ställer upp.

    Lycka till

  • debkausf

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 18:07

    Det e cabrinha som gäller, sjukt bra andrahandsvärde!

  • pjoter

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 18:26

    Kollar du på nya grejer så tror jag inte det säljs något dåligt i sverige, att folk rekommenderar olika kite här beror mest på vad dom själva kör och är vana vid. Det blir lite som att fråga vilken bil som är bäst. Det bästa du kan göra är att åka till stranden å se vad andra kör på och hur dom beter sig. En bra kite att börja med ska vara stabil och helst inte för snabb då du måste kolla på kiten mer för att se vad den hittar på. Säkerhetsmässigt spelar det inte så stor roll vilka nya kites du väljer, alla har väldigt bra system.

    Då jag själv säljer kites får jag ju såklart rekommendera en av mina kites som jag tror/vet funkar väldigt bra till nybörjare och det är en Flysurfer pulse2. Till skillnad från övriga kites på svenska marknaden är detta en foil (dvs den behöver inte pumpas upp utan håller formen med hjälp av smålinor som en fallskärm). Detta ger vissa fördelar som att kiten flyger stabilare och mjukare och den blir också lättare att vattenstarta än en uppblåsbar.
    Kolla gärna in kiten på http://www.pjott.se och http://www.flysurfer.com

    Men som jag tidigare sagt så kommer du nästan helt säkert bli nöjd med vilken kite du än väljer.

  • pjoter

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 18:29

    En sak till, skriv vart du bor nånstans så kan du säkert få några återförsäljare eller teamriders att demonstrera en kite för dig.

  • denrica

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 22:29

    Vi har kört Cabrinha Crossbow nu i 2 år. Vi tycker om den kiten eftersom det är så bra depower. Skönt att kunna släppa all kraft när man är nybörjare. Testade Switchblade som de sa skulle vara stabil och bra för nybörjare, men blev besviken eftersom den inte har samma depower.

    Men testa själv. Det är viktigast att du blir nöjd och får många timmar på vattnet.
    Har varit nöjd med Cabrinha över lag. Har inhandlat 4 nya kites av märke Cabrinha.

    Ja, det är min åsikt.

    /DJ

  • wibban

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 15:53

    Kan vara värt att tänka lite på storleken av kite oxå.
    Min åsikt är att nästan alla 9:or och 10:or är snabba och bra men att det kan skilja lite mer på märkena när du kör 12 och uppåt kvm.

    Du får mer timmar på vattnet om du väljer en 12 kvm än om du väljer en 9:a samt att en 12a är oftast en mer nybörjarvänlig kite.

    Jag har själv testat Pjoters foil och kan bara hålla med om att det är en väldigt stabil kite och då är de nya i den serien ännu bättre.
    Generellt, om du vill ha en uppblåsbar, så skulle jag rekommendera bowkites eller hybrider som nybörjarkites.

    Bra råd från Henric att ta dig ner till en spot och kolla vad folk kör med och hur de kiterna beter sig. Frågar du någon på plats kan du få mycket bättre tips än vad du kan få här på forumet oxå…

    Lycka till med valet

  • blackadder

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 16:28

    @mickeC 472674 wrote:

    hej ,
    jag har precis gått kite kurs , så nu måste jag ju köpa en kite =)

    men jag har kollat lite på kites men det är svårt att bestämma sig vilken man vill ha och vilken som är bra.

    jag har kollat lite på north kites och lite slingshot m.m

    men jag bara undra vilka kites ni rekommenderar att man ska köpa ? =)

    Cabrinha Switchblade III 12 kvadrat. Den kommer att ge dig sjukt många timmar på vattnet.

  • mickec

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 19:19

    tack , för alla svar 🙂 , jag har kollat lite på north kiten evo 2008 . är den någon bra att börja med ?

    sen skulle man ta strolek 12 ok 🙂

    ska kolla på cabrinha också 🙂

  • thorn

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 07:02

    Naish is da shit.

    Dom gör grymma kites och har också bra andrahandsvärde.

  • eneroth

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 11:46

    sitter i samma sits, precis lärt mig lite kitesurf i thailand.
    Sitter o kollar vilken storlek man skall ha.
    Många säger 12 i denna tråden.
    Är väldigt inne på Naish Sigma.

  • sourra

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 22:58

    Då är du inne på rätt spår Eneroth =)
    Sjukt stabila och lätthanterade kites som inte ger avkall på höga hopp eller skön vågkörning.

  • raggi-man

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 06:22
    Eneroth;475123 wrote:
    sitter i samma sits, precis lärt mig lite kitesurf i thailand.
    Sitter o kollar vilken storlek man skall ha.
    Många säger 12 i denna tråden.
    Är väldigt inne på Naish Sigma.

    var i thailand surfade du?? har hört att hua hin ska vara bra. Sen vet jag inte om man bryr sig så mycket om andrahandsvärdet, är det inte en bra och en kite man känner sig bekväm med man vill ha?? har provat flera märken, tycker cabrinha har mest fördelar, deras bomsystem är oslagbart

  • eneroth

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:16
    räggi man;475288 wrote:
    var i thailand surfade du?? har hört att hua hin ska vara bra. Sen vet jag inte om man bryr sig så mycket om andrahandsvärdet, är det inte en bra och en kite man känner sig bekväm med man vill ha?? har provat flera märken, tycker cabrinha har mest fördelar, deras bomsystem är oslagbart

    Jag var på Club Loong Chat i Pattaya.
    Vilket var ett bra val att välja pattaya för att det var ingen vind i hua hin när jag var där nere.
    Men annars så finns det många skolor i hua hin, bl a KBA (finns även i Pattaya).
    Har dock inte testat några andra märken än just Naish.
    Jag fick börja med en 9a sen så blev det lite slöa vindar den sista dagen jag var där o fick köra med en 14.
    Men det bästa var ju att det var varmt vatten. Men skyddsskor var ett måste.
    Då det var en massa musslor som var rakbladsvassa. En kille trillade o släpades lite på bottnen. Resultatet blev ett par stygn efter ha skurit sig på en mussla.
    Mina skor hade några nice cuts med.

    http://www.clubloongchat.com Jävligt skönt folk. Ganska bra historia på den skolan med.

    Cult 12.0 with Smart Loop (฿ 43,870) ca 8500kr

  • thorn

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 00:07
    räggi man;475288 wrote:
    har provat flera märken, tycker cabrinha har mest fördelar, deras bomsystem är oslagbart

    Har du testat Naish bomsystem? Tycker själv att dom har dom cleanaste lösningarna på bommen. allt är lättåtkomligt och jag gillar att man har depowern under bommen och Quick Relesen som man lätt återställa ute på vattnet.

  • gh0st

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 10:53

    @räggi man 475288 wrote:

    var i thailand surfade du?? har hört att hua hin ska vara bra. Sen vet jag inte om man bryr sig så mycket om andrahandsvärdet, är det inte en bra och en kite man känner sig bekväm med man vill ha?? har provat flera märken, tycker cabrinha har mest fördelar, deras bomsystem är oslagbart

    Hua Hin har en riktigt fin strand o surfa på men Koh Samui-spotten är mycket trevligare. Långgrunt och ett fint rev som håller vågorna borta plus att man kan fåt ett fint bryt. Ja, det och att i Hua Hin är du i princip i stan o surfar o på Koh Samui är du i djungeln. Tänk på att ha koll på vindsäsongen bara för på den övriga tiden blåser det nada.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies vilken kite rekommenderar ni ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.