Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek???

  • Vilken storlek???

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 juli, 2005 vid 16:49

    Har precis lärt mig grunderna, och det är ju skitkul så nu ska jag köpa en kite! Men vilken storlek ska jag börja med?? Är tjej, 164 lång ca 55 kg och vill köra mellan 5-12 m/s typ… Mkt tacksam för hjälp!

    nic svarade 18 år, 10 månader sedan 20 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • zoolander

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 16:51

    18kvm
    du kan köpa min billigt
    hör av dig

  • pepa

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 17:06

    Han ljuger bara för dig. Köp en 12:a, bra grejer.

    Pepe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 17:13

    Köp två begagnade, en 14 och en 10 eller så. Köp sedan inte en alldeles för stor bräda uta köp en relativt liten en 130 eller nått.

  • rambo_johnson

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 17:51

    Svar till:


    Har precis lärt mig grunderna, och det är ju skitkul så nu ska jag köpa en kite! Men vilken storlek ska jag börja med?? Är tjej, 164 lång ca 55 kg och vill köra mellan 5-12 m/s typ… Mkt tacksam för hjälp!

    [/ QUOTE ]

    jag har en beg 11 samt e nbeg 12a till rba pris samt lite nya kites om du vill ha det kolla http://www.kiteboard.se

    finsn tjej rabatt!!!

  • denrica

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 19:10

    12 m2 låter bra, 14 m2 är också helt ok. Du ska köpa en storlek som i början låter dig få så många timmar som möjligt på vattnet. Man behöver egentligen åtminstone 2 drakar, en stor för lättare vind och en mindre när det “brallar på”. Men köp en som låter dig få så mycket tid på vattnet som möjligt.
    Kolla in Cabrinhas Crossbow! Ny drake med brett vindregister och verkar vara ett revolutionerande säkerhetssystem. http://www.cabrinhakites.com
    Liknande drake är Takoon Nova. http://www.takoon.com
    Eller Best kommer med nån som heter Nemesis. http://www.bestkiteboarding.com
    Vi kör med Cabrinha. Har varit helnöjd. Men du kommer få andra förslag här på Steffo också är jag säker på, och det är bra.

  • pjoter

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 20:20

    känns jobbigt å köpa en kite som inte kommer förräns nästa år om man vil börja köra nu..

    köp vilket märke som av dom stora. ingen större skillnad.

  • lasse62

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 20:34

    35

  • lasse62

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 20:35

    36

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 21:16

    Svar till:


    känns jobbigt å köpa en kite som inte kommer förräns nästa år om man vil börja köra nu..

    köp vilket märke som av dom stora. ingen större skillnad.

    [/ QUOTE ]
    kommer i mitten av augusti om man beställer asap…
    /DJ wink.gif

  • annas

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 22:12

    Jag har en 9a att sälja – bästa kiten jag någonsin kört. Jag kör oftast 9 faktiskt, väger lite mer än du. Det är min allroundkite. Om du väger 50-60 kg hade jag kört på typ en 9-12. Ska man ha 2 så typ en 9a och en 14.

  • mrsmille

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 22:22

    Jag är nybörjare oxå, kör en 15m². Jag är aningens längre och väger lite mindre än du, kör i inlandsförhållandena runt 4-7m/s. Ska ev köpa en 10:a snart, för lite hårdare vind. Jag köpte min 15 så att jag skulle kunna köra i lite mindre vind och lära mig hantera draken ordentligt. Men det är klart bäst att ha två drakar…

    Min tanke kring storlek är att köpa en större (men inte för stor) och därigenom kunna köra säkert i lite mindre vind och sedan köpa en mindre. Köper man för liten så finns risken att man blir ståendes på stranden…
    Men allt handlar om “förhållanden” där man har tänkt att köra.

  • mrmille

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 22:33

    Låt mig förtydliga

    Anledningen till att “vi” valde en 15m² till mrsmille är att just den modellen av kite har ett extremt stort vindspann. Hon kan med en större bräda åka omkring i 4 m/s och med en mindre bräda hantera den upp till 10 m/s, detta då som nybörjare! Troligen kommer hon senare kunna använda den upp till 13-15 m/s.

    Dvs en kite, året om, sommar som vinter. Om det blåser 15 m/s eller mer kommer hon troligen inte vilja gå ut. Om viljan kommer så finns ju alltid mina mindre kites smile.gif

    Om någon tjej vill veta mer om vilka grejjor vi valt (dvs två brädor o en kite – som fungerat tokbra!) är det bara att kontakta oss.

    mrsmille: cajza@ericherlitz.se
    mrmille: eric@ericherlitz.se

  • _bodhi_

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 23:09

    15 m2 foil i 15 m/s och en tjej som väger 50 kilo. Posta gärna lite bilder på det…

  • mrmille

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 23:27

    Svar till:


    15 m2 foil i 15 m/s och en tjej som väger 50 kilo. Posta gärna lite bilder på det…

    [/ QUOTE ]

    Om du kollat trådarna från Sandvik (ons/tors) ser du surf med windrange från 5 m/s till 10 m/s. Dock hade hon bara en stor bräda då, 180 x 42 cm twintipp vilket ännu mer förklarar windrangen i dessa kites.

    Men för att förtydliga och beskriva lite mer

    1. Tobas på Gotland körde med sin 19m² av nyare modell när Lei pojkarna var överriggade med sina 12or (dom bytte till 9or).

    2. Hans 19m² fungerar från 4 – xx m/s (ingen vet nog hur mycket, ännu)

    3. Dessa foils är INTE flatspan utan C formade.

    4. Depower, massor med depower

    5. Mer depower

    6. Tokigt mycket power

    Själv får jag snart en 16m² som jag kommer använda mellan 5 m/s och 15 m/s (95% av årets vindar). Vid mer vind har jag en mindre kite som fungerar från 7 m/s till 20 m/s. Vid mindre vind kan jag stacka dessa och gå på vid 2 m/s. Sådan lättvindskiting må vara lite diskutabel men vem har roligast, jag på vattnet (ja, det går att hoppa och skutta med stackade kites) eller tjommarna på stranden?

    Men visst, när så stark vind kommer igen blir det bilder, du får troligen hålla dig till September.

    Ha’t så kul imorgon, själv skall jag surfa wink.gif

  • _bodhi_

    Medlem
    8 juli, 2005 vid 23:41

    Har hjälp/kört med tobas flera gånger i göteborg, och det är möjligt att hans nya drakar har bättre windrange än förra årets för då körde han inte på större storlekar än LEI åkare. Sen fattar jag inte vitsen med att köra en femton i femton men det kanske är mig det är fel på…

    Svar till:


    Ha’t så kul imorgon, själv skall jag surfa wink.gif

    [/ QUOTE ]

    Ha’t så kul imorgon med foilsurf i 4m/s, själv skall jag åka wakeboard wink.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.