Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken storlek på Haga Park/Sandbergen?

  • Vilken storlek på Haga Park/Sandbergen?

    Publicerad av loken på 18 februari, 2011 vid 13:13

    Vilken storlek på kite ska jag köpa om jag mest kommer hålla till på Haga Park?
    Är nybörjare men körde sommaren 2005 på en gammal kitejävel. Har tydligen hänt endel med kitesen sen dess. Min tanke var 10-12 kvadrat. Väger 70kg.

    viktor77 svarade 13 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • regfellow

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 14:05

    Platsen har inget med storleken att göra. Det är mer din vikt och vad det blåser för vindhastighet.

    Man brukar säga att med en 11-12a får du ut flest surfdagar på ett år i sverige, om du bara har en kite och väger 70kg. Med en modern kite kan du surfa med en 11-12a surfa i 6-10 m/s ungefär.

    /M

  • blizzy

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 15:40

    Instämmer med Regfellow. Med en tolva kommer du längst i Sverige..

  • loken

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 08:32

    Ja en 12 kanske är smartast att köpa. Kan man ha den som nybörjar/lättvindskite. Fastnar man för sporten kan man kanske komplettea med en 8-9 sen. En annan sak som jag funderat på…. När jag körde sist var det på en 12a takoon wook, en c-Kite helt enkelt. Nu är det bowkites man ska köra på om jag förstått det hela rätt. Vad är det egentligen som skiljer en gammal c-Kite mot en bow? Är det att den har mer depower?

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 09:14

    Hej!

    På Haga Park blåser det ofta, men sällan över 10-12m/s

    Skall du börja med att köpa in en drake, skall du satsa på en 12 m2.
    Med den kommer du få flest surfdagar.

    Till det komplettera med en 8m2 för vindar över 10-12m/s

    Vi säljer Slingshot Drakar på Öland och i Kalmar, vi har även begangnade Slingshot RPM 2010. En riktigt fin drake som funkar perfekt för nybörjaren men som du aldrig kommer växa ur då den även körs av proffsen på PKRA-touren.

    För mer info http://www.hagakitesurf.se –> gå in under produkter och läs om draken.

    Vill du komma och se/testa är det bara att ringa. 0734 12 85 56 /Henke

  • loken

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 15:46

    Tack för ditt svar! Jag trodde faktiskt att vinden brukade vara kraftigare på Haga. Men då är en 12a given känns det som. Begagnad RPM låter helt klart intressant, har faktiskt sneglat lite på den modellen. Har du nån 12a inne till vettigt pris?

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    20 februari, 2011 vid 21:52
    Löken;647309 wrote:
    Tack för ditt svar! Jag trodde faktiskt att vinden brukade vara kraftigare på Haga. Men då är en 12a given känns det som. Begagnad RPM låter helt klart intressant, har faktiskt sneglat lite på den modellen. Har du nån 12a inne till vettigt pris?

    Jag har en beg. 12:a som du kan få för ett bra pris.
    Kan även fixa bräda till bra pris om du vill ha helt paket.
    Vi har börjat få in RPM 2011 nu med ifall det är intressant med nytt.

    Bara att ringa så snackar vi priser mm.

    /Henke

  • andersr

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 17:17
    Löken;647309 wrote:
    Tack för ditt svar! Jag trodde faktiskt att vinden brukade vara kraftigare på Haga. Men då är en 12a given känns det som. Begagnad RPM låter helt klart intressant, har faktiskt sneglat lite på den modellen. Har du nån 12a inne till vettigt pris?

    Jo det är precis som du trodde, det blåser ofta mer än 10-12 m/s på Haga. Jag kör tolva som min största kite och väger 90+, iofs kör jag Switchblade och det är bra drag i den. Du ska inte bara kolla på storleken på kiten utan kolla även i vilka vindstyrkor olika kites kommer igång. Det kan vara stor skillnad mellan olika märken i samma storlek. Ska du ha en eller två kites? Om du ska ha två så kan 12m och 8m vara en bra combo, ska du ha en kite är 10m bra för då får du fler dagar på vattnet.
    Testa lite olika kites och märken och bilda dig en uppfattning om vad du vill ha och vad som känns bra för dig.

    Lycka till!

    / Anders

  • loken

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 08:01

    Du menar att 12 skulle vara för stort för mig?
    Hur blåser det egentligen på haga?
    Tanken var att ha en 12a som första kite. Som nybörjare kanske man ändå inte går ut i vindar över 10m/s? Då kan man ha 12an att lära sig med och den passar väl bra som en lättvindskite även senare när man lärt sig? Sen om man fastnar för sporten får man kanske komplettera med en 8a. Vill man få ut mesta möjliga måste man kanske ha 2 kites.
    Köper jag en 10a har jag ju inget att köra på när det blåser 6-7m/s och det gör det ju ganska ofta på sommaren.

  • andersr

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 13:33

    Som enda kite kan den vara för stor men om du planerar att köpa två stycken blir 12m bra som största kite. Men om du bara ska ha en så får du säkert fler dagar på vattnet med en 10m. Ring runt till lite olika ÅF och kolla vad de rekommenderar till din vikt. Det hänger ju inte enbart på kiten, brädans storlek och utformning spelar så klart roll också.

    / Anders

  • viktor77

    Gäst
    22 februari, 2011 vid 13:40

    Statistik på hur det blåser i Sverige: http://www.smhi.se/publikationer/vindstatistik-1961-2004-1.1896

    En 12:a är helt klart bäst i Sverige. Men visst kommer du råka ut för att 12:an är för stor vissa dagar. Det är enklare att köra lite overpowered till en början. Gjorde själv misstaget med att ge mig ut i allt för lite vind. Att vattenstarta och hålla fart/höjd blir grymt jobbigt.

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 17:45
    viktor77;647492 wrote:
    Statistik på hur det blåser i Sverige: http://www.smhi.se/publikationer/vindstatistik-1961-2004-1.1896

    En 12:a är helt klart bäst i Sverige. Men visst kommer du råka ut för att 12:an är för stor vissa dagar. Det är enklare att köra lite overpowered till en början. Gjorde själv misstaget med att ge mig ut i allt för lite vind. Att vattenstarta och hålla fart/höjd blir grymt jobbigt.

    Håller med, 12:a är det bästa att starta med om du inte väger under ca 60-65kg.

    En 10:a skulle jag inte rekomendera då du skulle ha svårt att hitta en bra komination med 10:an. en kombo med 10:a + 6:a så skulle du med 10:an ofta vara underriggad och 6:an skulle du sällan få användning för.

  • andersr

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 18:11
    hagakitesurf.se;647521 wrote:
    Håller med, 12:a är det bästa att starta med om du inte väger under ca 60-65kg.

    En 10:a skulle jag inte rekomendera då du skulle ha svårt att hitta en bra komination med 10:an. en kombo med 10:a + 6:a så skulle du med 10:an ofta vara underriggad och 6:an skulle du sällan få användning för.

    Som jag skrev tidigare så är 12m och 8m en bra combo om man ska ha två kites, men om man ska ha en kite så är 10m bättre.

  • loken

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 10:16

    Jag satsar på en 12 och en 8. Borde täcka in det svenska klimatet ganska bra. Är ju nybörjare som sagt och kommer inte våga gå ut när det blåser typ 14/ms.

  • andersr

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 11:14

    Det blir säkert en bra combo för dig. Vi ses på vattnet!

  • viktor77

    Gäst
    24 februari, 2011 vid 18:03

    Jag kör just med en 12:a och en 8:a. Mellan dem är det ett litet glapp om man ska kunna köra behagligt. 12:a blir jobbig att hålla i 12 m/s. Ska sägas att jag väger 90 plus. Det går ifall jag kör plattvatten, men är inte speciellt skoj. Byter jag till 8:a känns det lite klent innan man fått upp farten. Bäst är väl att köpa en 12:a först och se i vilka vindar du kan köra.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken storlek på Haga Park/Sandbergen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.