Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken våtdräkt?

  • Vilken våtdräkt?

    Publicerad av hanness på 1 maj, 2008 vid 16:44

    Jag ska köpa en våtdräkt och jag undrar hur många mm det ska vara för att man inte ska frysa. Jag hadde tänkt segla från ungefär nu till hösten. Jag bara ha 1 våtdräkt så jag ska inte ha en tunn och en sjock. Utan ett bra mellan ting.

    hanness svarade 16 år sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jox

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 16:45

    En 5/3 skulle nog passa dig rätt bra då… Alltså 5 samt 3 mm…

  • spray

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 16:50

    4/3 på oneil psycho2 funkar prima som vår sommar höst dräkt

  • hanness

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 17:38

    okej. Skulle 3mm gå eller är det för lite?

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 19:29

    En 5/3 är nog bäst. Jag kör med 2mm extra neoprenlinne och kortbyxor på vintern och sommartid med lite öppen dragkedja på min prolimit 5/3 dräkt.

  • bicless

    Medlem
    2 maj, 2008 vid 17:19

    Hej

    Som enda dräkt tycker jag med 5 mm. Därna med mjukt neopren så den blir bekväm även fast den är tjock. Vi säljer exemplevis Ascan Polar billigt, se http://www.surfspot.se

    Mvh

    Bicless

  • knodden

    Medlem
    2 maj, 2008 vid 18:24

    Definitivt en 5/3-dräkt i enkelneopren.

    Komplettera sedan med en underväst med inbyggd huva samt torrhandskar och bra skor, så är Du i det närmaste komplett vad gäller kläder!

  • oscar

    Medlem
    2 maj, 2008 vid 19:04

    Problemet är att du kommer koka i 5 mm i sommar….om du börjar nu och fram till oktober så skulle jag ta en 4/3 med förstärkningsplagg enligt ovan…viktigaste är att det är täta, limmade sömmar och enkelneopren.

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 08:53
    Bicless;462482 wrote:
    Hej

    Som enda dräkt tycker jag med 5 mm. Därna med mjukt neopren så den blir bekväm även fast den är tjock. Vi säljer exemplevis Ascan Polar billigt, se http://www.surfspot.se

    Mvh

    Bicless

    Jag haar kollat på surfspot och jag tycker dänna värkar bäst för mig: ATAN Oxygen 5/4/3mm. Den är billigare och jag är 16 år och växer fortare så då tycker jag inte det är värt att lägga ut så mycket än. Så jag köper en lite billigare nu och sedan när den är förliten så köper jag en riktigt bra våtdräkt som jag kan ha länge.

    Undrar bara lite med storleken på ATAN Oxygen 5/4/3mm jag är 170 cm lång och väger 50-55 kg. Kan jag ha storlek S eller blir det för löst det fattas ju ca 10 kg.

    Storlekar

    1,54m 50 kg XXS
    1,60m 57 kg XS
    1,67m 64 kg S
    1,74m 71 kg M
    1,80m 77 kg L
    1,85m 83 kg XL
    1,91m 89 kg XXL
    1,96m 94 kg XXXL

  • swe-496

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 09:35

    @HannesS 462558 wrote:

    Jag haar kollat på surfspot och jag tycker dänna värkar bäst för mig: ATAN Oxygen 5/4/3mm. Den är billigare och jag är 16 år och växer fortare så då tycker jag inte det är värt att lägga ut så mycket än. Så jag köper en lite billigare nu och sedan när den är förliten så köper jag en riktigt bra våtdräkt som jag kan ha länge.

    Undrar bara lite med storleken på ATAN Oxygen 5/4/3mm jag är 170 cm lång och väger 50-55 kg. Kan jag ha storlek S eller blir det för löst det fattas ju ca 10 kg.

    Storlekar

    1,54m 50 kg XXS
    1,60m 57 kg XS
    1,67m 64 kg S
    1,74m 71 kg M
    1,80m 77 kg L
    1,85m 83 kg XL
    1,91m 89 kg XXL
    1,96m 94 kg XXXL

    Tror den skulle bli lite för kort, skulle hellre ta den som är 174 i längd då du fortfarande växer som du själv säger.
    Men Surfspot öppnar ju butik idag på Valhallaväg. Ta dig förbi och kolla och prova där om du har möjligheten.

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 09:43
    SWE 496;462563 wrote:
    Tror den skulle bli lite för kort, skulle hellre ta den som är 174 i längd då du fortfarande växer som du själv säger.
    Men Surfspot öppnar ju butik idag på Valhallaväg. Ta dig förbi och kolla och prova där om du har möjligheten.

    Jag bor i göteborg så det är inte att bara gå förbi 🙁 Annars skulle jag nog ha varit där igår och provat.

    Men den som är 174 i längd står det att man ska väga 71 kg och jag väger ca 20 kg mindre en det. Är det inte bättre att frysa lite vid smalbenen och handlederna än att det läcker in vatten överalt?

  • swe-496

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 09:54

    Jo det kanske det är. Missade att du bodde i Gbg. Det jag tänkte på när det gällde längden är att den kortare kan strama en del, m a o lite jobbigare att röra sig i. Du håller ju en del värme genom att röra på dig. Tror nog att den längre smiter åt bra vid ärmar, hals och ben trots att den är gjord för lite tyngre personer.

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 10:09
    SWE 496;462568 wrote:
    Jo det kanske det är. Missade att du bodde i Gbg. Det jag tänkte på när det gällde längden är att den kortare kan strama en del, m a o lite jobbigare att röra sig i. Du håller ju en del värme genom att röra på dig. Tror nog att den längre smiter åt bra vid ärmar, hals och ben trots att den är gjord för lite tyngre personer.

    Fast blir det inte liksom en “luft ficka” vid magen/bröstet där det lätt kan bli “vatten ficka” (vet inte vad det kan heta). Det är ju ingen idé att ha våtdräkt om man ändå måste bada i den.

  • swe-496

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 11:27

    Du ska väl inte bada heller? Du ska ju hålla dig på brädan;).
    Skämt åsido så jovisst kan det bli det. Rekommenderar att du prövar nån dräkt i liknande storlek hos nån lokal surfshop och sen beställer den du vill ha från Surfspot.

  • hanness

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 11:44
    SWE 496;462578 wrote:
    Du ska väl inte bada heller? Du ska ju hålla dig på brädan;).
    Skämt åsido så jovisst kan det bli det. Rekommenderar att du prövar nån dräkt i liknande storlek hos nån lokal surfshop och sen beställer den du vill ha från Surfspot.

    Jo jag tror också det blir så men jag är så desperat. Köpte ett vindsurfingpaket i förregår och vill prova det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.