Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket GPS-program är bäst??

  • Vilket GPS-program är bäst??

    Publicerad av Knatte på 10 januari, 2009 vid 09:32

    Om man skall köpa något GPS-program för att slippa all jäkla Javaskit mm. Vad rekommenderar ni för några program som är lättanvända och smarta??

    Jag har själv en utgången GPSresult som jag har använt innan. Men finns det bättre program och har någon koll på prisläget på de olika programmen??
    Eller skall jag bara slå till och köpa en riktig version på GPSresult för detta är bästa programmet ??
    Man hoppas ju få seglet lite isbräda och vill ju ha ett program att skjuta över värderna till GPSx3:smile:

    booman svarade 15 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jester

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 09:38

    Jag föredrar absolut GPSResults. Det programmet gör jobbet snabbt och enkelt utan en massa onödigt krafs. Manfred (tillverkaren) är dessutom bra att ha o göra med, och har vid ett flertal tillfällen lagt in funktionalitet som har efterfrågats.
    Har dock inte kört dom andra två så mycket det senaste året. Priset för samtliga ligger väl runt 300:-

  • Knatte

    Gäst
    10 januari, 2009 vid 10:11

    @Jester 524765 wrote:

    Jag föredrar absolut GPSResults. Det programmet gör jobbet snabbt och enkelt utan en massa onödigt krafs. Manfred (tillverkaren) är dessutom bra att ha o göra med, och har vid ett flertal tillfällen lagt in funktionalitet som har efterfrågats.
    Har dock inte kört dom andra två så mycket det senaste året. Priset för samtliga ligger väl runt 300:-

    Kan man lägga till +5 knop funktionen smidigt i programmet ??:tongue: Hade ju behövts för att få lite bättre siffror..

    Men då kör jag nog på GPSresult och mailar Manfred, så att man kommer igång igen:tongue:

  • bjornen

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 10:24

    @Knatte 524768 wrote:

    Kan man lägga till +5 knop funktionen smidigt i programmet ??:tongue: Hade ju behövts för att få lite bättre siffror..

    Men då kör jag nog på GPSresult och mailar Manfred, så att man kommer igång igen:tongue:

    Knatte, känns det som om det kommer att bli mer segling kommande säsong ? Kul i så fall 🙂

    //Björn

  • Knatte

    Gäst
    10 januari, 2009 vid 10:45

    @Bjornen 524771 wrote:

    Knatte, känns det som om det kommer att bli mer segling kommande säsong ? Kul i så fall 🙂

    //Björn

    Man hoppas ju i alla fall, att det skall bli mer seglat än de sista åren i alla fall:smile: Jäkligt sugen nu!!:laugh:
    Men jag har lärt mig att inte ta ut något i förskott…:crazy:

  • maglu

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 17:45

    Köpte licens för GPSspeed häromdan, men använder det i kombination med CompareTracks (http://www.comparetracks.com/) som är gratis och funkar riktigt bra om man vill använda gps:en för andra sporter som löpning och skidåkning t.ex. Historik och statistik över aktiviteter, jämföra pass, passa in egna kartor(gröna kartan, orienteringskartor osv)

    Men med en GT31 måste man använda GPSspeed för att skapa en .gpx-fil som kan öppnas med CT.

  • jester

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 21:58

    Maglu: GT31 kan ju skapa text-filer på NMEA-format utöver den binära fil GPSResults använder. Det kanske hjälper dig?

    Dock är det ju naturligtvis den binära filen som gäller för speedsurfing, såklart.

  • Knatte

    Gäst
    11 januari, 2009 vid 13:16

    318 kr kostade licensen och Manfred är ju en snabb rackare:smile: Tog inte många minuter innan kodnyckeln damp ner i ett mail….

  • booman

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 18:47

    @Knatte 524970 wrote:

    318 kr kostade licensen och Manfred är ju en snabb rackare:smile: Tog inte många minuter innan kodnyckeln damp ner i ett mail….

    Instämmer helt! Beställde idag och inom en timme hade jag kodnyckel…:smile:

    Men är det nån som vet nåt om uppdateringar, nu laddade jag ner version 5.50. Gäller samma kodnyckel när programmet kommer i nya versioner?

    //BooMan

  • jester

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 20:10

    Ja, det är bara att tanka ner nya versioner när dom dyker upp!

  • booman

    Medlem
    6 februari, 2009 vid 10:09

    @Jester 528901 wrote:

    Ja, det är bara att tanka ner nya versioner när dom dyker upp!

    Grrreat!!!:smile: Bara o vänta på att GPS:en, GT31:an, kommer nu, ska väl dyka upp i början av nästa vecka…
    Tack för bra tips och länkar i “GPS for dummies”

    //BooMan

  • jester

    Medlem
    6 februari, 2009 vid 10:39

    No problemo!

  • appel

    Medlem
    6 februari, 2009 vid 13:44

    @BooMan 528969 wrote:

    Grrreat!!!:smile: Bara o vänta på att GPS:en, GT31:an, kommer nu, ska väl dyka upp i början av nästa vecka…
    Tack för bra tips och länkar i “GPS for dummies”

    //BooMan

    Bra köp Booman! Nu är vi minst 5 st med doppler gpser i Runn, blir kul med sydlig kuling till våren. Byt ut en av de där 125 litersbrädorna till en 90 liters. Då är du över 30 kn direkt, om du inte är det redan förstås!!

  • booman

    Medlem
    6 februari, 2009 vid 14:13

    @appel 529005 wrote:

    Bra köp Booman! Nu är vi minst 5 st med doppler gpser i Runn, blir kul med sydlig kuling till våren. Byt ut en av de där 125 litersbrädorna till en 90 liters. Då är du över 30 kn direkt, om du inte är det redan förstås!!

    Tack för det! Visst ska det bli sköj! Får nog vänta ett tag innan jag skaffar nåt mindre, grabben vill ju också ut på sjön och då vill jag gärna kunna “glida” med… Vi hörs…!

  • booman

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 19:28

    GT-31:an kom redan igår, måndag, beställde i torsdags, hyfsat snabb leverans! Så jag har suttit o “lekt” en del med den och GPS-Results, funkar grymt bra och programmet är verkligen lättanvänt. Det finns ju en funktion som heter “Google Earth overlay” där får man sin “rutt” inritad på kartan, men det blir väldigt dålig upplösning på den bilden. Har testat länkarna som finns i tråden “GPS for dummies” om att lägga över/länka kartbilden från Eniro, men jag får inte det att funka. Tips någon?
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57774&page=4

    Det finns ju en funktion under “File”, “Load background image”… Jag testade då skärmklippverktyget i Vista, och klippte ut en del av en sattellitbild från Falun och hämtade sen in bilden i programmet. Nu tog jag en tur med bilen bara för att testa funktionen och resultatet blev som syns på bilden. Det går att zooma rutten så att den till 99% stämmer överens med kartbilden (SHIFT + mousewheel = zooma i små steg) när man är nöjd trycker man CTRL + F så “låser” man bilden och rutten. (CTRL + F igen låser upp)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket GPS-program är bäst??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.