Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vind vs kite

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 20:43

    jag införskaffar gärna en högpotential röjsåg och utmanar dig på ett “race” så kanske vi kan lägga till en skyhög kärringpotential på den snabbt som attan så att du inte ens får det nöjet…….med nöje gör jag det även i snygg dräkt och modemedveten klädsel….allt för att reta en trolig hippie övervintrare som anser sin sport vara enbart hans, och något verkligen udda!!!! Det luktar tom lite kommunism i inlägget, kanske ska ingå i valdebatten?
    Nä, det mest kärringaktiga jag känner till är när man skriver beska och betydelselösa inlägg anonymt, DET är betygsatt med 100 i kärringpotential…..

  • joeithafish

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 20:47

    Segla fort är ju i och för sig kul, tävla i widsurfing däremot känns lite halvpjäxigt. lätt att surfkänslan försvinner, och dessutom, tävla i bedömningssporter, som ju freestyle o wave är, känns värst.
    jag har hajat att alla inte tycker så här, men man kan ju citera Jaws-dockumentären “det handlar inte om vem som är den bäste surfaren utan vad du själv får ut av att vara på vattnet.”(ungefär).
    Freeride känns alltså helt rätt,(ws) men jag kan tänka mig att det är roligt på kite också. själv har jag bara kört kite på stranden och blivit släpad i midjehögt vatten, rätt kul var det men just nu håller jag nog på windsurfing.

  • oscar

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 21:21

    Och hur svåret är det att grabba brädan när man kitar? Som att hänga upphängd i ett träd med en snowboard på fötterna. Och hur coolt är det då att snurra, hur många varv du än gör. Jag menar, att göra en 360 med kite kan ju inte vara svårare än på wakeboard eller snowboard och det kan ju varenda kotte.

    Och hoppa på plattvatten med ws och göra trick är coolt och SVÅRT!

    Personligen tycker jag tricksegling med kite ser väldigt töntigt ut. Däremot segla fort och dra på tokhopp med kite ser coolare ut.

    Att jämföra kite och formula ser jag ingen mening i. Formula är ju en racingklass och är grymt roligt att tävla i. Kite i lättvind är ju helt klart ett alternativ men för mig finns inget alternativ till vindsurfing så fort det blåser 7m/s och jag kan sticka ut med twistern och 6.9an.

  • adde

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 06:12

    David swift. Är det Robby swifts lillebror vi snackar om så tvivlar jag på att han bara seglat i tre år. Robby började när han var 3 och har alltså seglat i 15 år… vore konstigt om lillswift väntade med att börja segla tills han var 13 (han är väl 15-16 nu). För övrigt är Robby, David och t.ex. Ricardo Campello(?) helt otroliga talanger – inte helt jämförbara med oss dödliga…

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 06:34

    Joeithafish senaste inlägg var ju klockrent.
    Det är ju precis vad det handlar om.Slutsnackat

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 06:45

    Ta det inte så allvarligt, kanske finns det lite av ironi i inlägget. Valinlägg …haaa … har just bokat ett antal veckor på norra Fuerte.
    Slå upp sidan 33 i Surf Aug. 8 och spana in bilden den säger förmodligen rätt mycket om framtiden. Själv hadde jag nog hoppats på en mer Spiderman-inspirerad variant, nu när min Bat-Man våtis börjar bli degig. Fast röken är rätt ball. (Finns det vattensäkra rökmaskiner som man kan ha på brädan?) ___ Fast mer seriöst. Läs sid. 128 Windsurf aug. Det är verkligen oroande med tanke på att allt fler börjar surfa. Ökar olyckorna kommer nån form av EU-direktiv som ett skott garanterat.
    Ha det
    Mvh / En som vill vara sig själv för en längre stund på Fuerte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 07:00

    ALLT MÅSTE VÄL HANDLA OM KÄNSLA!!! VAD ÄR DET MAN VILL??

    Körde snowboard tidigare och det blev jävligt inne med 900 och 1080. Satte själv några 720s men måste ända påstå att de skönaste hoppen var FETA grabbar och kanske nån 360 mute med mkt höjd, dvs riktig oldschool, innan snowboard blev en gymnastik idrott, där det gällde att snurra och loopa tills man blev alldeles yr!!

    Vart vill jag komma?? Jooo..

    … när jag sätter en sjysst gipp får jag ett lyckorus, jag är inte ute efter att sätta en 900, jag vill åt känslan.

    Windsurfing är svårt, vem som helst har inte årk att lära sig = man slipper alla överhypade otrevliga stöddiga 14 åringar som köper hela livsstilen över en natt och skaffar baggypants.

    windsurfing kan jämföras med maltwhiskey! Det är svårt att lära sig och alla förstår inte tjusningen. Man är ute efter känslan, inte antalet centiliter.

    Kite är hembränt. Man blir yr, man tror att det är coolt och man tröttnar när den första kicken lagt sig och man inser att det finns bättre sätt att uppnå ett bättre resultat.

    Jag råkade dissa Kite här, det var inte min mening, men jag hävdar att snurrar inte är det sköna i åkningen. En del av härligheten är just svårigheten!!!

  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 07:43

    Tyvärr Adde, David har faktiskt bara seglat i 3-4 år nu. Kolla artikel i Boards.

  • adde

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 07:52

    Då tycker jag vi åker över ditt och spöar skiten ur honom. Jävla småglin.

    /adde

  • petter

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 09:15

    Håller med dig men måste säga att jag är noga med centilitrarna
    även när det gäller maltwhiskey!!! 😉

    men egentligen, vem bryr sig? allt är ju bara olika sätt att nå
    samma kickar… Allt som spelar någon roll är att få ut mesta
    möjliga av sin tid på vattnet och sedan spelar det mindre roll
    om man får sina kickar genom formula, wave, slalom, freestyle,
    kite eller något helt annat. Att ha ROLIGT är svaret!!!

    vill dock avsluta med att citera en gammal maestro:
    windsurfing is so cool that nobody really understand how cool it really is

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 09:51

    Det var någon som sa i en “gammal” NP rulle som sa detta om windsurfing..¨

    -“I used to drive offroad motorcycles.. but it´s just not enough excitement in it..”

    Det säger väl lite om de kickar man får i windsurfingen..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 15:48

    Petter: precis vad min erfarenhet säger, instämmer helt. Hoppen knäcker, d är min huvudanledning till att lära mej kite. När det gäller speed så vet jag inte om jag tycker det är nånting att sträva efter när det gäller kite, brädan känns inte stabil i farter över 25kn (jämför med wakeboard som jag åkt i ca 30-35kn, d e varken skönt eller stabilt). Dvs ws slår kiten me hästlängder i välbehag i högre farter.
    Beträffande svårighetsgrad; är inne på mitt 13e år på haschplankan, har skejtat i ca 7-8år, vågsurfat ca 4år och är inne på 1a säs på ws. Av mina erfarenheter är skejtandet det svåraste jag gett mig in på och det som jag utvecklats minst på, detta pga all jävla smärta. Sätter typ 360flip, flyger hyfsat i flyoffen å ollar väl ca 4-7stegs trappor men inte mycket mer. Ganska logiskt, jämför med att krascha på snö, vatten eller asfalt.. Jag är djupt impad av snubbarna som drar feta grinds, flippar eller airs nerför tok stora trappor, å dom som flyger 2-3 m över coopingen i vertrampen(om ni inte redan har, kliv upp på en 3-4m hög vertramp nån gång så förstår ni…) Vidare så tog det väl 4-5 år för mig att få bra kontroll i riktiga bigjumps å börja dra front, backflippar. Ca ca8-9 år att sätta cleana 720 spinns me grab. Nu inne på 13e gör jag bs 720 rodeos, mistyflips dubbla backflips mm. Snowboard handlar mest om att våga. Ws har jag lärt mig köra med fullt plan i stropparna, vattenstarta, rida lite vågor och nu senast under surfsemestern få bra kontroll i hoppen, dom högsta runt 2m. Dvs jag tycker att jag lärt mej mer på ws 1a säs än vad jag gjort på skejten å sb under typ 5-6 år, iofs så är ws den sport som jag blivit mest tänd på sen 1a försöket, å det blir ju bara ännu roligare när det börjar lossna.
    Kite är ju uppenbart att det är betydligt lättare att lära än någon annan brädsport då flera av proffsen bara kört ett par säs å drar på hopp över 10m med tokflippar å skruvar mm.

    Summan av min brädkardemumma är iaf att det både är jävligt skoj och hjälper mycket att försöka lära sig och prova på så många brädsporter som möjligt, men om jag skulle leva om mitt brädliv så skulle jag koncentrerat mig på snowboard och ws men även lära mig kite och vågsurfa. Detta med tanke på vad lilla svärje har för förutsättningar, man vill ju kunna utöva sin favvosport så ofta som möjligt, det är ju även då man lär sig. Det är iaf vad jag har att rekommendera. Alla brädsporters grundregel enligt mig är; ju mer du lär dig desto roligare blir det. smile.gif
    Slutligen, vem är det som säger att man bara kan va “vinsurfare”, “snowboardåkare”, “kitare”, “surfare” eller “skejtare” och följa resp. sports livsstil och attityd?? Fan, vi e ju BRÄDÅKARE allihopa räcker inte det? Tänk om alla skulle ha den inställningen, då skulle inga rivaliteter råda beroende på om du åker på snö, asfalt, vatten med eller utan segel mm. Dock har ju självklart varje brädgenre sin charm, stil, attityd mm och den biten vill jag självklart ha kvar, men just inställningen jämte varandra och resp. sporter, skulle kunna bli bättre.

    Finns det någon som håller med mig?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 16:19

    bra sagt mannen

  • calle_b

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 16:30

    Klockrent med!

    Mycket nice.

    Nån började “där uppe” med att skriva Kite vs Vindsurfing.
    “Vad ska jag välja”. Tja. Om du inte är miljonär ska du väl kanske välja en av dom, men prova allt du tänker på.
    Här kommer nu personliga erfarenheter:

    Kite är bra för att utrustiningen åker med på motorcykel-resen.(typ) Dock, när du är nere vid stranden så krävs det utrymme. Men, det är lätt att lära sej(tycker jag) och friheten är grym. Men igen så är det lätt att, milt utryckt, äta skit när nåt går snett. I nybörjar stadiet, kite vs Ws, så är nog ws säkrare(för den som bryr sej wink.gif ). Nybörjaren i ws svär åt sitt tepåse-beteende och måste tro att alla som kör förbi i fullt ös vet nåt som inte just du vet. El nåt.

    Jaja. Välj det som e kul o passar där du bor så blir det bäst. Men prova. Bägge är grymma sporter. Så är det.

    ha d gott.

    (total biten w-surfare som även prövat lite kite)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 17:55

    Håller helt med brädmannen här ovan. Varför inte dra det ännu längre: Jag är en njutare.

    Vi är alla njutare.

    Dileva-varning…

    /Daniel

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vind vs kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.