Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindmätaren på Öland?

  • Vindmätaren på Öland?

    Publicerad av voodoo på 24 maj, 2000 vid 18:07

    Hur fungerar vindmätaren egentligen? Den lär ju absolut inte mäta rätt iallafall, visar en medelvind på 7-8 m/sek och hur kan dom skriva att det blåser 3-4 m/sek mer ute på vattnet än vad mätaren visar vilket skulle ge ca 10-12 m/sek och det gässar inte ens.. säger bara vilket j…a båg !! Tacka vet jag VVK:s toppensida!!

    linsurfer svarade 23 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • kenneth

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 20:37

    Du skriver som vanligt utan att veta.
    Vid syd-sydväst ligger den lite i lä. Annars hade vi varit tvugna att sätta den i havet. Idag blåste det ca 13-14m/s. Om man seglar ut en 50meter så blåser som fan. Idag var det ett trettiotal seglare ute med 4,5 till 5,4 segel.
    Just nu är det en meter lägre vatten än normalt och då seglar man gärna inte i ankeldjupt vatten. Alla som seglar här känner till detta faktum och uppskattar
    mätaren som spar bensinpengar.
    Så ge fan och titta på vår vindmätare och sluta gnäll utan ut och rippa på mälaren med dig

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2000 vid 22:25

    Nu var kenneth lite brysk tycker jag =)

    Så här är det, ÖWC har valt att sätta upp webkameran med en fish-eye lins som gör att du ser väldigt mycket utav vattnet. Kollar du bara på båtarna som inte ligger mer än 15 meter ut i vattnet så ser de ut att ligga mycket längre ut. Surfarna är oftast inte så långt in utan ett par hundra meter ut. Det är alltså inte lätt att se en “enskild” seglare om den har planing eller ej.

    Kameran är riktad åt typ västnordväst vilket gör att du kollar med gässen om det blåser sydligt. Du har säkert sett detta fenomen vilket man alltid gör när man kör över en bro, t.ex. Ölandsbron. Blåser det sydligt eller nordligt där och du kollar åt ena hållet så gässar det som fan men åt andra hållet ser det ut att inte blåsa nånting, ser bara ut att vara skvalp.

    Det trevliga med kameran är som sagt att du kan se ett 50-tal neonfärgade prickar i kameran en sommardag och då förstår man att det antagligen är en massa folk som inte är ute på vattnet bara för att stå still utan planing utan att det sjöbrisen än en gång slagit igenom.

    Det som står på sidan stämmer, kolla bara på Onsalas väderinfo där du ser skillnaderna mellan två olika antenner på 20 och 25 meters höjd.

    /stefan kläppe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 05:04

    Kenneth verkar ha brunnit. Trist med surgubbar.
    Peace folks.

  • voodoo

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 06:14

    För det första (skriver som vanligt utan att veta)får du gärna precisera eller är du bara tjurig för att det finns folk som inte tror ett dugg på eran såkallade sjöbris som ska vara så stark!!
    För det andra..Är det ngt. fel på Mälaren kan inte tänka mig att det är så stor skillnad här och skvalpet på Haga park! Det är därför vi sitter och åker nästan 50 mil till VBG så fort det är kulingvarning..

  • kenneth

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 06:42

    Nä jag har inte brunnit. Men går han ut på denna sida och kallar vår mätare för en bluffmätare om han är inne på vår sida kan han ju fråga där eller maila om det är något han undrar om. Vi har exakt samma mätare som Varberg och samma utrustning. Det finns en mätare som vägverket har på bron om man kollar på den så ser man ofta att den visar mer den står på bron mitt i sundet.
    adress. http://www.vv.se/i_laget.htm

  • kenneth

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 06:50

    Nä jag har inte brunnit. Men går han ut på denna sida och kallar vår mätare för en bluffmätare om han är inne på vår sida kan han ju fråga där eller maila om det är något han undrar om. Vi har exakt samma mätare som Varberg och samma utrustning. Det finns en mätare som vägverket har på bron om man kollar på den så ser man ofta att den visar mer den står på bron mitt i sundet.
    adress. http://www.vv.se/i_laget.htm
    Och visst gillar alla att segla vågor då drar vi till Grönis eller något annat ställe på ön. Fördelen med en ö är att man kan utnyttja alla vindriktningar.
    Sen ger jag nog tusan i om folk tror på vår bris eller ej. (det var inte bris igår) Utan det är timmarna på havet som räknas.
    Utan fördelen med dessa mätare och det är därför vi har dom är att soppa är dyrt. Om du kör 50mil i onödan med ett bensinpris på närmare 10 spänn så blir det en och annan rigg.(det blir väl hundra mil om du skall hem igen)

  • voodoo

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 09:06

    Är det inte sånt här som man ska ta upp på konfen varför sitta och maila er? Du har fortfarande inte svarat på det du skrev om att “skriva som vanligt utan att veta”eller var det bara ett korkat påhopp? Sedan det är knappast bara jag som säger att er vindmätare inte stämmer det ryktet har ju cirkulerat ett tag..så det är väl bara bra att det tas upp här så kan du ju dementera det eller..Vi åker inte till VBG utan att ordentligt kollat ALLA prognoser och utsikter för där finns ju ingen berömd “sjöbris” Sedan skriver du att det är timmarna på vattnet som räknas skulle inte Mälaren duga då här fungerar också alla vindriktningar fast det inte är en ö.
    Rippa du Haga så rippar vi VBG när det blåser där..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 09:58

    Du är nog den dummaste på denna konfen. Tjafsar om allt. Vet allt.
    Ger dig på alla.
    Håll dig på mälaren och ge fan i att åka ner till oss på västkusten.

  • voodoo

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 10:05

    Och som vanligt anonymt varför inte vara rätt fram och stå för det du säger men du är väl rädd att få sådana svar som du själv skrivit som knappast kommer från västkusten?!! precisera gärna det du anklagar mig för! Och det är ju bara fakta jag är ju BÄST 🙂 Och den här insändaren var ju bara från början ett skämt tillbaka till Kenneth som mailade mig!!

  • voodoo

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 10:57

    jag åker till västkusten (VBG)ikväll så du får gärna vara den första som välkomnar mig!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 11:50

    Din vindmätare får inte visa mer än min!! Alternativt: Min kuk är stöööörre än din!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 11:57

    Jag brkar åka till Haga en tio mil när det blåser. Tycker vindmätaren skitbra.
    Hur manipulerar men en vindmätare som sitter 4 meter upp i luften. Och du Kenneth bry dig ej om vad han säger. Rykten om att ni fejka den. I vilket syfte då. Bara bevis på vilket lågvatten märke denna mälareseglare tillhör.
    Dom gånger vi kollat den och dragit till Haga har den stämt.
    Så skit i att kommentera denna man. Han är inte värd det.
    Vi älskar att sitta på jobbet och kolla den.
    Vi syns till helgen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 12:37

    Tycker att vodoo har helt rätt det har aldrig blåst när jag varit där trots sjöbrisen som kanske räcker till 8/10 kvm segel. För ett par år sedan var vi på Haga och ringde deras telefonsvarare på skoj och dom upplyste oss om att det var sydvästlig vind ca 10 och när sjöbrisen skulle komma skulle det öka till 13 och vinden rörde inte ens bladen i träden så stå på dig vodoo.

  • palle-kuling

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 13:17

    Vindmätaren ljuger inte!
    Och det blåser 2-3 m/s mer på vattnet än vad vindmätaren visar, på sydväst!
    Och det är exakt samma utrustning som Varbergs.
    Punkt slut!

    Surfs up, dude!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 16:26

    vill man segla platt då funkar säkert öland var själv där föra året på tävlingen
    var ute med 5,8 och roligare kan man ha.
    tycker nog att varberg är bäst pga många olika faktorer.men men smaken är delad
    haet gott easyrider

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindmätaren på Öland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.