• vindregister

    Publicerad av golvplankan på 12 juli, 2005 vid 11:33

    Tjenare! Har nyligen gått en kitekurs om blev mer eller mindre frälst av sporten, är nu innen på att köpa mig utrustning och blev rekomenderad en 14kmv Naish Torch. Min fråga är dock, hur långt sträcker sig vindregistret på den kiten? Jag är drygt 183 cm och väger runt 90.

    //daniel

    mrmille svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mrmille

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 14:54
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 15:12

    alright, det såg ju bra ut på 12:an mellan 5 och 11 m/s
    Så vad skulle man kunna vänta sig från en 14 då? 5 och 9 m/s?

    Vore det bättre om jag köpte en 12:a istället för en 14?

  • pjoter

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 19:01

    får ha en fet bräda eller va grym i lättvind om man ska köra en tolva i 5m/s. iaf om man ska kunna ta höjd å hoppa lite å så.

    med din vikt tycker jag 14 blir mer lagom. väger 15kg mindre än dig och har en 13 som jag e helnöjd med!

    du kanske körde naish på kursen och trivdes med den, i sånna fall så är det enklast för dig att skaffa en naish. annars finns det många drakar att välja på som är lika bra om du funderar på en beg. alla märken nuförtiden e ungefär lika bra så det e mer en vanesak vad man föredrar.
    är du inte jätterik tycker jag det är bättre att du köper två beggade drakar istället för en ny. får ut mer åkning med två lite äldre drakar.

  • golvplankan

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 19:46

    alright. så en 14 blir det då. men mellan vilka m/s kan jag köra med en 14 då?

    jag har jobbat/jobbar nu i sommar och tjänar en hacka, så jag tänkte köpa nytt, sen har jag förmodligen pengar över också så man kanske skulle investera i en begangnad 10:a då?

    edit: körde föresten en naish torch på kursen, har ju inte provat någon annan men jag tyckte den kändes bra smile.gif

  • pjoter

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 20:52

    ska du köpa nytt och trivdes med torchen ska du självklart ha en sån. smile.gif

    humm, vindregister, i början kanske 5-8. sen när du blir lite bättre och endast går ut när du kan ta höjd mm så kör du kanske från 6-7 upp till runt 10 nånstans. beror mkt på bräda å teknik.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 21:15

    bräda blir en Naish Haze 140. Tydligen skulle det vara en bra bräda som man kunde utvecklas med.

    tack i alla fall för hjälpen, gick lite trögt att få svar men sen kom ju pjoter hjälpte smile.gif

  • pjoter

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 22:06

    vassego. smile.gif

    de blir nog en bra bräda. har inte testat den men de e gott att ha lite storlek på den då du väger en del. slipper du vara tokriggad för att ens kunna köra.
    funderar du på nåt mer e de bara att fråga.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 07:27

    nja det är väll mest hur synen på nybörjare är. ska jag förvänta mig skratt och hån eller “här kommer farbror pjoter och hjälper dig” ? tongue.gif

  • pjoter

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 09:09

    e de inte så överallt när man frågar om nåt?
    folk e väl alltid fega för att fråga då dom inte vill framstå som idioter.
    dom flesta jag vet brukar gilla att få hjälp då dom frågar nåt. kanske bättre man bara börjar prata skit med honom istället så han inte får nåt svar på sin fråga?

  • golvplankan

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 09:37

    jag hängde inte med någonstans där. men det var säkert klokt confused.gif

  • walle

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 17:50

    Svar till:


    bräda blir en Naish Haze 140. Tydligen skulle det vara en bra bräda som man kunde utvecklas med.

    tack i alla fall för hjälpen, gick lite trögt att få svar men sen kom ju pjoter hjälpte smile.gif

    [/ QUOTE ]

    gamla naish brädor e bland det sämsta man kan ha under fötterna… det säger jag inte för att vara taskig.

    men från och med i år så tror jag dom e bra! (fast jag har inte kört några nya själv)

  • lina

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 09:13

    Svar till:


    Tjenare! Har nyligen gått en kitekurs om blev mer eller mindre frälst av sporten, är nu innen på att köpa mig utrustning och blev rekomenderad en 14kmv Naish Torch. Min fråga är dock, hur långt sträcker sig vindregistret på den kiten? Jag är drygt 183 cm och väger runt 90.
    //daniel

    [/ QUOTE ]

    köp en EH, har själv en 14 år 05 och jag är GRYMT nöjd, håller ett stort vindregister och jag tycker att den har ett bra bottendrag, ring/maila den fede så kan han fixa bra pris.

  • golvplankan

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 09:20

    grejen är nu att jag har 15% på allt på swell tack vare kursen.

  • curry

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 10:05

    Hugo kan nog fixa lite rabatt också ska du se.

  • mrmille

    Medlem
    14 juli, 2005 vid 21:31

    Prova att maila mig med

    Hos mig har du dessutom ett bättre utbud och erkänt bättre kites (utanför sveriges gränser då så klart):
    * Flexifoil (marknadens bästa tubekites)
    * Peter Lynn (foilkites)
    * Slingshot (tubekites)

    De mittre, PL, är de jag nog rekomenderar då du har garaterat störst vindregister i hela skåne med dem. Skaffar du en PL Venom lär blickarna vända sig mot dig av avund på grund av den feta prestandan och de übersnygga flamsen på den.

    Slinghot är bra kites det med, lite standard så där kanske

    Flexifoil gör ju världens mest kraftfulla kites, synd bara att det är så få i Sverige som provat dem.

    Vill du prova innan är det bara slå en signal

    *meckar på mig hjälmen*

    grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.