Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindregister Naish Torch

  • Vindregister Naish Torch

    Publicerad av ilikekitesurfing på 20 november, 2011 vid 12:09

    Tjena!

    Funderar på att skaffa en Torch 7 m2 eller 8 m2 som kite för hårdare vind men vet inte riktigt vilken jag ska ta… Jag har en 7.5 Naish Cult som jag tycker funkar bra när det blåser mer (tycker att denna kommer igång redan på runt 10 m/s). När man kollar på Naishs grafer ser det ut som att Torchen skulle behöva lite mindre vind än t ex Bolten, vilket skulle tala för en Torch 7m2. Har ni tips, 7 m2 eller 8 m2?

    Min andra kite är en 12 m2, brukar köra en 132 cm twintip, och väger 75 kg…

    Tack på förhand 😉

    /JC

    ilikekitesurfing svarade 12 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    20 november, 2011 vid 13:05

    Första frågan du bör ställa dig är om de är en c-kite du vill ha. en 7m2 Torch är en jätte snabb och dragkraftig drake. Är du ute efter att köra vågkickers och göra feta kiteloops så är de en grym drake! Om du väljer att gå på en park istället så får du en relativt likvärdig kite som Torchen förutom att du har mera depower och fortfarande bra drag genom svängar och loopar. Enligt mig som kört Torch 7 ganska lite så skulle jag tipsa om Parken istället. Vill du veta allt om Torchen så ska du snacka med Lelleee eller sourra. De vet mer än jag!

  • skanepaul

    Medlem
    20 november, 2011 vid 18:02
  • lelleee

    Medlem
    21 november, 2011 vid 01:00

    Torchen har mindre effektiv yta eftersom det är en c-kite så det blir ett stort glapp mellan 7 och 12. Kör på en 8 eller 9kvm.

  • pjoter

    Medlem
    21 november, 2011 vid 10:11

    rent spontant skulle jag inte välja c-kite i 7-8kvm. Det är då jag gillar fördelarna med en bow/SLE mest. däremot som 10-14kvm är C-kite najs.

    Det verkar annars som du saknar en 9a i din utrustning. 12-14 och 9a är ju grundkitesen för de flesta vindar. Sen lägger man till en 6-7a och ett lättvindsmonster så är du igång i allt mellan 4-20m/s.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    21 november, 2011 vid 21:30

    Tack för tipsen. Kanske läge att överväga en större Torch alltså 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindregister Naish Torch

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.