Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare försvunnen!!!

  • hellgren

    Medlem
    10 september, 2007 vid 13:31

    Lider med anhöriga och vänner.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2007 vid 22:23

    Ja då var det bevisat det är inte bara kitesurfing som är farligt! som alla vindsurfare säger. tråkigt för de anhöriga. / kiteman

  • surf-maccan

    Medlem
    13 september, 2007 vid 05:30

    @Oregistrerad 414431 wrote:

    Ja då var det bevisat det är inte bara kitesurfing som är farligt! som alla vindsurfare säger. tråkigt för de anhöriga. / kiteman

    Nä, självkart är det inte bara kitesurfing som är farligt! Men det händer nog tyvärr fler olyckor inom kite än vindsurfing. (Med tyvärr menar jag inte att olyckorna skulle fördelas jämnare, utan att det sker lite tråkigt många olycker.

  • 0gge

    Medlem
    14 september, 2007 vid 08:24

    @Surf Maccan 414452 wrote:

    Nä, självkart är det inte bara kitesurfing som är farligt! Men det händer nog tyvärr fler olyckor inom kite än vindsurfing. (Med tyvärr menar jag inte att olyckorna skulle fördelas jämnare, utan att det sker lite tråkigt många olycker.

    Jag beklagar verkligen det inträffade!
    Trist om även denna tråd ska förvandlas till en vindsurfing vs kite diskussion.

    Är det någon som vet vad som hände? Det kan vara bra att lära sig utav andras olycka för att undvika att det händer igen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 september, 2007 vid 11:40

    @Markforce f.d. Markram 413349 wrote:

    Kan bara beklaga sorgen
    Kanske vi också borde fundera mer på om ngn “blev kvar” därute,
    innan vi drar hem från surfet i bilen?

    Absolut, det viktigaste är nog att se efter varandra. Kom själv ihåg då jag som nybörjare låg vattnet och kämpade på torö mitt på fjärden och folk drog förbi en. Nu var det pålandsvind och ganska varmt och dessutom hade de säkert koll på mig de som drog förbi.
    Men att få en vink eller något att de ser mig och har lite koll skulle ha kännt bra.

    Jag tycker man borde lära av dykarna och införa en rutin på att alltid göra något sorts OK tecken med svar då man bränner förbi någon som ligger i vattnet. Typ tumme-upp.

  • the_novice

    Medlem
    14 september, 2007 vid 12:15

    Den som hamnar i problem bör ju givetvis göra det allmänna tecknet för sjönöd…

  • johanc

    Medlem
    14 september, 2007 vid 12:17

    …som är?

  • the_novice

    Medlem
    14 september, 2007 vid 12:22

    @JohanC 414893 wrote:

    …som är?

    Var är detta fick ni inget sjövett med er från surfkursen, detta är ju minst lika viktigt som väjningsreglerna… 😉

    Man “viftar” alltså med bägge armarna över huvudet.
    Detta skall man aldrig göra på sjön om man bara tänker vinka till en kompis, det finns en viss risk att sjöräddningen rycker ut i onödan annars…. :blush:

  • rooster

    Medlem
    14 september, 2007 vid 12:45

    @The_Novice 414895 wrote:

    Man “viftar” alltså med bägge armarna över huvudet.
    Detta skall man aldrig göra på sjön om man bara tänker vinka till en kompis, det finns en viss risk att sjöräddningen rycker ut i onödan annars…. :blush:

    Detta hände GWC’s damsektion i Apelviken för några år sen… (nu lär jag väl få en hoper arga tjejer på mig för det avslöjandet :cool2: )

  • kris

    Medlem
    14 september, 2007 vid 13:10

    Yes Rooster, det var just vad som hände..*s* Helt korrekt tecken för sjönöd är att korsa armarna ovanför huvudet när man viftar. Tjejen skulle bara fråga en sak, men att heja med bägge armar är ingen bra idé nä..
    Hur som helst bra att folk reagerar – bättre fråga och kolla en fellow surfer en gång för mycket än en gång för lite.

  • stinger

    Medlem
    14 september, 2007 vid 13:30

    Händelse för några veckor sedan i Varamon:
    Jag hade bara satt mig på brädan för att rätta till kardborrebanden på skorna och vila lite, när en “fellow surfer” saktade in och frågade om allt var OK. Måste säga att omtanken värmde, hade jag haft problem hade jag kunnat få hjälp snabbt.

  • hellgren

    Medlem
    19 september, 2007 vid 08:22

    Liknande hände mig i B-landa för bara en helg eller 2 sen.. Jag hade åkt på tok för länge… Helt slut släpar jag mig in mot land, ni vet.. Så som man gör, hänger lite halvt på brädan och tar allt i sin egen takt, den enda takt man klarar av. Då var det en kille som reagera o gjorde “ok?” tecken mot mig. Känns bra att veta att om det inte hade vart ok kunde jag enklet fått hjälp där.

    Håll koll på varran!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare försvunnen!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.