Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterdräkt

  • vinterdräkt

    Publicerad av john1 på 1 oktober, 2009 vid 14:45

    Måste ha ny dräkt för hösten. NP, Prolimit eller annan? Finns det en som heter Ascan eller liknande.
    Tacksam för råd om vilken dräkt som har bra plats i skulder/ärm för inta att få kramp/snabb trötthet.
    Med vänliga hälsningar,
    John J.

    mx-iggesund svarade 14 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • zucko

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:07

    köp inte Neil pryde. har en själv och visst är den ganska varm men sömmarna började spricka efter bara en vecka

  • macedu

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:30
    john1;580055 wrote:
    Måste ha ny dräkt för hösten. NP, Prolimit eller annan? Finns det en som heter Ascan eller liknande.
    Tacksam för råd om vilken dräkt som har bra plats i skulder/ärm för inta att få kramp/snabb trötthet.
    Med vänliga hälsningar,
    John J.

    Snacka med Bicless på surfspot… jag har ascam ´s och den är fin fin…. plus ngt underställ och ev en shorty med intergrerad huva :-). GLÖM INTE HANDSKARNA….Sök sen bland trådarna…. Carl R hade en tråd igång om vinterdräkter av olika kaliber…MEN testa dem……../mac

  • mx-iggesund

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:07

    Ascan polar rekomenderas.
    Handskar har jag Dakine cold water mitts och det enda jag har att säga om dom är att dom är just cold.
    Har problem med mina händer oavsett vad jag har på mig.
    Funderar på en eluppvärmd bom driven av ett vindkraftverk i toppen på masten 😉
    Fast…. egentligen vore det bättre att värma upphalstampen, för ibland känns som man håller i den mer.:D

  • carl-r

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 18:30

    Mx, skaffa en 90-litersbräda så kommer du att sluta hålla i upphalstampen vare sig du vill eller inte. 😀

  • nachoman

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:46

    Måste bara slänga in ett svar angående NP-dräkter som alltid får så dålig kritik här. Har haft min NP 5000 i tre år och den har inte ens antydningar till spruckna sömmar. Kör den året runt med ett underställ på vintern och det funkar. Funderar dock på nåt varmare till denna vinter.
    Däremot har jag ganska dålig erfarenhet av NPs dojor, de spricker ju på en gång.

  • zucko

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 13:54
    Nachoman;580196 wrote:
    Måste bara slänga in ett svar angående NP-dräkter som alltid får så dålig kritik här. Har haft min NP 5000 i tre år och den har inte ens antydningar till spruckna sömmar. Kör den året runt med ett underställ på vintern och det funkar. Funderar dock på nåt varmare till denna vinter.
    Däremot har jag ganska dålig erfarenhet av NPs dojor, de spricker ju på en gång.

    Vet inte om det var bättre kvalitet förr. köpte min i höstas å den började spricka runt halsen efter en vecka. En annan nackdel är att insidan är jävligt känslig, så om kardborbandet råkar fastna så förstörs ytan på insidan när man drar bort det. Tycker inte man kan säga att det är kvalitet.

  • doffe

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:16
    Nachoman;580196 wrote:
    Måste bara slänga in ett svar angående NP-dräkter som alltid får så dålig kritik här. Har haft min NP 5000 i tre år och den har inte ens antydningar till spruckna sömmar. Kör den året runt med ett underställ på vintern och det funkar. Funderar dock på nåt varmare till denna vinter.
    Däremot har jag ganska dålig erfarenhet av NPs dojor, de spricker ju på en gång.

    Håller med.
    Har också en NP 5000 3-4 år gammal och den är helt klart en av de bästa våtdräkterna på marknaden. De “finare” dräkterna, t.ex. NP 5000, sitter bättre och är smidigare men brukar kräva lite mer varsam hantering bara.
    Är man störst och bäst (läs NP) kan man tåla mycket negativa skriverier men det får ju inte bli osakligt så att folk på allvar börjar få en uppfattning om att NP inte håller hög kvalitet. De gör ju trots allt de bästa seglen, masterna och våtdräkterna.:grin:

  • zucko

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:21

    aja alla kan ju få tycka som dom vill 😀
    men jag kommer i alla fall inte köpa NP nästa gång det blir dax för våtdräkt

  • john1

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 17:09

    Tackar för alla svar.
    Ascan/Prolimit/Mystic är säkert bra greior.
    Har någon känskap till vilket märke som är bäst med tanke på armer, axlar, får inte vara trångt?
    John.

  • carl-r

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 17:43

    Jag har just nu hemma hos mig en Mystic Razor och en Ascan Firehawk. Bägge i stl 52.
    Jag tycker bägge verkar väldigt fina. De är mycket varmare att prova än min NP 4000 5/3.
    De är också bägge väldigt mycket bökigare att ta sig ur än min höst/vår-dräkt. (Den nyss nämnda NP’n.)
    Min uppfattning är att Razor’n sitter väldigt tajt överallt. Inte obekvämt eller hindrande, utan bara tajt. Firehawk’en är lite rymligare, särskilt i överkroppen och armarna. Just i denna storleken och på mig så är den inte alls så pösig under armarna som den ser ut på de bilder jag har sett.
    Bägge har halskragar som funkar precis som det E3-entry som är på min höst/vår-dräkt. Firehawken’s halskrage är fästad utanför axlarna och gjorde det lite bökigare att ta sig ur första biten och få ner dräkten över axlarna, men troligtvis värmer den lite extra eftersom det blir nån extra mm över hela axelpartiet.
    Bägge dräkter är huvudsakligen i 6 mm enkelneopren.

  • billie

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 17:54

    Min np torrdräkt 2 år gammal använd bara tidig vår och sen höst . Jättefin första hösten .Men nu läcker som ett såll i vissa sömmar samt att dragkedjan har gått sönder.

  • carl-r

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:02

    Valde Razorn och har testat den i 2 kalla dagar nu.
    Den är väldigt smidig och sitter jättebra.
    Den har ett område längst ner på insidan av vaderna som är perforerat för att tömma vatten som sprutar upp i benen när hälarna når vågorna. Det är lite läskigt i början när den tar in vatten där, men det tar sig inte så långt eftersom dräkten sitter så tajt. Det värms även fort upp så att probemet är bara när man kliver i.
    Den tar in en hel del vatten i nacken när man simmar på rygg eller ska vattenstarta.
    Den är varm.
    Idag glömde jag mitt underställ (np short john) hemma men det var inget problem alls.

  • poppo

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:09

    premiär med pro limit assault idag, mycket nöjd!

    men visst fan frös man efter ett par timmar med 7 grader i luften och ett gäng rejäla spolningar i 7-gradigt vatten (samt ett bmi som en supermodell…)

  • mr-creamcheese

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:12

    Kan man köpa Ascan och Atan i sverige? Har bara hittat tysk o fransk sida…

  • r_k

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:15
    Mr. Creamcheese;580930 wrote:
    Kan man köpa Ascan och Atan i sverige? Har bara hittat tysk o fransk sida…

    surfspot.se

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vinterdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.