Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vinterförstärkning våtdräkt

  • Vinterförstärkning våtdräkt

    Publicerad av t_h_s på 1 oktober, 2012 vid 15:32

    Jag har en Oneill Psycho 2 5/3 som är varm och go än så länge men det kommer inte ta många veckor till innan det blir för kallt, framför allt om axlar och överarmar där vind-kyleffekten är påtaglig på det våta dubbelnylonet.

    Vad tror ni om att dra på en sådan här (länken nedan) med kort eller lång ärm över våtdräkten när det blir riktigt kallt? En annan fördel är att det blir supertätt med våtdräkt med back-zip sedan huva med manchett och sist västen. Någon som har ett bättre tips på förstärkning? Borde inte detta bli varmare än thermo layer under dräkten?

    (Jag har inte hittat någon dräkt med inbygd huva som funkar för mig så det är ingen option och torrdräkt är jag inte sugen på.)

    http://www.4liquidpeace.com/2mm-Smooth-Skin-Wetsuit-Jacket-with-Full-Zipper.html

    bicless svarade 11 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ag

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 16:14

    kan tipsa om att köra med en sån här, funkar kanon att slänga ovanpå sommardräkten när det blir kallt.

  • t_h_s

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 20:57

    Jag inser nu att jag kanske är inne på fel spår efter att ha läst benämningen på detta snarlika plagg:
    http://www.ebay.co.uk/itm/NEOPRENE-MOTO-VEST-BLACK-GAY-STRAIGHT-FETISH-INTEREST-/170909400474?pt=UK_Men_s_Waistcoats&var=&hash=item27cafe7d9a#ht_889wt_689

    Inte konstigt att de var svåra att hitta. Jag har kollat i fel sorts butiker.

    Hmmm. Tipset om jackan kanske är bättre…

  • pepa

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 07:34

    Jag kör NPX 5/3 med Neilpryde brottarlinne (1mm neopren med fleeceinsida) under. Med handskar, strumpor och lös huva funkar det ner till 5/5 (vatten/luft) grader. Skulle nog funka i ännu lägre temp om jag hade lite varmare handskar.

  • t_h_s

    Medlem
    2 oktober, 2012 vid 10:48
    Pepä;700210 wrote:
    Jag kör NPX 5/3 med Neilpryde brottarlinne (1mm neopren med fleeceinsida) under. Med handskar, strumpor och lös huva funkar det ner till 5/5 (vatten/luft) grader. Skulle nog funka i ännu lägre temp om jag hade lite varmare handskar.

    Fast NPXen har gummi på utsidan över axlarna va? Verkar vara olika för olika modeller. Det gör en enorm skillnad verkar det som. Tidigare har jag alltid haft enkelneopren men nu märker man hur mycket det kyler när dubbelneoprenet ska torka i vinden.

  • rydstrom

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 10:22

    Sluta vara sånna chickens, jag kör 5/3 hela vintern, förra vintern var det till och med hål i grenen och i armhålan, så det var bara på med boardshorts och rashguard

  • t_h_s

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 14:35
    Rydstrom;700316 wrote:
    Sluta vara sånna chickens, jag kör 5/3 hela vintern, förra vintern var det till och med hål i grenen och i armhålan, så det var bara på med boardshorts och rashguard

    Tack för inputen. Det värmde…
    Boardshorts och rashguard säger du. Ungefär hur stort hål skulle du säga att man ska skära upp i grenen för att det inte ska bli för varmt i februari?

  • rydstrom

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 05:48

    Lillfinger stort 😉
    Nä men ska man köra när det är bottenfruset där det är grunt så kanske man kan dra på ett brottarlinne i neoprene, under 5/3 dräkten. Annars tycker jag det mesta handlar om att hålla skarvar täta. Naturligtvis beror det på hur länge man tänker köra. Jag kör inga 6 timmars sessions längre, men 1-1,5h är normalt på vintern för mig. Sen gäller det att köra som attans när man kör så man håller värmen på det sättet och inte stå på stranden och kylas ner.

  • maglu

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 10:23

    Å så en flaska varmvatten att hälla i dräkten innan man går i. Sen upp efter tio min och värma händer. Sen har man temp och cirkulation och kan köra länge. 2 timmar i vattnet andra advent i Norrland var rekord i fjol. 5/3 dräkt med vanligt skidunderställ.

    Sent from my ST18i using Tapatalk 2

  • t_h_s

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 14:43

    Underställ verkar göra underverk enligt många. Även varmvattentricket tycks vara populärt. Tack för alla inputs. Kan tänkas att det får bli underställ för mig med om jag inte hittar ett lämpligt överdragsplagg.

  • andersbq

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 22:03

    Denna är det som funkar bäst, alla kategorier: http://www.andersbq.com/2011/03/polypro-read-my-words.html

  • t_h_s

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 17:57
    andersbq;700600 wrote:
    Denna är det som funkar bäst, alla kategorier: http://www.andersbq.com/2011/03/polypro-read-my-words.html

    Tack för polyprop-tipset! Jag hade inte koll på att det dessutom ger en snygg kropp som du ju själv påpekar i bildtexten :cool2:

  • maglu

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 12:26

    Köpte snabbt polypro förra gången det tipset dök upp.
    Men måste säga att jag inte känner skillnad på polypro, jämfört med ett vanligt skidunderställ om man har det under dräkten.
    Utan dräkt, direkt på kroppen är tycker jag att polypro är direkt avkylande, precis som en vanlig rashguard, pga effekten när den vill torka. Jag är varmare utan…

  • telekiter

    Medlem
    11 oktober, 2012 vid 11:46

    Ett underställ (tunn variant av ull) under våtdräkten åsså en helt vanlig regnjacka (förhindra vindavkylning) på utsidan. Funkar mycket bra. Regnjackan ger mest effekt av de två.

    /Urban.

  • cellentropya

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 15:50
  • t_h_s

    Medlem
    13 oktober, 2012 vid 22:19
    cellentropya;700978 wrote:

    Den såg ju verkligen juste ut! Jag thckte ju att spraytops kändes lite töntigt och hade tänkt mig något tightare i enkelneopren men har inte hittat något till vettigt pris. Mystic-jackan är klart intressant! Tack för tipset!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vinterförstärkning våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.