Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterhandskar

  • Vinterhandskar

    Publicerad av sea_surf på 9 januari, 2007 vid 19:05

    Jag vet att det varit uppe förut men frågan är – vet någon om det går att få tag i DaKine Cold Water Mittens nu eller är det slut överallt? Vintern har ju inte direkt kommit och det är ingen is på sjöarna eller havet här i Gästrikland så det känns som läge att handla handskar – om inte annat så kanske det blir kallare pga det.
    Christer O

    mawione svarade 17 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • suecocabron

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 20:19

    Spana in http://www.session1.com. Där köpte jag mina, om de inte har fått slut på det stället också..

    27 pund kostade kalaset, inkl frakt, inte så farligt!!

  • johan_m

    Medlem
    9 januari, 2007 vid 20:31

    Dom verkar ha fått slut på det stället också 🙁

  • johnjrambo

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 00:58

    Dem finns på windance.

    Mailade precis o frågade om dem fanns inne o om XS fanns inne..
    Fick detta tillbaka:
    Hi John,
    We have small in stock, we will have all sizes of CWM around the 15th of
    January.
    Thanks,
    The Windance Crew.

    så vad skall man ha? ni gubbar som använder Dakine Cold Water mitts, vad har ni för storlek, Gurra?
    o ni andra…

  • gurra1978

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 03:39

    Eftersom jag kör med en large på vänster handen och en medium på högern så kan jag jämföra :smirk: Jag har väl normalstora händer och medium sitter bra. Large funkar också. Lite större så klart men man märker inte av det vid seglingen. Vad jag vill säga är att det inte spelar så sketa stor roll om den är lite för stor.

    XS låter väldigt litet.

  • oscar

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 07:10

    Jag tycker man ska ta den storlek man normalt har. Jag stör mig lite på att tummen är lite felsydd så att sömmen “framför tummen” hamnar en bit in i handflatan. Mindre vante och den kommer ännu längre in i handflatan. Min hand är ca 9 cm bred och jag kör Large.

  • robin

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 20:04

    Jag har storlek large vilket passar bra. Vanliga handskar har jag i storlek 10, vilket är den näst största vanliga storleken.

  • suecocabron

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 20:14

    Jag kör L, vilket inte alls känns stort. Och jag har inga stekpannor till händer direkt.

    Det känns som risk för kramp om man köper för små, så om man är osäker mellan två modeller hade jag gått på den större..

  • donpedro

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 21:35

    @suecocabron 358700 wrote:

    Det känns som risk för kramp om man köper för små, så om man är osäker mellan två modeller hade jag gått på den större..

    Och jag hade gjort tvärt om, skönare med ett par hanskar som sitter tight än ett par hanskar som man simmar runt i. Men smaken e som baken.

    Jag kör storlek M och har nog ganska normalstora labbar. Cirka 18,5 cm från handleden till långfingerspetsen.

  • milkman

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 21:49

    Jag har Pro-Limits motsvarighet hemma i alla storlekar. (Har en kitebutik så jag kollar aldrig detta forum:)) Kör med dom nu och är inte kall än, Varm faktiskt. Vet inte ifall det är någon skillnad men de kostar en hel del mindre, 199 + frakt. De har 6mm utsida och sidor, handflatan har små gummikluttar på 3mm neopren. Förböjd förståss.
    http://www.kitekraft.se

  • donpedro

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 21:59

    Tror de blir lite tungt å vindsurfa med 3mm neopren i handflatan, men de vore kul å höra ett utlåtande av någon som provat dessa.

  • surfen

    Medlem
    10 januari, 2007 vid 22:35

    @donpedro 358738 wrote:

    Tror de blir lite tungt å vindsurfa med 3mm neopren i handflatan, men de vore kul å höra ett utlåtande av någon som provat dessa.

    Jag kör med Pro Limit Cold Water Mittens och tycker dom är helt OK, är dom verkligen 3mm i handflatan? Känns inte så tjocka, varma är dom i alla fall. Men dom verkar vara lite små i storlekarna varje fall det paret jag har, så en storlek upp om man inte gillar när det blir trångt runt handen.

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16

  • filipl

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 15:42

    Hej,

    Jag har ett par Pro Limit handskar med öppen handflata, som jag tycker ger ett mycket bra grepp och som inte ger kramp alls, men det blir ju kallt med handflatan mot bommen och när det rinner in vatten.

    Är det någon som har erfarenhet av hur Dakine Cold Water Mitts är att segla med, om man jämför med ett par handskar med öppen handflata? Kommer krampen snabbare/mycket snabbare med ett par Dakine Cold Water Mitts jämfört med handskar med öppen handflata?

  • oscar

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 16:05

    Cold water mitts ger ingen mjölksyra. Kanske om man är helt otränad och inte har surfat förr men men….handskar med öppen handflata är ignet alternativ för mig längre. Möjligen om det är lite kyligt i luften men varmt i vattnet vilket ju kan hända på höstarna.

  • gurra1978

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 16:58
    filipl;358856 wrote:
    Hej,

    Jag har ett par Pro Limit handskar med öppen handflata, som jag tycker ger ett mycket bra grepp och som inte ger kramp alls, men det blir ju kallt med handflatan mot bommen och när det rinner in vatten.

    Är det någon som har erfarenhet av hur Dakine Cold Water Mitts är att segla med, om man jämför med ett par handskar med öppen handflata? Kommer krampen snabbare/mycket snabbare med ett par Dakine Cold Water Mitts jämfört med handskar med öppen handflata?

    Jag har Pro Limits öppna och DCWM så jag kan jämföra. Först tycker jag Pro Limits öppna suger. Gick sönder efter 2 seglingar. Då var det sagt. DCWM ger ingen kramp och jag har seglat så mycket med dem att jag inte ens märker någon skillnad mot en öppen. Mina tidigare sönderseglade DCWM var så slitna att den ena i princip hade öppen handflata. Märkte inget mot den andra helare handsken.

    Slutsats: Ingen kramp om du är någorlunda vältränad (seglar ofta). Tendens till lite kramp efter ett tag KANSKE om du är vek (seglar inte ofta).

    Det är min åsikt.

  • donpedro

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 17:48

    Jag upplever det också som en vanesak och nu upplever jag det nästan skönare att köra med CWM än utan pga det fina greppet. Men sen känns det lite extra om du seglar tok pulveriserad 4,2 men då blir man ofta rätt trött utan hanskar me.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterhandskar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.