Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave/freestyle – jag behöver er hjälp!

  • Wave/freestyle – jag behöver er hjälp!

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 december, 2002 vid 13:50

    Tjena
    Vad vore livet utan konfen.
    Detta är lite i stil med den “ultimata kombinationen” men jag behöver behöver er hjälp!

    Vill försöka segla lite oftare och komma ut mer än när det bara blåser fetkuling!
    Efter några år med för få dagars segling samt en snabb vända i kiteträsket där jag kört lite kite i lättvind så TROR jag att jag NOG kommit på att det är enbart vindsurfingen jag vill satsa på.

    Tänkte därför lätta på lädret och slå till med lite nya prylar. Frågan är bara vad jag ska köpa?

    Jag kör I sydvästra skåne (Skanör, Kämpinge, Abbekås etc)i mestadels onshore förhållanden men planerar nu även att köra freestyle i lite lättare vindar, (typ 7-8ms i tex Lomma, på Ribban etc). Även om jag egentligen inte är någon trick-kille har jag bestämt mig för att att öva i lättare vindar så att manövrarna verkligen sitter när det väl brallar i.

    Så till kärnan:
    Drömmen är givetvis att bara ha en bräda att släpa runt på men det kan nog bli tufft då jag inte vill ha en alltför stor bräda för vågseglingen.

    Jag väger 85kg och mitt planerade vindregister är ca 4.2 till 6.8kvm

    Jag har följande funderingar:
    För blåsiga dagar. Ngt kring 85-90 liter. Har spanat in t ex fanatic goya och starboard acid samt maui project. Kan dessa rekommenderas för onshoresegling? Finns det andra som kan rekommenderas?

    Hur är det dock med planingsegenskaper och höjdtagning för dessa brädor I onshoreförhållanden?
    Jag har sett en hel del folk med fina vågbrädor som inte ens kommit ut till de riktiga breaken utan bara legat och plaskat I vitvattnet. Beror det på mindre duktiga seglare eller på fel val av brädor för våra förhållanden?

    Här vill jag inte hamna igen (där låg man ju och plaskade som nybörjare) och har då pga höjdtagning etc även börjat fundera på t ex en fanatic skate på 90 liter. Bättre planing och höjdtagning, men är den att rekommendera i onshorevågor där jag seglar? Den är ju rätt bred?

    “Freestyle”
    För freestyle är jag ute efter något lättplanat med pop. Min övre segelstorlek går nog ca vid 6.8kvm och jag tror jag letar efter något med ca 110 liter. Är jag rätt ute här? Jag har inte testat den nya typen av freestylebrädor och segel.

    Någon som provat Skate 112 eller har ni ngt annat bra att rekommendera.

    Det är framförallt oberoende råd jag är ute efter men har ni bra saker att sälja så kan ni ju med fördel även posta det här.

    Jag är intresserad av allt som fyller mina behov och som är från 2000-2001 och framåt.
    Sist men inte minst, jag har varken kunskap eller ambitionen för tävlingsegling utan seglar enbart för att det är så j#kla roligt!

    Detta blev långt men jag är supertacksam för alla svar.
    //F

    jonatan svarade 21 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • ola-h

    Medlem
    6 december, 2002 vid 14:47

    Jag är dålig på så stora segel som du föreslår för freestyleövningarna, men säkert är ca 110 liter bra. Det hela beror lite på om du tänkt dig den stora brädan enbart för lätvindsövningarna. Annars kan ju en freestyle/våg modell större (det finns några närmare 100 liter som borde funka med 6.8) vara bra. Då kan du ju välja vågbrädan lite radikalare. Ett tredje alternativ, om du vverkligen gillar vågor, är att låta den stora brädan vara den stora Starboard Fish. Den lär, trots att den inte har så mycket volym, plana supertidigt och väldigt användbar också i vågorna för en lite tyngre kille som du. Jag tror inte det är så mycket pop i den dock.

    På vågsidan tycker jag 90 liter låter ganska mycket. Även om du väger 85 kan det blir rätt stort om det brallar i. Det beror givetvis en del på shapen också. Dock, med mer volym blir det lättare att hålla höjden, speciellt om man inte har perfekt teknik. Acid 88 vet jag är en bräda som trots sin storlek klarar ganske mycket vind. Den lär dessutom vara en av de bästa för frontsideridning i sega vågo och onshore. Jag väger 67 och har bland annat lillebror Acid 70 och den är inget annat än fantastisk i svenska förhållanden. Lugn i svängen när det är blåsigt och choppigt och håller farten bra i svängen när det är sega vågor. Den har helt enkelt precis det jag tycker behövs i Sverige men är dock inte lika loose som en del mer “maui-inspirerade” brädor. 2003 Goya 86 har också fått mycket bra kritik, men ser ut att vara anpassad aningen mer mot snabbare vågor. Båda brädorna lär dock vara superbra och det är rätt mycket på marginalen det skiljer.

    Att välja den lilla brädan som en freestyle/vågis ger kanske lite tidigare plaing och bättre höjdtagnng, men det blir också svårare att rida vågor. Det kräver helt enkelt mer kraft och teknik för att få sväng på brädan, i de flesta fall.Eftersom du kommer ha en större bräda också tycker jag inte det låter som det bästa alternativet. T.ex. de två vågbrädorna nämnda ovan, eller någon mindre kusin om du vågar, låter som det skulle ge ett bättre kit.

    När det gäller just storleken på vågbrädan är det dels lite tycke och smak, men också en fråga om när man vill ha det idealiskt. I Sverige är det kanske inte dumt att ha något som funkar perfekt i 4.7-5.3 med din vikt. Det är trots allt så mycket av vågseglingen sker. Att de allra bästa vågorna kanske inte rullar in förrän vid överriggad 4.0 får man då ha överseende med. När jag tänker på det låter nog en 85-90-litare som rätt smart ändå, speciellt om du inte är superduperduktig.

  • endy

    Medlem
    6 december, 2002 vid 17:42

    Tja!

    Jag hade tidigare en bräda men när intresset blev för stort fick den gå i förmån av 2 nya.

    Jag kör på en Mistral Heat 78L och en RRD TT L 115L, och kanske är glappet lite för stort då jag väger 83kg, vågisen kräver bra med vind för att det ska funka men å andra sidan så kan man köra “paddan” i 5,7 vind med onshore förhållanden.

    Jag kör segel 5,0 till 7,1 och kan ju köra mindre segel fast har inte skaffat några än, vågbrädan funkar bäst med 4,7-5,3 skulle jag tippa har bara kört ner till 5,0 och då är den skön, lite sen i planing om det inte är full macka(min vikt)

    För att kunna köra 6-7-8m/s behövs det lite mer volym, skulle säga över 105 för att kunna plana bra redan då…
    Min 115 känns hur skön som helst, kan dra rigg och allt tongue.gif och planar supersnabbt, jag hade ju kanske köpt lite större vågbräda en 85liter tror jag är optimalt för vår vikt…då täcker man ett stort vindregister smile.gif

    Lycka till och prova runt laugh.gif

  • oscar

    Medlem
    6 december, 2002 vid 23:33

    Mitt tips kort o gott:

    Lättvinds freestyle: 5.3-7.0: 110 liter eller mer…gärna en Twister 117..kompakt och grymt rolig
    Vågor och freestyle optimerat för ca 6.0: Twister 102…svänger otroligt bra för sin bredd och schysst rocker för vågor.

    Vågor: vågis runt 85-90 liter…om kombinerat med twister 102: 75 -80 liter…

    Orkar inte motivera men kör själv Twister 117, seglat en del 102 och har en Maui Force 8´4″..

    För liten vågis är riktigt irriterande. Köp en AB+ online via http://www..abplusboards.com och sett press på surfbranschen! 1400 Euro till din dörr kan det bli bättre?

  • jonatan

    Medlem
    7 december, 2002 vid 10:00

    jag kör 84 liters fanatic rip + jp freestyle 105(är nog några liter större) och jag tycker det funkar fint än så länge, med tanke på min teknik och vikt osv,. vågisen funkar bra med 4.25-5.7 och freestylen (har inte hunnit köra så mycket på den än) funkar bra med freestyle-segel över 6.0, och förvånansvärt bra som freeridebräda med 7.4 och stor fena, om man gillar att bara köra runt.. har inte kört den med mindre än 6.2 än.

  • skywalker

    Medlem
    7 december, 2002 vid 11:47

    Vad väger du Jonatan ?

  • jonatan

    Medlem
    7 december, 2002 vid 18:01

    jag vet inte.. jag får sluta svara på inlägg på morgonen.. wink.gif

  • jonatan

    Medlem
    7 december, 2002 vid 18:03

    ojdå.. jag tyckte det stod säger.. jaja.. dryga 80 tror jag.. vet inte hur tillförlitlig vågen är.. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 december, 2002 vid 09:57

    Tack för alla bra råd. Det är kul att höra vad ni andra har för erfarenheter och det gör mitt/mina val så mycket enklare.
    mvh
    //F

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2002 vid 10:25

    Hmmm, som upphovsman till “den ultimata kombinationen” får man väl skriva lite här…

    Du kör ju på ett ställe som jag GÄRNA skulle vilja köra mer på. Skanör är ju en höjdare. Nu seglar jag mest kring Stockholm.

    Mitt “kit” idag består av en JP Freestyle 115 samt en RRD CultWave 55 (85 liter). Segel är 7.0, 6.2, 5.4 och 4.5. Jag väger 75 kg och är måttligt hygglig på å segla.

    Jag gick faktisk “ner” lite i storlek på bräda och segel (hade AHD FreeDiamond 70 + 8.5 förut) trots vårt vindfattiga land. Resonerade som så att jag nog ändå är lite kräsen numera och blåser det tveksamt för sjunoll så kör jag lite lättvindsövningar. Har faktiskt fungerat förvånansvärt bra och trots att jag planat mindre än på länge i år så har jag haft roligare än på länge på vattnet. Lite oväntat, men sant. Och badad mycket, bör väl tilläggas. En annan fördel är att om jag skall iväg med familj å hela köret så tar jag bara med mig JPn och vet att det funkar även om det skulle bli hyggligt med vind.

    Mellan 4.2 och 6.8 tror jag att det blir väldigt svårt att bara ha en bräda, tyvärr. Jag har iofs haft det en gång i tiden, men det blir ju en kompromiss som är lite väl. Brädan fungerar antingen bra med 6.8 och blir väl stor med 4.2 eller tvärtom. Tror att du är inne på helt rätt spår med en större freestyle samt en vågis/freestylevågis av någe slag.

    Min JP kör jag mest 7.0 på, ibland 6.2 men har även seglat 5.4 några gånger. 5.4 är inte optimalt, men kul när det är byigt och för hopp. Mindre fena än orginal rekommenderas med 5.4 och för manöverträning. Jag upplever inte min JP med 115 liter som för “stor”, blir den det så kör jag lilla brädan direkt. För dig är väl “minst 110 liter” mer relevant än “runt 110 liter” eftersom du väger mer än mig. Här är det naturligtvis olika från bräda till bräda och handlar om mer än volym (bredd och bottenkurva är nog viktigare), men jag tror du är rätt ute.

    Bodde jag där du bor skulle jag lätt handla en andra bräda runt 85 liter för att komplettera freestylen med. Själv är jag mycket nöjd med min Cult, men skulle gärna segla mer på den! Ibland funderar jag på att byta den mot en bräda med lite mer “power” i eftersom det blivit väldigt lite vågor på sistone, men samtidigt vill man ju gärna ha en bräda för de bra dagarna i bagaget… Jag kör faktiskt 6.2 på Culten, vilket fungerar förvånansvärt bra. Mest 5.4 dock, 4.5 inga problem. Vägde jag tio kilo till skulle säkerligen 4.2 funka oxå, dock ej optimalt. Men väger man 85 och kör vågis med 4.5 så skall det blåsa en hel del för att man skall behöva mindre segel… 🙂

    Att “ligga å plaska i vitvattnet” är ju inge kul, som du skriver. Se till att handla en vågbräda med lite fart i och, kanske framförallt, se till att ha rätt fena och tillräckligt stort segel för att kunna ta höjd. Har man tryck i grejorna tycker i alla fall jag att man kan ta höjd med det mesta, även om ett par mer “sideshoreorienterade” vågisar som jag testat var klart svårare… Fast klart svårast, för att inte säga omöjligt, är det ju om man är underriggad…

    Jag har testat Skate 64 och kört en repa på Skate 112. Tycker de är hyggligt lika varandra. Skate 64 gillade jag verkligen, den var ett hett alternativ till JPn för mig. Mycket lättseglad och rolig sak, tycker jag. Vet inte riktigt varför det blev JPn faktiskt, men något som vägde in var att det var kul å testa ett nytt märke… (otroligt, men sant).

    Så – försök att hitta en hyggligt stor freestyle med minst 110 liter samt en onshore eller freestyle vågis på 85-90 liter så borde du klara dig kalasfint.

    Kanske Skate 64 + en Fanatic Rip 58 eller Goya 255 kan va nåt? Borde gå att hitta. Eller RRD TwinTip L + CultWave 55? Eller Mistral Score 111/Twister 117 + Razor 8’5”, eller…. det finns en hel del!

    Egentligen så hade jag väl inte så mycket att lägga till, du verkar ju redan ha bra koll på vad du är ute efter.

    Lycka till å Surfa På!

  • oscar

    Medlem
    9 december, 2002 vid 11:34

    Vill bara flika in lite angående Masses rekommendation Score 111/ Twister 117. Även om han inte menade att jämföra brädorna så vill jag poängtera skillnaden mellan dessa. DEN ÄR OTROLIG!!

    Scoren uppför sig som en lugn frreride bräda som är skön att segla rakt fram och cruisa lite. Twistern hatar att köra rakt fram! Den kränger skuttar och vill tricka. Du behöver knappt plana för att skutta runt den i en vulcan. Den är mkt lättare en scoren (och ömtåligare) och är verkligen designad för en sak, FREESTYLE. Det är likadant med Twister 102.

    Har även seglat fanatic skate 59, 2002 samt JP 105, 2001 och de känns också som freerides jmf med twistern. Därmed inte sagt att de är sämre på något sätt. Snarare ska man nog tänka två gånger innan man köper en twister för de är verkligen radikala freestylebrädor och tar ett tag att köra in sig på. Hatade min twister första gångerna jag seglade på den men nu kan jag inte tänka mig att byta den mot nåt annat än en twister 2003.. crazy.gif

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2002 vid 11:52

    Du har rätt Oscar, det var ingen jämförelse. Mest ett påpekande om att det finns mycket brädor i den här klassen därute. Det är ju bara att titta på Score och Twister för att se skillnaden.

    Personligen valde jag bort Twistern för att jag gärna ville ha något med lite “freeride” i och fick det med JPn. Åker runt och “cruisar” lite med min freestyle emellanåt, vilket funkar fint. Tror inte att Twistern skulle passa till det… Är dessutom rätt rejält kass på freestyle, så något “enklare” och mer allround kändes och har blivit rätt.

    Det är nästan som om freestyle-brädorna börjar dela upp sig i två läger:

    – ett mer “allround-betonat” som är lite som Freeride brädor med mycket manöver i, typ JP, Mistral Score, Fanatic Skate, både åka rakt fram å svänga mycket
    – ett annat mer renodlat mot Freestyle, typ Twister å Flying Pig, brädor som knappt går att åka rakt fram med

    Oscar, skall du bli en “Joker” nu, förresten? Team edition…

    Surfa På!

  • mr-pop

    Medlem
    9 december, 2002 vid 14:34

    Här har du några andra bra alternativ (köp inte samma som alla andra!!!):

    Vågisar:

    Exocet Original Wave 85
    grymt skön vågis, passar perfekt för svenska förhållanden.

    Kinetic Rock&roll 86
    Kinetic gör alltid bra brädor.

    BIC KPR 88
    Kevins vågis…

    Naish Wave Quest 254
    86 liters vågis.

    Tabou Mad Cow 56
    90 liters vågis. Jag gillar verkligen Tabou brädorna. De är grymma!

    Drops 4-Stroke 350CC
    88 liters vågis… grym!

    Freestyle:
    Exocet Compact Move 115 liter…

    Tabou 3S 64
    108 liters freestyle. Så skön att segla.

  • canoya

    Medlem
    9 december, 2002 vid 15:28

    Vad tror ni om Fanatic RIP 258 eller 263 som kan köpas för ca 400 euro i tyskland eller kanske annu billigare begagnade här hemma?

  • anders_hoffman

    Medlem
    9 december, 2002 vid 16:13

    Har inte Mr.wave en tabou 3s till salu? Eller är den redan såld?

    /anders

  • oscar

    Medlem
    9 december, 2002 vid 17:20

    Nu kopplar jag långsamt….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Wave/freestyle – jag behöver er hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.