Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Webbtjänst för kustväder – vad tycker ni?

  • Webbtjänst för kustväder – vad tycker ni?

    Publicerad av JennyF på 26 april, 2010 vid 08:39

    Jag är student vid Linköpings Universitet och även om mitt eget intresse för vindsurfing är måttligt så vet jag att ni som läser detta har ett desto större intresse. Därför behöver jag er hjälp i egenskap av experter.

    Jag är på sluttampen av min utbildning och gör just nu mitt examensarbete på uppdrag av SMHI. Det består av att vidareutveckla utformningen av deras webbtjänst Kustväder. Jag misstänker att vindsurfing är ganska beroende av väder och vind och därför behöver jag just era åsikter. Vad tycker ni som vindsurfar är viktigt att veta om vädret utmed kusten?

    Jag har konstruerat en enkät som ligger publicerad på SMHI:s hemsida http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust som jag skulle uppskatta om så många som möjligt kan fylla i. Enkäten är första delen i mitt utvecklingsprojekt och för er som vill och har intresse finns det möjlighet att delta i fortsatta undersökningar. Det kryssar ni i sådant fall i på slutet av enkäten.

    Ni får självklart lämna åsikter om SMHI:s Kustväder-tjänst här i forumet, men ni påverkar bäst genom att skriva ner dem i enkäten också/istället.

    Tack på förhand!

    JennyF svarade 14 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • adde

    Medlem
    26 april, 2010 vid 13:35

    Ja, det är ju synd och skam att Sverige inte kan leverera den bästa information om det svenska vädret.

    Enkät ifylld!

  • svenne

    Medlem
    26 april, 2010 vid 15:41
    adde;608554 wrote:
    Ja, det är ju synd och skam att Sverige inte kan leverera den bästa information om det svenska vädret.

    Enkät ifylld!

    Jajamän, på båda två!

  • adde

    Medlem
    26 april, 2010 vid 18:09

    Varje gång SMHI kommer upp för diskussion så går jag in på sidan för att kolla om det blivit bättre. Det har det hittills aldrig.

    Som forskare har jag fått direktiv att forskning som betalas av staten (via tex vetenskapsrådet) skall publiceras som open access, dvs tillgänglig för _alla_ (inte bara via betalande biblioteken proxys). Det vore intressant att se SMHIs finansiering som jämförelse och om man inte åtminstone kunde göra rå-datan tillgänglig. Sen kan man väl låta allmänheten (läs surfande programmerare, det kryllar ju av dem) sköta presentationen. Windguru och flera andra sidor bygger ju på data från olika källor och med påbyggda skal för presentation.

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2010 vid 07:41

    Har fyllt i och håller med adde och Svenne helt – det bara MÅSTE kunna bli bättre! Hur kan vår egen vädertjänst vara sämst? Så är det faktiskt nu.

    Norge, Finland, Island, England, Tyskland, Frankrike, USA och inte minst Danmark levererar samtliga bättre kostnadsfri väderdata för vind och vågor i Sverige än vad SMHI gör. Hur är det möjligt?

  • JennyF

    Gäst
    3 maj, 2010 vid 11:58

    Jag har nu avslutat min enkätundersökning. Tack för hjälpen! 🙂

    Enkäten kommer ligga kvar ännu en tid, men resultaten från och med nu kommer bara användas i jämförande syfte eftersom jag måste gå vidare med nästa moment.

    Ni får självklart fortsätta komma med mer åsikter här i forumet.

    Angående tidigare kommentarer:
    (…och detta är endast mina personliga åsikter…)

    Jag tror SMHI märkt att det finns mer populära tjänster där ute, så det är nog en av anledningarna till att jag fått uppdraget att förbättra deras “Kustväder” med utgångspunkt i hur NI vill ha det.

    En annan anledning är att dagens tjänst är en utveckling av gammal teknik. Vad jag förstått så var Kustväder från början en telefontjänst från SMHI och nuvarande “Kustväder” kan väl nästan liknas vid en “Internetöversättning” av denna. Med mitt projekt vill man börja om på en ny kula tror jag och då är det nog en fördel att jag varken är meteorolog eller har någon direkt sjövana – jag är inte fast i gamla hjulspår.

    Sedan det där med finansieringen… På SMHI:s sida kan man läsa följande:

    “Uppdrag och finansiering:

    • Anlagsverksamhet på uppdrag av staten.
    • Uppdragsverksamhet för andra myndigeter.
    • Affärsverksamhet på företagsekonomiska grunder.
    • Forskningsmedel från svenska finansiärer och EU.

    SMHI har många produkter som de säljer – allt från “Båtväder Plus” för båtfolk till avancerade analys-verktyg för energi-sektorn som täcks in under deras “affärsverksamhet” ovan. Jag tror Norges och Danmarks meteorologiska institut finansieras på liknande sätt, men de verkar göra en annan gränsdragning mellan vilka tjänster som hör till anslagsverksamhet och vilka som hör till affärsverksamhet. (Återigen, bara mina egna åsikter och spekulationer.)

    I vilket fall ska jag göra mitt bästa att utforma det nya “Kustväder” för att motsvara era förväntningar och det kommer nog pågå åtminstone under sommaren. Sedan kommer SMHI implementera mina resultat till nästa sommar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Webbtjänst för kustväder – vad tycker ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.