• Wind range?

    Publicerad av ridderfors på 3 oktober, 2013 vid 15:24

    Tjena gänget! Lite ny på det här med Kiteandet. Jag har köpt en Carbrinha Switchblade IDS 12m och funderar lite på vilka vindar jag kan köra i… Jag väger 95 pannor. Vad tror ni? Ska juh blåsa järnet i helgen 🙂

    /Martin

    blizzy svarade 10 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 14:04

    Tjena,

    Till en början ska du nog vara lite försiktigt och då kan du nog gå ut i ca 7-10 m/s men ha respekt för vinden när det börjar blåsa lite mer. När du kört ett tag kommer du kunna använda din vikt till att hålla nere din 12:a lite längre och då kommer registret utökas en aning.

    Ett väldigt bra tips är att titta på vad andra kör för storlekar, prata med andra på stranden, hur var de riggade, vad väger de, hur erfarna är de och så vidare.

  • ridderfors

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 17:10

    Tack för rådet! Slutade med att jag hamnade i vindar uppåt 12-13 m/s vilket gjorde att jag var lite overpowered (trots max depower) men det gick bra att köra ändå

  • blizzy

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 11:27

    Lättast är ju att bara kika på va dom andra kör. Ser du andra som kör tolvor så är det förmodligen safe, börjar folk gå in o byta ner sig så är det läge o göra detsamma.
    Jag gissar att average-åkaren väger 70-80kg så du kommer ju alltid kunna hålla kiten lite längre än dom andra när det blåser på. Men för att kompensera för att du är relativt ny och för att inte riskera något så är det ju bra o följa dom andras storlekar ändå…

    Framförallt om du kommer ner till stranden o alla kör mindre kites (7-9m) så är det bra o avvakta lite och inte va dumdristig o ge sig ut… Ska man sen ut så kan man ju rigga på en tom o fin yta utan träd o dyl att flyga in i. Eller gå ut en bit i vattnet o launcha…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.