Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfing i Belgien

  • Windsurfing i Belgien

    Publicerad av robinthewater på 5 oktober, 2002 vid 16:25

    Har fått jobb i Bryssel. Är det någon som känner till möjligheterna och förhållandena i Belgien? På nätet har jag mest hittat vattenpölar där man får betala för att segla samt en del ställen vid engelska kanalen (12 mil från Bryssel). Tips?

    anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 07:14

    Jag har just flyttat tillbaka till Sverige efter 5 i BXL.
    Det finns tyvärr inget bra vatten i närheten av BXL, eller som du skrev små vattenpölar, med många idioter skulle jag vilja tillägga…

    Det närmaste bra vatten som finns är 10 mil bort, men
    Belgien är full av motorvägar och man tar sig snabbt fram så avstånden betyder inte så mycket där nere.

    Det bästa för dig är att ta kontakt med surfaffären Matos (Chaussée de Ninove, 124 1080 Bruxelles) affären ligger i ett fullt kvater men är väldigt bra. Det var de som visade mig var jag kunde segla. Köp en karta över Belgien (som också visar norra Frankrike och södra Holland) och fråga de.

    Själv seglade jag mycket i södra holland i Osterscheelde vid en dam. I goda dagar kunde det bli upp till 200 pers där. Läken nedan visar vinden vid olika platser i Holland. Klicka på “Marollegat”
    http://www.waterland.net/rikz/windgegevens/index.html

    Annars har du Wissant i norra Frankrike, söder om Calais. Bästa våg ställe i norra Frankrike men också ganska farlig pga starka strömmar. Endast för vana seglare.

    När jag får mer tid skickar jag mer info.

  • robinthewater

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 10:50

    Tack för detta informativa svar. Finns det vattenpölar som överhuvudtaget går att segla på i närheten av stan om man är riktigt sugen och kan konsten att ha kul på plattvatten? På vilket sätt är de “idioter”?

    Osterscheelde? Hur långt är det dit? Är det i dammen eller på havssidan man seglar? 200 seglare! Kan det bli för trångt?

    Kanske den viktigaste frågan dock: Blåser det något? Mer eller mindre än svenska västkusten? Är säsongen längre än i södra sverige?

    Ser fram emot mer info.

    /Rob

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 15:30

    Är du inte medlem i pöllens klubb körs du bokstavligen ut från vattnet. Pöllarna är riktigt små och byiga. Verkligen ingenting att rekommendera. mad.gif mad.gif mad.gif

    Det finns ingenting nära BXL utan man måste åka ut en bit.
    Har du bil?
    Det närmaste från BXL (10 mil motorväg – 1 timme)är Broowersdam norr om Anvers. Det är en dam (vatten/land) med havs- och tidsvatten. Väldigt väldigt bra. laugh.gif laugh.gif
    Kör du 5 mil extra kommer du till nästa dam som skiljer havet från Oosterscheelde. Där kan du välja vilken sida du tycker bäst om.
    Den tiden jag har varit i Belgien tycker jag att det har blåst ganska bra. Kolla på länken som jag gav dig där kan du få en uppfattning.

    Bäst är ändå att kolla med affären Matos i BXL.
    Det finns 2 andra affärer i BXL. Skall kolla deras adress?

    Vad har du fått för jobb och vet du var du skall bo?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 oktober, 2002 vid 21:04

    Belgien skulle jag aldrig kunna tänka mig att flytta till för ngt jobb.

  • levieux

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 07:01

    Varför ???

  • wille

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 18:10

    jag har varit i Belgien flera gånger men aldrig seglat men min käre bror har i ett sttälle som heter brygge!! en fin gamal stad cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 21:29

    tex för att det kostar att surfa i nån skitig pöl

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfing i Belgien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.