Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

  • electric

    Medlem
    23 juli, 2020 vid 22:05

    Ja e inte bitter, men jag menar ändå att vnv o Södertörn inte är bästa kompisar om man inte gillar på-och-av-segling med en känsla av konsekvent fel segelstorlek. Med ålderns rätt brukar jag alltid kräva jämn o fin vind och gärna en liten våg eller två, men idag gjorde jag ett undantag och masade mig iväg till mitt närmsta havsspot TWC Erstaviken där jag blev grundligt förödmjukad; för mycket väst istället för nv gjorde att jag efter ett tag gav upp försöken att guppa ut på min freestylewave i noll vind till de gäss som ändå fanns därute. Jaja, det ges en ny giv med bättre odds imorgon då det iallafall vrider ned mot sydväst!

    Ja, just VNV är knepig vad gäller Södertörn. Men det finns ett ställe som är ok: Närlunda (inte riktigt Södertörn, men nästan). Där funkar V-VNV. Som t ex både igår (som jag missade) och idag (då jag var där. Körde 6.0 och det var lagom – utom en lååång period kring 15.30 då jag inte ens lyckades vattenstarta utan drev in i en vik. Men sen kom vinden tillbaka – och jag med!).
    /Lars

    • Detta svar ändrades 3 år, 9 månader sedan av  electric.
  • mrquality

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 08:39

    Fudde var helt ok igår, körde 6.9 i flera timmar. Minst 20 vindsurfare på plats. Idag testar Brevik, det var länge sen jag var där och är ändå en av min favorit spot

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 11:31

    Körde i Närlunda i onsdags och det var bra men lite byigt vid VNV.

    Idag kör jag vid Kaggeholm på andra sidan Ekerö. Mycket mer öppet vatten och mindre byigt än Närlunda Jag kryssar ut från en privat tomt men där jag kör och vinden är bäst är framför Kaggeholms folkhögskolas brygga. Finns även en liten strand där. Var där och rekade, parkeringen är tyvärr inte så nära men tror ingen säger nåt om man bara lastar av inne på skolan och sen kör tillbaka och parkerar. Bästa vindrikting är ren väst men allt mellan vsv och nv funkar bra. Detta ställe fanns inte på spotguide, däremot rasta som ligger nära men funkar sämre vid nv.

    Jag kommer köra där från ca 12 tiden. Kan även bli lite av en sjöbriseffekt i sundet likt Fituna. Vinden brukar öka efter 12 och avta mot kvällen. Om någon är intresserad kan jag rapportera när jag är på plats.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 12:29

    VSV så inte idealiskt i Kaggeholm men jag kör ändå. Ca 6-10m/s och byigt. Rasta är nog bättre eller Torö om man har möjlighet.

  • sailortrash

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 15:17

    Brevik levererade fint före lunch, 6-12 m/s ca. Många dar i rad nu…vinden pendlade lite åt syd denna gång men det funkar också

    Foil 1600 och 5.7 var bra stort, gick bättre mellan byarna (hur ofta säger man så…)

    Ett par tre vindsurfare joinande kring 12, segel kring 7-8

    Får se hur set blir imorrn, proggen säger ju lite vind iallafall…

  • sundheden

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 16:54

    Blev onsdag och torsdag för mig vid Fågelöudde. Riktigt fina vindar båda dagarna om än byigt a’la Fudde.
    Igår torsdag så valde jag lite väl stort segel när andra på vattnet körde 5.5, 5.9 och 6.9…
    Jag riggade 7.8 hehe! Men tänkte det får bära eller brista och det gick väldigt bra ändå, det är ju ändå mycket mindre chop än tex. Fituna. Enda störande var väl att det var mycket fritidsbåtar ute men de får ju såklart vara där också. =)
    Vinden var sån att alla planade i byarna och ingen planade mellan oavsett storlek på seglet.




    • •
    • • •
    • • • •
    • • • • •
    Ser ut som Fituna kan bli bra nu på lördag och söndag!

  • mrquality

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 17:37

    Brevik var byigt men fick bra repor med 6.9 och sen 7.8. Kom upp till 22.41 knop ändå som top fart. Nu få jag tar en paus imorgon och åker vattenskidor istället ahahaha. Sen blir Öland

  • pete

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 19:26

    Torö idag: hyfsat på tidiga eftermiddagen men efter halvtre kändes det som att det bara minskade sakta tills det blev guppa med fsw o segel mellan 6 o 7.

  • hessu

    Medlem
    24 juli, 2020 vid 19:39

    Dalarö:kom dit sent(14.30). började med 113l och 6.0 segel,men det vart för litet ganska snabbt.Riggade om till 7 och 145l men det sket sig det med ganska fort.Åkte hem vid 17.😞

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 juli, 2020 vid 13:32

    LÖRDAG KL 13.30 – Ska själv inte segla men det ser bra ut för övriga på SV i södra!

  • gustav1980

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 08:38

    Söndag, dvs idag, jag har spanat på Fituna men ett förrädiskt ostvrid kryper allt närmare. Vad säger ni andra?

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 09:30

    Brevik idag, ca 13. Brukar va helt ok på syd, lite jämnare än väst

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 18:13

    Fin dag, ca 3.5 h på foilen. Det vred mot ost, och ökade, vilket gav en fin stabil vind på mellan 6-8 skulle jag tippa. Grundvinden på syd var bra svag.

    Gipparna blir bättre och bättre, man får ju ca 30-40 försök per session med en foil. Tricket (för min del) verkar vara att stanna i läns en bra stund, och inte carva vidare innan seglet är på plats efter flipp…

    Kul med en annan foilare på vattnet samt ett par vindsurfare som fick enstaka repor planande

  • electric

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 23:09

    Söndag, dvs idag, jag har spanat på Fituna men ett förrädiskt ostvrid kryper allt närmare. Vad säger ni andra?

    Du antog rätt. Fituna hade bra vind varierande mellan SSV-SSO upp mot 9 m/s från ca lunch till lite efter 15, men därefter så var vinden bara “konstig” – som jag tolkar det pga att den då hade mer sydostlig riktning, dvs det läade på fjärden (faktiskt även längre ut) och planing var utesluten. Nåväl, vi 10-15 pers som var där fick i alla köra några timmar med 5.7 och uppåt.
    /Lars.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 juli, 2020 vid 08:53

    Gick igår ner med grejerna till närmsta vattendrag (Kyrkfjärden, Ekerö), helt okej med foil (glide medium, 96 liter SUP och 5,8an) Körde oxå foil i fredags på Björkfjärden med kilometerlånga repor tvärs över fjärden hela vägen över till Björkön, hur härligt som helst.

    Skriver inte alltid här och har nu officiellt tappat räkningen över antal bra surfdagar i Stockholm i år .😁

Sida 26 av 64

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ☆ Stockholm 2020 ☆

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.