Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2022 ✰

  • olas

    Medlem
    11 november, 2022 vid 10:55

    Brevik imorgon Lördag
    Någon som gör mig sällskap?

    Ola

  • irieman

    Medlem
    11 november, 2022 vid 15:41

    Blir nog Fudde imorgon lördag.

  • sundheden

    Medlem
    11 november, 2022 vid 15:54

    Breviksbadet 2022-11-11

    Det blev någon timme på Trälhavet imorse! Det var tidvis bra i byarna men det var just det… Byar, väldigt fläckvisa byar lite här och lite där som pälsen på en Dalmatiner!
    5.3 och 87 liter blev lite litet, borde valt 105 från början, bytte till den men då hade vinden droppat för mycket så åkte tillbaks till jobbet kl.10.

    Imorgon lördag 12/11 lutar det mot Fågelöudde i ottan som prognosen utlovar!

    Östra Älgögrund
    Här ser man klart och tydligt droppet fram till 10!

  • sailortrash

    Medlem
    11 november, 2022 vid 18:42

    Nice!
    Hoppas på foil med litet segel imorrn brevik före lunch!

  • mrquality

    Medlem
    11 november, 2022 vid 21:19

    Super fint dag på Breviksbadet idag. 6.9 och 105 lt bräda. Stort I byar men jag riggade stort och trimmade med mycket nehdal/uthal pga ville helst gå ut med min lilla bräda. Så är det när det blåser 8/15 typ. Vi var 3, en kille körde 96 och 5.4 andra. Andra körde på morgonen.

  • sailortrash

    Medlem
    13 november, 2022 vid 08:16

    Vart även bra uppslutning i går, och helt ok med vind även för fenor. Räknande till 5 fenor, en vinge och jag på foil, de flesta planande mestadels

    Grym dag, varmt och skönt, nästan maj-känsla. Idag 1.8 grader…troligen sista dagen för mig i år, men det var typ 10 år sen jag tyckte det var varmt nog för surf i mitten av november

  • sundheden

    Medlem
    14 november, 2022 vid 11:48

    Riktigt trevlig dag på Fågelöudde i lördags!
    Massa vindsurfare både på fena och foil, en kajtare och några wing-foilare!

    Jag premiärade med egen wind-foil, andra gången jag kör foil och det gick riktigt riktigt bra!
    Var ganska feg första 1½ timman men till slut kunde jag flyga över fjärden och börja trycka på med lite fart, köra slalom mellan de som guppade och började ge mig på att jippa, har långt kvar till flygande jippar men gjorde två utan att bada i alla fall!

    Markus Robert med Predator 95 ovan
    och jag under med Alien 125 och Redwing 1400/350!

    Video från kajtar-Jonas!
    https://www.facebook.com/surfspotsweden/videos/762150925459131/


    .

  • sailortrash

    Medlem
    17 november, 2022 vid 07:32

    Välkommen till klubben, once u go foil, u never go fena (under stadiga 10)!

  • sundheden

    Medlem
    17 november, 2022 vid 09:13

    Välkommen till klubben, once u go foil, u never go fena (under stadiga 10)!

    Ja alltså det blev ju väldigt lite guppa och efter nån timme klarade jag av byarna bättre och bättre och vågade speeda på istället! Just att slippa allt on-off med byarna var riktigt skönt och jag klarade till och med pumpa mig upp i foil och genom vindhålen!
    Nästa gång ska jag mata på med jipparna! Har kollat lite videor, tror jag förstår skillnaden nu mot fen-jippar!

    Har du några tips på videor Mårten så dela gärna! Har kollat videor med Sam Ross och Sebastian Kördel!

  • sailortrash

    Medlem
    17 november, 2022 vid 11:12

    Jag har också kollat videos, men helt ärligt tycker jag inte deg finns ngn som fångsr det viktigaste – skota hela tiden aktivt ut vind, och ha masten väldigt nära kroppen när du flippar seglet

    Grundtekniken är samma, men på foil har man inledningsvis mindre felmarginaler, så bristande teknik märks mer. När man väl börjat sätta gipparna är det klart enklare att plana ut än med fena. Kontroll av höjden är inledningsvis det svåraste, brädan åker upp och ner. Tricket ligger främst i att skota ut lagom med vind, särskilt i läns innan man flippar. Men även fötterna spelar in, hur mkt man lutar sig fram och bak. Vanligen måste jag luta mig lite bak i läns för att parera fullt tryck neråt, men så fort man flippat och blrjat skota in måste man fram med vikten och carva lite mer för att inte stegra

    Den andra knepigheten är att hålla en jämn carve som inte övercarvar eller att man blrjar carva åt fel håll. En bra drill är att åka switch i läns så kontrollerat det går, även clew first

    Men med foil kan man göra olika gippar på ett enkelt sätt, enhandsgippen switch ut är klart frän men det blir mkt swing i seglet så den är klart enklare i mer vind med litet segel

    Duckgyben börjar jag sätta oftare och oftare, och den är grym i lättvind för man har drag direkt i seglet så det är enklare att plana genom. Dessutom riktigt nice för det blir liksom mindre swing och monent där uppe…

    Men om det finns en take away så
    – skota ut vind aktivt tills trycket släpper, sen byt fot
    – dra in masten mot kroppen innan du flippar
    – tappa inte carven, men övercarva inte heller

  • mrquality

    Medlem
    20 november, 2022 vid 10:13

    Någon som tänker köra på Gålö idag?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 november, 2022 vid 08:25

    Någon som tänker köra på Gålö idag?

    Blev det nått i söndags? Jag var på Gålö i lördags, helt ok vind och frös faktidkt inget men lite småjobbigt när det började hagla men övergick sen i snö vilket va mindre oskönt. Borde haft skidglasögon. Trafik kaos på väg hem, så hade jag ingen lust att åka dit igen i söndags.

    Tips för foilgipp @sailortrash ooch @sundheden som jag inte hört av andra. Kör foil i hårdare vind och lär dig kryssa och länsa först, det va en gameshanger för mig och min gippträning. Kör t ex 6,8 och 1600 foil i 8 m/s. Den krävs större segel relativt vindstyrkan för kryss/läns. I marginell vind blir det svårare/mer tekniskt att gippa då man kör mer 180 graders halvvind till halvvind. Detta gäller egentligen också fullfartsgippar med fena men skiljer mycket i teknik. Med foil seglar man mer igenom gippen iaf i början och kan göra hur stor radie som helst. Tips på bra video är den av Slingshot/Wyatt Miller.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 november, 2022 vid 08:45

    Riktigt fina brädor👍 Har aldrig testst isbräda, bara vinge med skridskor vilket va kul det oxå. Jag tänker mig en liten svängig bräda för vinge och små freestylesegel. Jag tror perfekt redskap för att träna helitacks och 360 med segel/vinge. Är inte intresserad av att köra fort rakt fram. Vilken bräda rekomenderas?

    Edit: det här hamnade i fel

    • Detta svar ändrades 1 år, 5 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • sundheden

    Medlem
    24 november, 2022 vid 09:09

    Tack för alla tips @sailortrash och @stefan 🙏
    Är galet sugen på att komma ut på vattnet nu… med både foil och fena!

    Jag hittade denna video som beskriver samma sak som du Mårten skrev om, seglet nära kroppen!

    Fudde – Lördag 12 november

  • mrquality

    Medlem
    24 november, 2022 vid 11:17

    Någon som tänker köra på Gålö idag?

    Blev det nått i söndags? Jag var på Gålö i lördags, helt ok vind och frös faktidkt inget men lite småjobbigt när det började hagla men övergick sen i snö vilket va mindre oskönt. Borde haft skidglasögon. Trafik kaos på väg hem, så hade jag ingen lust att åka dit igen i söndags.

    Tips för foilgipp @sailortrash ooch @sundheden som jag inte hört av andra. Kör foil i hårdare vind och lär dig kryssa och länsa först, det va en gameshanger för mig och min gippträning. Kör t ex 6,8 och 1600 foil i 8 m/s. Den krävs större segel relativt vindstyrkan för kryss/läns. I marginell vind blir det svårare/mer tekniskt att gippa då man kör mer 180 graders halvvind till halvvind. Detta gäller egentligen också fullfartsgippar med fena men skiljer mycket i teknik. Med foil seglar man mer igenom gippen iaf i början och kan göra hur stor radie som helst. Tips på bra video är den av Slingshot/Wyatt Miller.

    Tyvärr inte var osäker pga snöade, inte så många som skulle dit då ville inte få bom körning. Kollade mätare och verkade i te vara så stark vinden då tränade på gymmet istället.

Sida 22 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ✰ Stockholm 2022 ✰

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.