Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

  • 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

    Publicerad av gustav1980 på 19 oktober, 2006 vid 20:01

    Har funderat på varför det finns vs-brädor som kallas för slalom?
    Ordet slalom får mig att tänka på utförsåkning med portar a la Anja Persson.

    Berätta för en kille som nyss blottat sin okunskap!

    Det andra.
    Har kört 155 liters bräda under några säsonger och börjar få hyfsad koll på läget.
    Lever i ett vindfattiga norrland så bräda nr 2 (Som snart ska införskaffas) bör palla segel mellan 5,0-8.0 typ.

    Föredrar fart framför akrobatik och undrar nu om det är en sk. slalombräda jag ska sikta på?

    jester svarade 17 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • kinetic

    Medlem
    19 oktober, 2006 vid 20:05

    1: Det heter “slalom bräda” pga att “banan” man seglar kan liknas vid att köra slalom, dvs bojarna ligger oftast “downwind” med kanske inte mer än 300-400m mellan varje gipp…

    2: Svårt att svara på men väger du runt en 75kg skulle jag satsa på en bräda på mellan 90-100liter, förslagsvis en ren slalombräda:-)

  • jester

    Medlem
    19 oktober, 2006 vid 20:41

    I dina kläder hade jag nog skaffat en SuperX bräda. I princip lika snabb som en renodlad slalombräda, men mycket enklare att köra med och gippa. Normalt är dessa tillverkade i ett något lite slagtåligare material dessutom, samt aningens billigare. Kolla efter en bräda som ligger på 62-67 cm bredd och runt 100 liter.

    I princip alla stora tillverkare har en sådan bräda idag.

    Exocet SCross
    JP SuperX
    F2 Eliminator
    Starboard S-Type
    Fanatic Hawk
    Tabou X-rocket osv

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 06:09

    Tänk på att en ren slalombräda är jäkligt ömtålig. Om du är relativt ny i sporten så satsa på en mindre freeridebräda/superX/ runt 100 liter precis som Jester säger. Freeride och super X är nästan samma sak men superX kan nog vara lite snabbare.

  • canoya

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 06:50

    Flera verkar rekommendera en bräda kring 100 liter, men jag är tveksam till om en sådan kan bära ett 8,0 segel särskilt bra. För att få ut nåt extra av ett 8,0 så tror jag att du behöver gå upp på den storlek som Jester rekommenderar, dvs. en bredd på över 65 cm helst upp mot 70 cm. Då får du bredd nog för att kunna ha en djupare fena och då kommer bräda och fena att bättre hantera ett 8,0 segel så att du faktiskt får ut tidig planing av kitet.

    Faktiskt så skulle jag nog rekomendera att behålla din gamla 155 litersbräda och köp en på 90-100 liter som komplement om det funkar för dig att ha två brädor. Eftersom du säger att du bor i vindfattiga norrland (jag bor i vindfattiga Jönköping) så misstänker jag att du kommer att få ut 30-50% fler seglingstillfällen med planing med en 155-liters som största bräda än med en 100-liters.

    Om du måste klara dig med en bräda så får du fundera på vad du prioriterar:
    Segla ofta eller ha rätt grejer för de relativt få gånger det blåser bra.

    För er som bor där det blåser ofta och mycket kan jag berätta att i Jönköping tycker man att det blåser bra om man kan köra med 6,2! (Har fått köra 6,2 eller mindre 5 gånger av totalt 20 i Jönköping denna säsong. Vi får se hur det blir på söndag)

    /Håkan

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 07:33

    canoya har rätt. Om möjligt tycker jag du skall behålla din stora bräda!

    Jag kör 7.8 till min Warp Slalom 67 (105liter), och det fungerar hur bra som helst.

    För er som bor där det blåser ofta och mycket kan jag berätta att i Jönköping tycker man att det blåser bra om man kan köra med 6,2! (Har fått köra 6,2 eller mindre 5 gånger av totalt 20 i Jönköping denna säsong. Vi får se hur det blir på söndag)

    Har kört mindre än 6.8 en gång i år… Men så är jag ett fetto oxå… 😉

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 07:48
    Jester wrote:
    Har kört mindre än 6.8 en gång i år…

    Kanske bara skall tilläggas att Jester, förutom att han är stor, stark och skicklig, talar om race-segel här. När Jester seglar 6.8 seglar en 75 kg freestyle-kille med kanske 4.5 till 5.0 med sin typ av segel. (Nu talade du ju om fart framför akrobatik så att tala om race segel är säkert mest relevant för dig. Tänk på skillnaden bara när du köper segel.)

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 09:58

    Jag har inte kört mindre än 6.5 i år, men då e ja oxå “dum i huvvet”*haha*

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 11:16

    Doktor Ygge har rätt. Skall man köra på denna typ av brädor fungerar det inte så bra med freeride-segel. Bör vara stabilare free-race segel, och gärna med lita cambers. Man måste vara ganska duktig (och rik) för att tillgodose sig den lilla extra prestandan man får av fullfjädrade rejs-segel, dock. Så freerejs-segel duger fint, men snåla inte in på masten, utan *minst* 75% kol skall det vara, och allra helst masten som är rekommenderad av tillverkaren.

  • surfan

    Medlem
    20 oktober, 2006 vid 15:46
    Gustav1980 wrote:
    Har funderat på varför det finns vs-brädor som kallas för slalom?
    Ordet slalom får mig att tänka på utförsåkning med portar a la Anja Persson.

    Berätta för en kille som nyss blottat sin okunskap!

    Det andra.
    Har kört 155 liters bräda under några säsonger och börjar få hyfsad koll på läget.
    Lever i ett vindfattiga norrland så bräda nr 2 (Som snart ska införskaffas) bör palla segel mellan 5,0-8.0 typ.

    Föredrar fart framför akrobatik och undrar nu om det är en sk. slalombräda jag ska sikta på?
    då är det en falcon 91 du ska ha!!!

  • gustav1980

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 21:42

    Tack för bra tips!

    Några klargöranden. 155 liters brädan kommer jag aldrig att göra mig av med, inte pga att jag egentligen har råd med två brädor men den funkar fin fint i lättare vindar.
    Bräda #2, som tycks ska heta “Super X”, kommer att finnas till som komplement när vinden friskar i. Finns dock inga pengar till en ny uppsättning segel så det får så lov att funka med Zero five…

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 00:10

    Då är det absolut en SuperX du ska ha. Har seglat en sån (Jp SuperX) en enda gång, seglet var ett Np Solo 7.4 och det blåste såpass att ett 6.0 av den typen hade varit mer lagom. Mitt intryck av brädan var i alla fall att den närmast seglade sig själv, seglet hade tappat det mesta av sin buk och seglingen var rena brottningsmatchen men brädan visade inte tillstymmelse till tailwalk eller skumpande och allt som hände var att det gick fortare och fortare.

    Sen kommer såklart en SuperX gå ännu några snäpp fortare om du sätter ett SuperX/Racesegel på den men den kommer vara kul innan det med.

  • gustav1980

    Medlem
    7 april, 2007 vid 08:26

    Jag lyfter en gammal tråd för att spinna vidare på segelfrågan.
    155 liters brädan såldes och har precis debuterat på den nya 120 liters Exocet Scross.

    Har Zero Five 7.5 och 6.4 som jag kommer fortsätta segla med, men måste komplettera med ett mindre, typ 5.5

    Ser att ni rekommenderar så kallade “Freerace segel” till den här brädan och jag skulle vilja ha konkreta förslag på modeller!
    Priset har betydelse så fjolårsmodeller är intressant.

    Vill understryka att jag varken är stor, stark eller skicklig…Väger 82 och målet för sommaren är att lära mig Gip utan att trilla i vattnet 🙂

  • surfen

    Medlem
    7 april, 2007 vid 11:31

    @Gustav1980 374971 wrote:

    Jag lyfter en gammal tråd för att spinna vidare på segelfrågan.
    155 liters brädan såldes och har precis debuterat på den nya 120 liters Exocet Scross.

    Har Zero Five 7.5 och 6.4 som jag kommer fortsätta segla med, men måste komplettera med ett mindre, typ 5.5

    Ser att ni rekommenderar så kallade “Freerace segel” till den här brädan och jag skulle vilja ha konkreta förslag på modeller!
    Priset har betydelse så fjolårsmodeller är intressant.

    Vill understryka att jag varken är stor, stark eller skicklig…Väger 82 och målet för sommaren är att lära mig Gip utan att trilla i vattnet 🙂

    Har själv kört Scross93 under förra året, en helt otrolig bräda, snabb och lätt gippad. Du kan köra precis vad du vill till den brädan. Från våg till extrema Race segel, men personligen så tyckte jag den var bekvämast med freeride/race segel i dom större storlekarna och rena wave i dom mindre. Körde själv på Challenger Fluido7,3m², Liquido6,2 och 7,1m² och från 5,3 och ner rena wavesegel Challenger Konda5,3 till 4,2m² fungerade med allt. Har även kört den med North Natural 5,4 till 7,0m² inga problem.

  • jester

    Medlem
    8 april, 2007 vid 06:44

    Nu skall jag vara lite besvärlig, tyvärr… Då det knappt finnns reerace-segel i så små stprlekar, och pga att brädan är såpass stor, så skulle jag rekommendera att byta ut din ZeroFive 7.5 till ett freerejs-segel, typ Simmmer 3XC eller liknande, och skaffa ett billigare crossover-segel i den lilla storleken istället. Varför? Jo, för att just 7.5 är den optimala storleken för den brädan i mitt tycke.
    Glöm inte att freerejs-segel kräver en bra mast, snåla inte in på den delen…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.