Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!
-
112 – Gybe clinic i Lejet?? Akut behov av hjälp!!!
rasmus_w svarade 15 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
-
Tappar riggen om man lutar den för mycket framåt kan vara att bakhanden är för långt fram. Speciellt om man har bra tryck i prylarna kan man flytta bak den så långt bak man når och lite till.
Lova upp efter flippen brukar vara att man flipar för sent, för sakta eller att man helt enkelt svänger för länge. Räta ut brädan redan på nya slören utan att svänga vidare till halvvind så händer det där mindre ofta.
Sen finns det saker som inte går att fixa. De senaste dagarna har jag gjort flera fullplaningsgippar rätt in i totalt vakuum. Full planing runt, skota in, flytta fötterna, kasta fram seglet och hänga rejält i bommen och… Ingenting. Pumpa pumpa, brädan rör sig knappt. Två minuter senare kommer en ny vindby som räcker till planing. Det är då man funderar på att skita i gippandet och slå i stället…
-
TomasN;568658 wrote:De flesta håller nog inte fram riggen tillräckligt och lutar sig in i svängen tillräckligt, lätt att fega när det är tryck eller stökigt. Egentligen ser man väl inte så många riktigt “cleana” gippar? Grymt snygga gippar i denna 90talare annars,” the fine art of carving a gybe”, kolla in laydowngipparna: http://www.stableroad.com/videos/powerjibeintro.htm
Enligt namnet på länken så ska där finnas “powerjibe”, men det finns ingen alls. Powerjibe är ju lite annat det, där ska man ju pressa/trycka brädan bak så man nästan vänder på fläcken. :confused2:
-
Oerhört jobbig, men samtidigt oerhört nyttig, tråd att läsa. Personligen har jag inga problem med själva svängen, det är vid flippen det skiter sig. Trodde att jag var nära, men när jag läser detta inser jag att det är en del jobb kvar. Precis uppkommen från garaget och en muscle memory träning på brädan (igen!) och inser att det bara är att nöta… En tröst är väl, som sagt, att även PWA-åkarna missar ibland.
-
Windmiller;569201 wrote:Enligt namnet på länken så ska där finnas “powerjibe”, men det finns ingen alls. Powerjibe är ju lite annat det, där ska man ju pressa/trycka brädan bak så man nästan vänder på fläcken. :confused2:
Nä det är snap gybe eller slam gybe. Jag tror i och för sig att det finns rätt många namn på den.
-
Rasmus_W;569463 wrote:Nä det är snap gybe eller slam gybe. Jag tror i och för sig att det finns rätt många namn på den.
Aha, ja slamgybe känner jag ju igen mig på.
Ja det blir ju en del namn att hålla ordning på överhuvudtaget. -
Min brorsa var ut med båt när jag körde en stund idag, och fick bla en sekvens på en gipp.
Riktig kul att få det dokumenterat.Kan ju då passa på att få lite tips på finslipningen av min teknik. Fotarbete och segelhantering sitter hyfsat i bakhuvudet, men jag kommer inte planande ur gipparna.
Ideer från bildserien? Jag vet själv att jag har MYCKET för mycket backvikt och byter fot/flippar för sent tror jag. Annat?Fick även säsongens hårdaste kastfall dokumenterat. Hjälmen var bra…annars fet bula i bakhuvudet då jag ikrokad slungades in i masten =).
-
Du verkar skota in dåligt, plus att främre armbågen inte ser rak ut i nån av bilderna i sekvensen, två saker som hänger ihop. Du kan inte skota in rejält med böjd främre arm plus att du kommer fär nära riggen. Bakvikt är också det ofta ett tecken på dåligt inskotat segel. Att flytta bakre handen riktigt långt bak innan man inleder gippen är inte heller fel, böjer du bara lite på bakre armbågen blir det grymt inskotat.
-
Håller med Rasmus, plus kolla denna:
http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm
Köp av videon rekommenderas.
* Boom shaka så slipper få riggen så långt ifrån dig och att du snabbare får seglet inskotat efter gippen.
* Fotarbetet. På bild 6 ser det ut som om du står med fötterna jämte varandra. Svårt att se på bilderna, men gissar att du gör ett antal småflyttningar av fötterna. Kolla twist-steget i Cribb-videon. Du skall bara göra två fotflyttningar i gippen. -
Tack för tipsen!
Rakare armar förstår jag, för att få fram riggen, men mer inskotat? Måste jag inte öppna upp för att ha drag genom svängen, iaf från bild 5-6…annars överskotat eller? Annat om man är överriggad då det borde vara en bra metod för att inte öppna upp o få all vind.
Ska definitivt prova rakare armar iaf.Glader. Bild 6 är mitt i fotflytten enligt cribbs dvd (har den), även om placeringen/balansen inte är 100% så gör jag bara stegen han beskriver.
Ja, boom-shakan kan bli bättre/mer markerad. -
Är det bara bilden som gör att det ser ut som att du svänger runt mer än 180 grader?
Skulle nog säga att inte ska svänga lika långt innan du kan kan börja skotain på den nya bogen.
Sväng inte lika skarp i slutet av gippen.
Mina tankar.
Peter -
Lobo: helt rätt, jag måste tidigarelägga både foot-switch och riggflipp, löser nog mycket av problemet med att jag svänger för långt (och skarpt)
-
Maglu;574944 wrote:Tack för tipsen!
Rakare armar förstår jag, för att få fram riggen, men mer inskotat? Måste jag inte öppna upp för att ha drag genom svängen, iaf från bild 5-6…annars överskotat eller? Annat om man är överriggad då det borde vara en bra metod för att inte öppna upp o få all vind.
Ska definitivt prova rakare armar iaf.Ja du måste öppna upp seglet allteftersom du går genom svängen, men i inledningen ska det vara mycket hårdare inskotat än du har. Sen kan mer fart göra nytta med. Att slöra i några sekunder innan gippen så du får upp rejäl fart är lite som att gippa med “stödhjul” så det kan vara värt att prova. Många gipproblem beror på att man inte riktigt vant sig vid att segla fort och har lite farträdsla kvar.
Logga in för att svara.