Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 1a utrustningsköp, råd/hjälp

Taggad: 

  • tall-jonny

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:38

    Kula att du skall köpa forumula! Jag gick igenom samma tankar som du när jag skulle köpa formula strax innan sommaren.

    Hittade ett bra paket på riders.dk innehållande Starboard, Mauisails 11,0 + tillhörande 550 mast och NP X9 bom, allt från 2007 för 10 000 SEK,
    Grejerna fungerar verkligen kanon och jag kan knappt komma ihåg en annan sommar med så mycket vindsurfing :cool2:

    Apropå segelstorlek; Välj ett stort segel – då får du segla mer och fortare i lättvind – antar att du är intresserad av det. Till nästa säsong skall även jag komplettera med ett större segel över 12 kvm. Själv har jag inga direkta tävlingsambitioner, men det är klart; Ser jag ett annat segel växer hornen som på beställning!

    Lycka till, vi ses på vattnet:smile:

  • svennebanan

    Medlem
    24 september, 2009 vid 12:19
    JohanOeberg;577560 wrote:
    Mjo. Jag är sugen på en utrustning som gör att man utnyttja vindarna. Jag bor i Örebro och man kan väl lätt påstå att vi inte riktigt har samma nivå på vindregistret som (väst)kusterna.

    Borde det inte räcka med en slalom utrustning och runt en 9.0a för N Ässundet? En formulafena där är nog inget jag skulle vilja åka runt med iaf. Det är väldigt få där vid lättare slalomvindar, men då det är platt och lättplanat så är tom jag sugen på en slalomutrustning och lite “skoj”racing.

  • tall-jonny

    Medlem
    24 september, 2009 vid 13:28
    svennebanan;578309 wrote:
    Borde det inte räcka med en slalom utrustning och runt en 9.0a för N Ässundet? En formulafena där är nog inget jag skulle vilja åka runt med iaf. Det är väldigt få där vid lättare slalomvindar, men då det är platt och lättplanat så är tom jag sugen på en slalomutrustning och lite “skoj”racing.

    NEJ, NEJ, NEJ OCH ÅTER NEJ!

    Tro mig – du kommer att ångra dig om du inte köper formula!
    För ca tre år sedan insåg jag faktum; Om man vill surfa mycket i Stockholm måste man satsa på stora grejer. Sagt och gjort, istället för formula köpte jag bräda modell freeride 145 liter med 50 cm fena + 9,0 freerace med 75% carbonmast + bom för hyfsat mycket pengar.

    Så här i efterhand borde jag lyssnat på alla som visste vad de talade om; Det är så j*kla mycket roligare att köra formula. Den absolut största skillnaden mellan ett freeridepaket och formula är inte de direkta planingsegenskaperna (ett 9,0 och stor bräda planar hyfsat tidigit oxå) nej, det är framförallt höjdtagningsförmågan som är sanslöst mycket bättre på en formula. Detta gör att man kan segla hur som helst – man behöver aldrig oroa sig för att inte kunna ta sig hem. Detta gör att man verkligen kan ta sig mellan platser som tidigare bara var i fantasin – igår seglade jag från Årsta Havsbad ut genom öarna halvvägs ut på Mysingen nästan 15 km – i ett enda ben, utan att slå, utan gipp och utan att tappa planingen! Otroligt häftig känsla att bara bränna på utan stopp!

    Köp formula – eller iallafall testa innan du bestämmer dig!

  • svennebanan

    Medlem
    24 september, 2009 vid 14:40
    Tall Jonny;578333 wrote:
    NEJ, NEJ, NEJ OCH ÅTER NEJ!

    Nu snackar jag enbart om N Ässundet framåtillbaka segling. Vet inte om någon vågat sig ut på Hjälmaren med formula? Jag skulle personligen inte vilja kryssa runt med 70 cm fena iaf. Formula i skärgården är säkert en riktigt trevlig upplevelse, men jag drar helst inte iväg längre än vad max en halvtimmes simmande tillbaka tar.

  • johanoeberg

    Medlem
    24 september, 2009 vid 16:35
    svennebanan;578309 wrote:
    Borde det inte räcka med en slalom utrustning och runt en 9.0a för N Ässundet? En formulafena där är nog inget jag skulle vilja åka runt med iaf. Det är väldigt få där vid lättare slalomvindar, men då det är platt och lättplanat så är tom jag sugen på en slalomutrustning och lite “skoj”racing.

    Som jag skrev innan så är stenar och generellt grunda förhållanden vid N Ässundet en punkt som gör mig högst osäker på om det blir formula paket eller ej! Damnit, varför ska man bo vid en dypöl för?

  • svennebanan

    Medlem
    25 september, 2009 vid 07:08
    JohanOeberg;578363 wrote:
    Som jag skrev innan så är stenar och generellt grunda förhållanden vid N Ässundet en punkt som gör mig högst osäker på om det blir formula paket eller ej! Damnit, varför ska man bo vid en dypöl för?

    Förutom färgen på vattnet är N Ässundet en utmärkt ställe att vindsurfa på. Bra tryck i sydvästan och ganska blåsigt. De högsta talltopparna är ju tom sådär krökta från vinden som man brukar se vid kusterna. Stor slalom/freeride och du får bra med planande lärotid. Söndag ser bra ut. Jag borde varit i Örebro den här helgen istället.

  • swe876

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:21
    svennebanan;578349 wrote:
    framåtillbaka segling.

    Formula vs Lättvindsslalom är väl lite som att välja mellan att köra ekonomisk småbil vs Ferrari på racerbanan? Även om man inte tävlar så skulle jag tro att de flesta föredrar att köra sportbil framför småbilen. Den lilla bilen är sannolikt lättare att köra och du kommer garanterat runt utan att köra av. Med Ferrarin så riskerar du hela tiden mer men ack så roligt.

    Framåtillbakaseglingen var väl det som höll på att döda sporten?

    /Jona

  • tall-jonny

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:53
    svennebanan;578530 wrote:
    Förutom färgen på vattnet är N Ässundet en utmärkt ställe att vindsurfa på. Bra tryck i sydvästan och ganska blåsigt. De högsta talltopparna är ju tom sådär krökta från vinden som man brukar se vid kusterna. Stor slalom/freeride och du får bra med planande lärotid. Söndag ser bra ut. Jag borde varit i Örebro den här helgen istället.

    Är det verkligen grunt en bit ut oxå? Även en 50cm fena är lång och riskerar att slå i om man surfar nära land. Som jag sa tidigare – testa formula innan du bestämmer dig!

  • svennebanan

    Medlem
    25 september, 2009 vid 09:33

    Jag har verkligen inte något emot formula. Jag har funderat på det och N Ässundet tidigare, men kom fram till att det iaf för mig var för oroligt vad det gäller grunden. Om någon kan köra N Ässundet utan att sätta i fenan så kan jag säkert i framtiden vara på att köra bansegling med formula. Det skulle ge massor av planingstid. Vad det gäller övriga Hjälmaren och formula kan jag inte uttala mig om, men skulle man ha ett hus på Lungers udde skulle det nog vara ett utmärkt alternativ. Kan inte någon formula seglare med vägarna förbi N Ässundet ta sig en tur;)?

  • jester

    Medlem
    25 september, 2009 vid 09:35
    Quote:
    Date Thursday, July 09, 2009
    Spot Ragelund, Asa, Sweden
    Board JP Slalom V 76
    Sail Neilpryde RS Racing EVO 2 8.6
    Fin Tectonics F8 Tomcat 40
    GPS type Navi GT-31

    Average speed 31.09 knots ( 31.69 31.68 31.17 31.11 29.79 )
    Max. GPS (display) 0 knots
    Max. 2 sec. (software) 32.4 knots
    100 m run 31.92 knots
    250 m run 31.27 knots
    500 m run 28.97 knots
    Nautical mile 28.5 knots
    1 hour 14.56 knots
    Alpha racing 16.43 knots
    Distance 26 km
    Windspeed 0
    Gusts 0
    Remarks
    seglade effter jobbet en stund fan va gött detta kit funkar!!!

    Du har inte kört med moderna slalom-prylar, Jona? Kolla Daniels session på öppet hav, en dag då vinden inte var nåt vidare hård. Om du kör Ferrari, så är denna typen av kit minst en Lamborghini…
    Är inga problem alls att köra upp mot 35 knop med en stor slalombräda om vattnet är platt…

  • svennebanan

    Medlem
    25 september, 2009 vid 09:41
    SWE876;578551 wrote:
    Framåtillbakaseglingen var väl det som höll på att döda sporten?
    /Jona

    Var det inte småbrädorna med den tillhörande accessoaren för lite vind?

    Och varför är inte Slalom racing när det körs på bana? Några slalombojar på N Ässundet skulle vara riktigt kul tror jag. Hyfsad statistik för insjö och plattvatten eller?

    http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_orebro.htm

  • swe876

    Medlem
    25 september, 2009 vid 13:14
    Jester;578570 wrote:
    Du har inte kört med moderna slalom-prylar, Jona?

    Njäej, jag får nog erkänna att det finns viss bristande erfarenhet på området. 🙂

    /Jona

  • jester

    Medlem
    25 september, 2009 vid 14:09

    Misstänkte det.. :p

    Men hade jag bott vid havet så hade jag nog köpt ett formula-kit igen, faktiskt…

  • johanoeberg

    Medlem
    25 september, 2009 vid 14:29

    En övrig nackdel med N Ässundet är ju “dränerings”kanalen som sänker vattennivån med 10 cm (give or take) vid måttliga VSV-V-VNV vindar… Det var motigt bara att köra med 54 cm fena igår. bara tanken på att fenan skulle sticka ut 16 cm till gör ju inte att man blir mer övertygad… 🙁

  • johanoeberg

    Medlem
    26 september, 2009 vid 11:47

    Enligt gubben så ska Fanatic Falcon 100 brädan vara grön… Jag har aldrig sett en Falcon som varit grön, har ni?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 1a utrustningsköp, råd/hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.