Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2012 – den traditionella pryltråden

Taggad: , , ,

  • styret

    Medlem
    3 mars, 2011 vid 17:46
    dr Masse;648318 wrote:
    Jag har sagt det förr och säger det igen.

    Never underestimate the power of Snygg

    Så det är därför Slusken alltid seglar som en kratta…

  • surfslusken

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 11:54
    styret;648327 wrote:
    Så det är därför Slusken alltid seglar som en kratta…

    De viktiga e o göra de som en BLÅ kratta.

  • s-1441

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 14:40

    North Sails 4 lattes 2012 Ego/Hero?
    Neil Pryde Atlas 2012?
    Neil Pryde Firefly 2012?

  • surfslusken

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 18:51

    2012års Flikkor? (Brädorna alltså)

  • poppo

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 19:26

    pojkarne e ju iofs söta på sitt sätt… haha!

    min nästa flikka shapas av lukas magiska hand as we speak. det blir en riktigt matnyttig quad runt 70l som komplement till min episka 80-litrare (som syns nedan).

    custom har iofs inget med 2012 att göra, det handlar mer om en uppdaterad/modern/tidlös eufori! s-tan vad man längtar efter segling nu!

    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=124&pictureid=1044[/img]

  • jesper-b

    Medlem
    11 mars, 2011 vid 20:48

    Hm.. mm… blått men knappast som en kratta!

    /JB

  • dude

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 06:06

    Jag tycker att det är ett generellt problem att de flesta (?alla?) quaddar sitter djupt i vattnet vilket gör att de kommer igång rätt sent. Kan man inte göra en quad som sitter högt i vattnet och ändå har nytta av de kortare men flera fenorna?

  • ola-h

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 06:48

    Jo. Lite mindre rocker och lite skarpare rails, så löser man det. Kanske kan man plutta dit lite v-botten också.

  • lars_k

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 09:15

    De flesta quads är tunade mot vågridning där fen-setupen kommer mest till sin rätt. Dvs en hel del rocker, mer slimmad outline och softa rails. Då ligger också brädan mer planterad i vattnet.
    En planka som ligger högre blir mer åt FSW-hållet, platt och bred. Men då undrar man ju vad quad-setupen ska vara bra till, med sitt större motstånd i vattnet rakt fram. Svänger gör brädan dåligt ändå utan rocker och mkt bredd.

  • s66

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 15:03
    dude;649399 wrote:
    Jag tycker att det är ett generellt problem att de flesta (?alla?) quaddar sitter sätt djupt i vattnet vilket gör att de kommer igång rätt sent. Kan man inte göra en quad som sitter högt i vattnet och ändå har nytta av de kortare men flera fenorna?

    Nä nu vet jag inte vilka quads du kört….jag har då definitivt inte märkt ngt av det du pratar om.
    Jag planar betydligt tidigare än twin och single på de jag har kört.
    Däremot så glömmer många trimma sin teknik för de här typen av brädor, jag anser att dom aldrig funkar innan man kastar sig i stropparna i planingströskeln o skjutsar iväg o trycker på.
    Sen har jag laborerat mkt med mastfotsplacering och har aldrig märkt sån skillnad på några cm som på just quads.
    Prova att sätt bak foten lite…..vilket ger brädan lite mer lyftande känsla.

    Mvh Andreas

  • rrd

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 16:27

    Det här med “Planted” kan mycket vara en känsla av att brädan inte är så loose i raktfram-segling och att den i vissa situationer sitter lite väl fast i sitt spår i vågridning jämfört med twin tex.

    Hur tidigt en bräda planar är också svårt att avgöra och är mycket en fråga om bra trim o känslan av tidig planing, skulle vara kul att jämföra med exakt samma bräda m single. Jag har testat ganska mycket mot mina gamla singlebrädor och konstaterat att det inte skiljer så mycket som jag trott när jag kommer från Quad.

    Jag känner att mina Quad är en bra kompromiss mellan Twin o Single. Och jag är imponerad av att dom tar ett så stort vindintervall, funkar riktigt bra att segla överriggad. Men jag kan sakna känslan i single i fullfartsgippar med högfart o trycket mot fenan.

  • jesper-b

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 19:24

    fin

    what you ride means nothing,
    how you ride it means everything.

    http://us1.campaign-archive2.com/?u=521920a93ff4d9ab678503aae&id=e482d8546f&e=e5e00d6167

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 19:36

    fin

    How you ride means nothing.
    Who rides you means something.

  • stefan_gbg

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 08:05

    En fundering efter att ha läst denna tråden; hur mycket resurser lägger tillverkarna ner på att få fler till sporten?
    Det snackas bara twin, quad och stora vågor. Dom flesta åker inte 70 mil för att få 3 timmars surf efter jobbet, dom flesta träffar inte läppen på en masthög våg.
    Det lär inte finnas mycket pengar att utveckla nya ideer om man inte har en hyfsad volym på försäljningen. Man borde sträva efter en större bredd på sporten.

  • calle

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 08:59

    Jag tror inte att det är tillverkarna som skall lastas för att sporten inte breddas och fler börjar vindsurfa, det finns ju schyssta nybörjargrejer, både segel och brädor.
    Tror att lokala satsningar av butiker och klubbar gör mycket mer för att få fler att prova och fortsätta.
    Jmfr Varberg och Stockholm, vi har ju fler butiker i sthml men det gör just inga försök till “prova-på/testa grejer” evenemang här, i Varberg kan man gå på kurs och hyra grejer i princip varje dag hela sommaren.
    Antagligen anser handlarna i sthlm inte att det lönar sig, sen är det kanske lättare i Varberg eftersom det är så koncentrerat kring Apelviken.
    Men Surfers har ju satsat på att inte bara vara en butik länge.
    Det gör troligen att fler tonåringar i Varberg har testat att vindsurfa än tonåringar i stockholm.

    Detta kan ju inte gärna Fanatic/Starboard/Naish/Gaastra/Neil Pryde/Goya/ etc göra något åt.

    Att det sen pratas avancerade saker på ett sånt här forum är ju inte så konstigt, här hänger ju dom nördigaste nördarna i sporten och med en sån vintrig vinter som vi haft så måste ju surfsuget ut på nåt sätt, då köper man nytt och/eller snackar grejer (fast helst reser man så klart någonstans och vindsurfar).
    Jaha, det var mina fem cent i frågan.
    / Calle S

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2012 – den traditionella pryltråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.