Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

  • Knatte

    Gäst
    9 oktober, 2008 vid 17:55

    @svennebanan 506824 wrote:

    kom en glad seglande fransman på jobbet och skröt om.

    http://www.hydroptere.com/

    Snabbt !! Kan inte franska men handlar det om snittfart över 500 m eller bara toppfart??
    Nu svischar ju alla om vindsurfarna i stor stil:blush:

  • stinger

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 17:59

    Fanns en lite knapp med en engelsk flagga på. Verkar ha varit toppfart.

  • simpa

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 18:13

    @Knatte 506853 wrote:

    Snabbt !! Kan inte franska men handlar det om snittfart över 500 m eller bara toppfart??
    Nu svischar ju alla om vindsurfarna i stor stil:blush:

    Toppfart.

    It’s the first time that a sailing boat has crossed the wind barrier, that is, 50 knots. Now all we have to do is to stabilize this speed over 500 meters!”

  • klang

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 18:27

    Shit, det är grejor alltså… nerver av stål…

  • andreas-t

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 18:36

    Å det är på öppet vatten och inte i någon specialbyggd kanal!

  • rillestark

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 19:21

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=xFJocBvj-_w[/YOUTUBE]

  • swe-496

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:00

    Trimaran med bärplan….Hårigt värre…

  • kiters_se

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:26

    @SWE 496 506882 wrote:

    Trimaran med bärplan….Hårigt värre…

    Snittfart över 500 meter på 50,57 knop precis samma som Alex Caizergues (kitesurfare) http://www.luderitz-speed.com/ . Fråggan är om det är rekord eller ej. I så fall har de exakt samma som kitesurfarna.

    52,86 är toppfart. Kitarna hade toppfart på över 58 knop.

    Peter

  • rillestark

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:46

    Det var Alex:s medelfart de snackade om å inte sin egen. De är inte där än…
    Om jag fattat rätt. 🙂

    Frid.

    /Richard

  • kinetic

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:51

    Intressant att kiters_se påpekar skillnaden i toppfart, något som borde tala för “slungeffekt” när det gäller kite:aren…Hydroptere hade en mycket jämnare hastighet (mellan ca 48 o 53 knop) medan kitearen hade mellan ca 43 och 58….Rätt stor skillnad…Vore intressant o se respiktve GPS logg så man kunde se exakt hur fort det gick “för varje meter”…

    Tillägg: Jag förenkalde rejält när jag “räknade” ut in/ut gångshastigheterna….dvs delade upp de 500m i 2 lika stora delar där snitthastigheten nås precis efter 250m:grin: , nu e det ju inte så i verkligheten men för illustrationens skull så…:grin:

  • kiters_se

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 20:54

    @Miracle 506902 wrote:

    Det var Alex:s medelfart de snackade om å inte sin egen. De är inte där än…
    Om jag fattat rätt. 🙂

    Frid.

    /Richard

    Klicka på eng flagga sedan på “from dream to reality”, scrolla ner lite så står det 50,57 över 500 meter. Om detta är ett officiellt rekord eller ej det vet jag inte.

    Peter

  • kapten-k

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 21:09

    Tror inte en vindsurfare, eller ännu mindre en kitare har en suck mot den båten på öppet vatten

  • lbj

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 21:19
    Kapten K;506911 wrote:
    Tror inte en vindsurfare, eller ännu mindre en kitare har en suck mot den båten på öppet vatten

    Tror inte den båten har en suck mot en vindsurfare, eller ännu mindre en kitare i ankdammen, Walvis, Karpatos, TT ……….

  • swe-496

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 21:23

    Men att ha den farten på öppet vatten är manligt så det stänker om det…oavsett vilke segelfarkost vi snackar om…Den stora trimaranen i de hastigheterna…MÄKTIGT.

  • kiters_se

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 04:51

    @kinetic 506905 wrote:

    Intressant att kiters_se påpekar skillnaden i toppfart, något som borde tala för “slungeffekt” när det gäller kite:aren…Hydroptere hade en mycket jämnare hastighet (mellan ca 48 o 53 knop) medan kitearen hade mellan ca 43 och 58….Rätt stor skillnad…Vore intressant o se respiktve GPS logg så man kunde se exakt hur fort det gick “för varje meter”…

    Tillägg: Jag förenkalde rejält när jag “räknade” ut in/ut gångshastigheterna….dvs delade upp de 500m i 2 lika stora delar där snitthastigheten nås precis efter 250m:grin: , nu e det ju inte så i verkligheten men för illustrationens skull så…:grin:

    Kitare, Catmans tid
    Coming into today’s event, he was struggling with an unrelated small injury, requiring him to reduce his activity. “I’ve been in bed the last three days, concentrating on what I would do today. Then I just did it,” he says. According to Cattelan, his record breaking run of today saw a maximum speed of 58 knots – 107kph – on the GPS, with an average of 54.5 knots over 200m

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.