Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

  • kiters_se

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 04:53

    …………………………….

  • fnassel

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 05:17

    Häftigt värre!

    Men om vi räknar ut knop/krona så lär de få stryk så de räcker av både kitare och windsurfare!

  • benke-2

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 06:39

    Kan nog gå “rätt” fort med trimaranen, om dom tar bort rullfocken och minskar ner mast och stag så att det passar till den revade segelytan.

  • rillestark

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 06:57

    @kiters_se 506906 wrote:

    Klicka på eng flagga sedan på “from dream to reality”, scrolla ner lite så står det 50,57 över 500 meter. Om detta är ett officiellt rekord eller ej det vet jag inte.

    Peter

    Stycket handlar om Kitesurfarens hastighet på 500m & inte båtens.

    Frid.

    /Richard

  • mattias-j

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 07:03
    kinetic;506905 wrote:
    Intressant att kiters_se påpekar skillnaden i toppfart, något som borde tala för “slungeffekt” när det gäller kite:aren…Hydroptere hade en mycket jämnare hastighet (mellan ca 48 o 53 knop) medan kitearen hade mellan ca 43 och 58….Rätt stor skillnad…Vore intressant o se respiktve GPS logg så man kunde se exakt hur fort det gick “för varje meter”…

    Tillägg: Jag förenkalde rejält när jag “räknade” ut in/ut gångshastigheterna….dvs delade upp de 500m i 2 lika stora delar där snitthastigheten nås precis efter 250m:grin: , nu e det ju inte så i verkligheten men för illustrationens skull så…:grin:

    Varför denna debatt om “slunga” eller inte??? Kite är godkänd segelfarkost, och vilken teknik man använder är fullkomligt skitsamma….eller?

    Det är grymt sjukt att se Hydroptere segla så fort. Håller dock med Benke, riggen är ju inte optimerad som den ser ut nu. Borde finnas ytterligare knop att hämta där…

  • kinetic

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 07:29

    Mattias: Ingen diskussion bara en observation…Om nu Hydroptere hade haft samma snitthastighet som kite:aren så hade det ju varit rätt kul o “lägga ihop filmerna” o se hur båten bygger upp ett försprång i början som sedan äts upp av kite:aren eller tvärtom, eller om det skulle se ut som om båten håller någorlunda jämn fart medan kite:arens fart varierar en hel del under sträckan…

  • svennebanan

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 07:30

    Och om de byter ut riggen mot en gigantisk drake, vad kan hända då? Jag skulle nog se till att ta ett saftigt risktillägg innan jag mönstrade på då isf. Schysst youtube klipp skulle det bli. 10 mans besättning som bailar från 30 meters höjd i +100kmh.

  • kiters_se

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 07:34

    @kinetic 506905 wrote:

    Intressant att kiters_se påpekar skillnaden i toppfart, något som borde tala för “slungeffekt” när det gäller kite:aren…Hydroptere hade en mycket jämnare hastighet (mellan ca 48 o 53 knop) medan kitearen hade mellan ca 43 och 58….Rätt stor skillnad…Vore intressant o se respiktve GPS logg så man kunde se exakt hur fort det gick “för varje meter”…

    Tillägg: Jag förenkalde rejält när jag “räknade” ut in/ut gångshastigheterna….dvs delade upp de 500m i 2 lika stora delar där snitthastigheten nås precis efter 250m:grin: , nu e det ju inte så i verkligheten men för illustrationens skull så…:grin:

    Den där “slungeffekt” du skriver om måste vara samma effekt som “pumpeffekt” man kan skapa när man vindsurfar. Eller 😉

    Peter

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 07:53

    @kiters_se 506969 wrote:

    Den där “slungeffekt” du skriver om måste vara samma effekt som “pumpeffekt” man kan skapa när man vindsurfar. Eller 😉

    Peter

    Ja, så är det väl? Den enda detaljen i sammanhanget, som kan vara värd att uppmärksamma, är väl 30 meter snöre? :tongue:

  • glader

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:00

    Slungeffekten är ju ett sätt att tillfälligt toppa farten. Om jag förstått det rätt så lönar det sig inte att göra så under en 500m-körning (utom möjligen vid målgång). Jag gissar att förklaringen till kite:arens mer varierande hastighet istället i huvusak förklaras av den enorma acceleration han kan få i en vindby. Det finns ju GPS-loggar där det accelerar tiotals knop på bara några få sekunder. Det kan en stor båt aldrig göra.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:09

    Glader: Det är för den delen en ganska mycket intressantare analys än slungpratet. Kitaren har ju tokmycket kraft till förfogande, får viss hjälp av kitens lyftkraft (fast jag gissar att man inte vill bli lyft mer än nödvändigt av kiten eftersom den kraften hade kunnat användas till att driva en framåt i stället) och väger lika lite som en vindsurfare.

  • lbj

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:16
    glader;506977 wrote:
    Det finns ju GPS-loggar där det accelerar tiotals knop på bara några få sekunder.

    Oj. Lägg upp hela den filen här för den vill jag se

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:35
    glader;506977 wrote:
    Slungeffekten är ju ett sätt att tillfälligt toppa farten. Om jag förstått det rätt så lönar det sig inte att göra så under en 500m-körning (utom möjligen vid målgång). Jag gissar att förklaringen till kite:arens mer varierande hastighet istället i huvusak förklaras av den enorma acceleration han kan få i en vindby. Det finns ju GPS-loggar där det accelerar tiotals knop på bara några få sekunder. Det kan en stor båt aldrig göra.

    Vill inte ge mig in i ngn kitediskussion.. Läs MVM analys av kitespeed-gpsfiler på fuerte istället.. Det går fort tills de träffar på en yta med extremt grunt vatten, och då får de en enorm acceleration till sjuka farter..

    http://www.youtube.com/watch?v=q6hgssm8P6o&feature=related

    Vad hände med den 50 cm djupa banan??

    Faen ska bygga en windsurfbräda med 2 fenor á 10 cm så jag kan köra på samma ställe med total ground-effekt

  • jester

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:39

    En anledning till att det skiljer så mycket i topp gentemot 500m för kite-snubben jmf med båten är ju att båten använder GPS, och kan välja sin snabbaste 500m var som under sträckan. Kite-snubben (och vindsurfaren) som vill ta världsrekord måste göra det mellan två fasta punkter. Fördel båten här, helt klart.

    Och Kite har ju bevisat att dom kan ta världsrekord utan ground effect. Luderitz är minst 50cm hela banan..

  • mattias-j

    Medlem
    10 oktober, 2008 vid 08:59
    svennebanan;506968 wrote:
    Och om de byter ut riggen mot en gigantisk drake, vad kan hända då? Jag skulle nog se till att ta ett saftigt risktillägg innan jag mönstrade på då isf. Schysst youtube klipp skulle det bli. 10 mans besättning som bailar från 30 meters höjd i +100kmh.

    Dom testar faktiskt drake på lastfartyg just nu. Kan vara svårt att se draken på bilden, men den är 160 kvm. Med denna sparade fartyget bränsle för 100 000:- på en resa över Atlanten. Coolt, mer sånt…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.