Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing ahd pro 295 ano 1997

  • ahd pro 295 ano 1997

    Publicerad av ubaten på 2 mars, 2008 vid 20:44

    har någon några spec på min min nya raket . största segel storlek osv samt vilka fenor till resp segel storlek jag har bara kört den förra helgen på erstan och platt vatten med mitt simmer x-type 6,2 det gick utav bara den men hur stora segel är realistiskt att använda obs jag är tungviktare på 108 pannor den fena jag hade då är 44 cm. tacksam för tips och råd skrev tidigare då jag provat enn polares mistral screamer men den här var mycket snabbare

    swe-496 svarade 16 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • surfen

    Medlem
    2 mars, 2008 vid 20:51

    Kolla här
    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=next&board=554&zoek=ahd&y[1997]=open&y[2006]=open#1997

    Annars:
    Lengte: 295 cm
    Breedte: 59 cm
    Volume: 134 liter

    Gewicht: 7,2 kg
    Geschikte zeilmaten: 6.8 – 8.0
    Vinbox type: Tuttle box
    Standaard vin: 40 – 44cm

  • oscar

    Medlem
    2 mars, 2008 vid 21:10

    En courseracer från den tiden PWA körde course, alltså inte slalom utan kryss.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 00:57

    Om jag minns snacket rätt så hade AHD:s 295:a en huvuduppgift: Att funka ihop med NP:s 7.8:a.

  • swe-496

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 05:16

    @Rasmus_W 448936 wrote:

    Om jag minns snacket rätt så hade AHD:s 295:a en huvuduppgift: Att funka ihop med NP:s 7.8:a.

    Nja det stämmer inte riktigt Rasmus. Jag hade en sån och körde med Simmer.
    Körde som störst på den med Simmer 8,3 och 44 fena.
    Jona och en del andra i Svenska Cupen körde North på den brädan.

    Den var helt klart mest orienterad på Course, men den funkade bra när arrangörerna körde slalom i “lättvind”.
    Klart att de som hade en lättvindsslalom typ någon 285:a elller 280:a körde på det.
    Man klarade sig rätt bra på 3 brädor då, 270, 295 och en 311, det var min garderob när det gällde brädor då.

  • appel

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 17:23

    Tjena ubåten. Har en sån bräda som jag kör 8.0 simmer med. Till den kör jag 42 fena. Det är en fin o snabb bräda. Kör dock aldrig mindre segel än så. Tror nog att den tar 9.0 också.

    Här en bild från Haga park i våras på speedchallenge, 3:a i Heatet på AHD:n (heatet räknades bort dock då ingen passerade 50 kmh)

  • storner

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 18:02
    appel;449080 wrote:
    Tjena ubåten. Har en sån bräda som jag kör 8.0 simmer med. Till den kör jag 42 fena. Det är en fin o snabb bräda. Kör dock aldrig mindre segel än så. Tror nog att den tar 9.0 också.

    Här en bild från Haga park i våras på speedchallenge, 3:a i Heatet på AHD:n (heatet räknades bort dock då ingen passerade 50 kmh)

    Tror det där är Sveriges snyggaste speedbild! Hälsa fotografen.

  • imported_macts

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:27

    ja det är en grym bild!

  • appel

    Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:48

    @Störner 449095 wrote:

    Tror det där är Sveriges snyggaste speedbild! Hälsa fotografen.

    Snygg speedare = Snygg bild!! Hehe… not.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 23:49

    @SWE 496 448942 wrote:

    Nja det stämmer inte riktigt Rasmus. Jag hade en sån och körde med Simmer.
    Körde som störst på den med Simmer 8,3 och 44 fena.
    Jona och en del andra i Svenska Cupen körde North på den brädan.

    Den var helt klart mest orienterad på Course, men den funkade bra när arrangörerna körde slalom i “lättvind”.
    Klart att de som hade en lättvindsslalom typ någon 285:a elller 280:a körde på det.
    Man klarade sig rätt bra på 3 brädor då, 270, 295 och en 311, det var min garderob när det gällde brädor då.

    På vad sätt motsäger det du skrev min text? Som jag vill minnas så körde de flesta av AHD:s WC-seglare på NP, och på den tiden kunde de ju byta bräda när de bytte segel. Min 286:a är på samma sätt gjord för hårdvindscourse med 7.0 och Anders Bringdal ombord, och han körde Simmer. Det hindrar inte mig från att köra både 7.8 och 6.6 med den, fast optimal segelstorlek är nog just runt 7.0.

  • swe-496

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 05:18

    Att AHD295 hade som huvuduppgift att funka ihop med NEIL PRYDE´s 7,8

  • rasmus_w

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 08:43

    Ja? Den är utvecklad av NP-seglare, och de använde den huvudsakligen ihop med VX2 7.8.

  • swe-496

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 15:28

    Fanns flera världscupseglare som körde andra segelmärken på den brädan.
    Så att säga att huvuduppgiften med AHD295 var att funka med NP7,8 är lite missvisande tycker jag, men det är ju min åsikt….

  • ubaten

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:46

    så vad säger ni ska jag komplettera med en kortare fena . vad tror ni om att köra med ett simmer x-cam 2006a på 9,0 på den för stort eller fel sorts segel annars har jag ovan nämnda segel i 7,4 samt ka kontroll på 7,2 att köra på . har någon erfarenhet av vindsurfing.se kruze master jag funderar på en 4,90 70% alt 100% till mitt simmer x-cam annars några förslag eller någon i stockholms trakten som vill sälja vill inte spendera en förmögenhet då jag måste köpa en ny bom också i storleken 160-230 alt 160-220 . tacksam för tips. en sista fråga som jag ej nämnt tidigare jag går alltid upp extremt högt upp mot vinden på min nya ahd några tips för att avhjälpa detta

  • swe-496

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:46

    Det går att köra med 9,0 på den, men det är inte optimalt, skulle hellre köra 8,0-8,5 som störst på den brädan. När jag körde den i Svenska cupen körde jag som störst ett Simmer SC5 8,3 och en 44cm fena.
    AHD:n var ju som sagt gjord för en coursebana med kryss och slör som första mål, men funkade bra som lättvindsslalom om man inte ville ha en hel skog med brädor. Men att du går upp lätt i vind kan bero på att du omedvetet trycker ner lovartskanten en aningens för mycket. Alternativt för stor fena till seglet du kör med just då.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing ahd pro 295 ano 1997

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.