Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Akut behov av gippinstruktionsvideo

  • Akut behov av gippinstruktionsvideo

    Publicerad av mes på 27 juli, 2007 vid 20:52

    Gärna så pass bra att man kan visa den i slow-motion…vanlig step gybe…jag får f_n inte till det med planingen. Börjar bli less. Jag gör något fundamentalt fel vid flippen/fotomställningen.
    Finns det en video som kan hjälpa mig på nätet eller att köpa?
    🙁

    andersbq svarade 16 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jorgenk

    Medlem
    27 juli, 2007 vid 21:05

    Guy Cribb’s INtuition Gybing DVD borde väl vara nått.
    http://www.guycribb.com

    Finns en trailer på sidan som du kan kika på …. kanske räcker med det annars får du beställa dvd:n

  • booman

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 21:18

    @JörgenK 400741 wrote:

    Guy Cribb’s INtuition Gybing DVD borde väl vara nått.
    http://www.guycribb.com

    Finns en tailer på sidan som du kan kika på …. kanske räcker med det annars får du beställa dvd:n

    Den är kalas! Kan klart rekommendera den! Går igenom både HUR man ska göra och vanliga fel. + att det är mycket skön surf i den… Beställ online, det tar max en vecka tills du har den hemma…

    //BooMan

  • feg

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 05:55

    Vill bara påpeka att det aldrig är kunskaps-/teknikbrister hos surfaren som gör att man inte lyckas med önskade manövrar. Att kolla videos/läsa instruktioner kommer aldrig att hjälpa. Det är ett MATERIALPROBLEM, fel grejer helt enkelt, detta ÄR en materialsport. Om jag hade samma grejer som snubbarna i PWA skulle jag också rippa järnet i monstervågor, göra gravitationsföraktande freestylestunts osv, osv.

    Den enda lösningen på dina problem är att köpa nya grejer så blir du värsta supersurfaren. Öppna plåboken och erövra fullplaningsgippen = lätt som en plätt! 🙂

    /fegisen

    (kanske ska påpeka att detta var ett försök till humor.)

  • rydstrom

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 08:50

    Jag är väl i samma läge ungefär… den verkar sjukt bra… tack för tipset

  • mes

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 14:39

    @feg 401066 wrote:

    Vill bara påpeka att det aldrig är kunskaps-/teknikbrister hos surfaren som gör att man inte lyckas med önskade manövrar. Att kolla videos/läsa instruktioner kommer aldrig att hjälpa. Det är ett MATERIALPROBLEM, fel grejer helt enkelt, detta ÄR en materialsport. Om jag hade samma grejer som snubbarna i PWA skulle jag också rippa järnet i monstervågor, göra gravitationsföraktande freestylestunts osv, osv.

    Den enda lösningen på dina problem är att köpa nya grejer så blir du värsta supersurfaren. Öppna plåboken och erövra fullplaningsgippen = lätt som en plätt! 🙂

    /fegisen

    (kanske ska påpeka att detta var ett försök till humor.)

    Ska göra det! Det blir en runda ikväll när släkten åkt hem till sig. Det blir isf tre dagar surf på raken vilket är rekord för mig…iaf på senaste 10 åren…fast inte blir det bättre… Jag tror att det är agressiviteten och feg!heten som falerar. Jag tappar fart innan segelflippen trots bra spätta in i svängen (> 20 knop). Jag tror att jag håller i riggen för mycket så det blir som en broms…jag glider inte igenom planandes…ska testa att släppa ut riggen i e.m. och skita i flippen…bara se till att komma ut planandes clew first….
    sop-kass-klant-mesen

  • gurra1978

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 15:20

    Ett standard fel som många gör är för mycket bakåtvikt med kroppen och riggen lutandes bakåt. De står helt enkelt för långt bak på brädan med all vikt. Dessutom gör de gippen för snäv och tappar all fart. Dessutom står det alltför upprätt med stela ben. Lösningen är tämligen enkel. Ta ut svängen mer , tryck fram riggen mer så får du ett skönt skär utan att tappa fart. Det underlättar även om du böjer på knäna. Slutligen ett tips som många säkert inte tänker på. TITTA dit du ska. Mina första fullplaningsgipp lyckades med blicken minns jag. Att titta ner på bommen eller fotplaceringen eller bara rakt fram är inte bra. Kolla dit du ska och gör allt annat jag skrev så bör du plana ut den. Men då förutsätter jag att du flippar seglet i rätt läge. Vad är rätt läge? Det känner du. Clew first ut är inget jag rekommenderar.

  • mes

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 20:10

    @gurra1978 401132 wrote:

    Ett standard fel som många gör är för mycket bakåtvikt med kroppen och riggen lutandes bakåt. De står helt enkelt för långt bak på brädan med all vikt. Dessutom gör de gippen för snäv och tappar all fart. Dessutom står det alltför upprätt med stela ben. Lösningen är tämligen enkel. Ta ut svängen mer , tryck fram riggen mer så får du ett skönt skär utan att tappa fart. Det underlättar även om du böjer på knäna. Slutligen ett tips som många säkert inte tänker på. TITTA dit du ska. Mina första fullplaningsgipp lyckades med blicken minns jag. Att titta ner på bommen eller fotplaceringen eller bara rakt fram är inte bra. Kolla dit du ska och gör allt annat jag skrev så bör du plana ut den. Men då förutsätter jag att du flippar seglet i rätt läge. Vad är rätt läge? Det känner du. Clew first ut är inget jag rekommenderar.

    Jag kan säga YUP YUP YUP och tack till alla dina tips Gurra!!! Är precis tillbaka från en skitkväll…the big mojn så att säga…men sista gippen med full fart så fattade jag nog att mitt problem är tung gump…och så läste jag ditt svar här och det är kanon. Jag ska ta till mig de braiga tipsen och träna nästa gång jag är ute.
    🙂

  • stinger

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 20:37

    En sån där fånigt liten detalj som hjälpte mig var att jag läste Guy Cribbs artikel i nåt nummer av Windsurf. Flytta bak bakhanden nån decimeter (eller mer) innan du krokar ur före gippen. Den lilla detaljen gör att man “automatiskt” tippar riggen mer framåt och får kroppsvikten mer framåt och därmed större chans att plana hela vägen.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 21:35

    @gurra1978 401132 wrote:

    Ett standard fel som många gör är för mycket bakåtvikt med kroppen och riggen lutandes bakåt. De står helt enkelt för långt bak på brädan med all vikt. Dessutom gör de gippen för snäv och tappar all fart.

    Fast beroende på brädtyp är det ibland lagom mycket fram som gäller, tror jag. När jag hyrde en Shark 130 härom veckan så upplevde jag att det där med att vräka riggen framåt/inåt som jag brukar inte var nån jättehit, hålla riggen någorlunda upprätt och bara luta fram lite funkade mycket bättre. Antar att det beror på att Sharken har rätt bred och rund häck jämfört med mina gamla smala 90-talare.

    Alltför snäva gippar är nåt jag kommer fortsätta prova med. En av de där sakerna jag verkligen vill kunna är att gippa riktigt tajt med bra fart. Tyvärr tror jag brädan har rätt stor betydelse för att göra sånt måjligt.

  • rillestark

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 12:37

    @stinger 401213 wrote:

    En sån där fånigt liten detalj som hjälpte mig var att jag läste Guy Cribbs artikel i nåt nummer av Windsurf. Flytta bak bakhanden nån decimeter (eller mer) innan du krokar ur före gippen. Den lilla detaljen gör att man “automatiskt” tippar riggen mer framåt och får kroppsvikten mer framåt och därmed större chans att plana hela vägen.

    En annan grej som kan verka självklar, men som ibland glöms bort är att ha ordentligt böjda knän… Det löser många problem t.ex. att man studsar ur jippen halvägs in. Det blir också lättare att luta sig in i svängen.

  • andersbq

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 13:07

    En liten bildsekvens på en enkel gipp i ganska låg fart, men ändå med planing:
    1. Greppa bak med handen.
    2. Ta ur bakfoten och tryck till och luta in, och titta inåt.
    3. Sväng runt 3/4
    4. Flippa runt seglet, en hundradel senare, byt fot-stans!
    5. Det kan vara enklare att greppa runt masten, som jag gör på näst sista bilden.
    6. Fortsätt att trycka på innerkanten så att brädan svänger genom.
    (för att inte tappa fart i en låghastighetsgipp, kan man göra det med framfoten)
    7. Skota in, kroka i.

  • nlc

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 13:48

    Bra sekvens Anders!

    Man ser tydligt hur knäna pekar in i svängen och att blicken söker utgången tidigt. Riggflippen sitter i ryggmärgen och händerna vet vad de ska göra. En snygg gipp helt enkelt 😉

  • andersbq

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:14

    Här kommer en bildsekvens till, men på den del som MESen tycker är kritiskt, dvs byte av fotstans och segel släpp:

  • andersbq

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 19:58

    Här kommer några bilder till på det som MES tycker är svårt, fotbytet och flippen:
    (som du ser så sker detta samtidigt, och denna bildsekvens är cirka 1,5 sekunder)

  • mes

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 11:22

    @andersbq 401476 wrote:

    Här kommer några bilder till på det som MES tycker är svårt, fotbytet och flippen:

    Tackar för det! Eftersom du bara bor en mil från mig så för jag kanske ta en privatlektion någon gång. Ska ut nu till TT eller Smarholmen och köra.

    Jag ser att jag gör följande fel:
    Står för långt bak
    För lite böj i benen
    Lutar riggen för mycket bakåt inåt
    Det är svårt att se hur man gör själv! Har försökt att få frugan att följa med ut och filma ett par gippar men hon har inte nappat på det fina erbjudandet…
    🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Akut behov av gippinstruktionsvideo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.