Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Äldre kites – stor skillnad?

  • Äldre kites – stor skillnad?

    Publicerad av tobc på 4 juni, 2015 vid 06:15

    Hej!

    Ny till sporten och står inför köp av hela paktetet.
    Ser många som säljer kites från 2007-2009 och undrar vad den stora skillnaden är på dessa jämfört med nyare samt om det trots skillnader kan vara värt att starta där som nybörjare?
    Det är främst bow-kites det gäller.

    Tack på förhand!

    /Tobbe

    mozzy svarade 8 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • martin

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 13:35

    Så länge skicket är ok så kan du definitivt hitta kites som är i det närmaste lika bra som idag från det tidsspannet, i alla fall så länge man ser det ur en nybörjares perspektiv. 2006-2007 är för gammalt och bara enstaka modeller är ok även idag, 2008 började det ordna sig på marknaden och från 2010 och framåt handlar det mer om tycke och smak egentligen. Det skiljer väldigt mycket i egenskaper även på helt nya kites och det handlar mycket om att hitta en kite som man trivs med än om det är bra eller dåliga grejor.

    De äldre kitesen är dock ofta rätt trötta i materialet på ett eller annat sätt. Det kan vara slitet tyg i allmänhet, att det börjar bli sprickor i one-pumpslangar eller ventiler, ärgade bomdelar eller liknande saker som gör att det kan bli riskabelt ur säkerhetsynpunkt eller att man tvingas laga kiten lite då och då. En första kite tenderar dock att leva ett ganska hårt liv, så en kite för kanske 2000-3000kr som är lite medfaren kan ändå vara en god investering att ha som slitobjekt under en sommar innan man kostar på sig dyrare grejor.

    Tittar man på 2008 års modeller finns tex Naish Cult, Best Waroo och Bularoo, Ozone Instinct Sport, Cabrinha Switchblade mfl som är kites som mer än väl täcker behovet även för avancerade åkare, om man bortser från prylprestige.

  • sailortrash

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 20:03

    För två år sedan ställde jag samma fråga, och kom fram till att från 2009 har det i princip inte hänt mkt på säkerhetsidan allafall. Alltså, de 4 och 5 linorssystem som kom då finns kvar oförändrade idag.

    Själv har jag en naish cult 2010 sol går hur bra som helst att bränna runt på, och imorrn ska jag testa en 9:à för första gången från 2012. Båda kiterna är materialmässigt i bra skick, men jag har haft en del strul med bommarna och linorna som var mer slitna än drakarna

  • skoldpadda

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 07:08

    Hej och välkommen till sporten 🙂

    För att delvis motsäga de två ovan skulle jag säga att du nog inte skall skaffa begagnat i divisionen 4-5 år gammalt. Om du inte kan åka med en sådan kite vet du ju inte om det beror på dig eller kiten (eller linorna).
    Rekommenderar att köpa en kite för 5000-6000kr begagnad, dvs en i mycket bra skick. Kanske efter att ha talat med din instruktör så du inte köper någon specialkite av misstag 🙂

    Ha en fin sommar!

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 10:39

    Hittar du en drake i bra skick från 2010-11 så kan du lätt köpa den och lita på både depower i h säkerhet. Men har den sett 300 dagar på vattnet så klart att den är sliten. Kommer de säga samma 2020 om 2015 års drakar, att de inte duger? Antagligen…

    Däremot tycker jag att sigmaformen som min cult (och bara äldre naishdrakar) har är lite benägen att rulla genom linorna vid linslack och av vågor. Vanliga formen verkar inte lida av detta på samma sätt. Sigmakiten är också lite svårare att relauncha vid lätt vind, och man måste pumpa den superhårt. Jag vet inte vad fördelarna är med den formen, och det kanske inte finns några eftersom ingen härmat den och naish själva lagt ner den. Så undvik naishkites som heter cult, Bolt eller helix (eller om de ser kantiga ut på ngt sätt).

  • martin

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 12:55

    @sailortrash 733679 wrote:

    Hittar du en drake i bra skick från 2010-11 så kan du lätt köpa den och lita på både depower i h säkerhet. Men har den sett 300 dagar på vattnet så klart att den är sliten. Kommer de säga samma 2020 om 2015 års drakar, att de inte duger? Antagligen…

    Däremot tycker jag att sigmaformen som min cult (och bara äldre naishdrakar) har är lite benägen att rulla genom linorna vid linslack och av vågor. Vanliga formen verkar inte lida av detta på samma sätt. Sigmakiten är också lite svårare att relauncha vid lätt vind, och man måste pumpa den superhårt. Jag vet inte vad fördelarna är med den formen, och det kanske inte finns några eftersom ingen härmat den och naish själva lagt ner den. Så undvik naishkites som heter cult, Bolt eller helix (eller om de ser kantiga ut på ngt sätt).

    Jag håller med dig där angående 4-5 år gamla kites. Det går som nybörjare i princip inte att känna någon skillnad på de flesta 2010:or och helt nya drakar så länge de är i bra skick och så länge man håller sig ifrån specialmodeller. Däremot håller jag inte med om att Sigma-kites inte är bra. Jag tror att Sigmaformen försvann eftersom man hittade andra sätt att lösa de problem som Sigma var tänkt att ta hand om. Men de är välfungerande kites överlag.

    Jag har en Cult 9 med Sigmaform av den första årsmodellen (var det 2008 kanske?) som fortfarande håller ihop och det är en riktigt bra kite med enormt vindregister. Jag har aldrig märkt av några problem med vattenstart och den går att backa upp även i riktigt lätt vind. Den är varken bättre eller sämre än något annat skulle jag snarare säga. Den första årsmodellen hade problem med att dragkedjorna på struttarna gick sönder, vilket man ser på en rejäl förstärkning av dessa på senare årsmodeller. Jag har sprängt två kedjor och sytt igen resten i förebyggande syfte. I övrigt är bridlsen lite långa, men annars en kanondrake. Jag hade inte tvekat en sekund på att köpa en sådan beggat om jag hade hittat en i vettigt skick till bra pris.

    Kan man inte kita med den så är det garanterat inte kiten det beror på. Att säga att det inte fungerar är helt enkelt fel och då glorifierar man nya prylar lite väl mycket. Så stor skillnad är det helt enkelt inte från 2008 till idag. Den stora revolutionen i utrustning var från 2005 till 2008 då det hände ENORMT mycket. Jämför man 2011 med 2014 är det få som skulle känna någon skillnad på de tre årens utveckling. Det är små detaljer och trim av redan existerande kunskap. Jämför man 2005 till 2008 så är det nästan som två olika sporter när det gäller känslan av trygghet på vattnet för en normalåkare iom först införandet av bow/SLE/100% depower-konceptet och därefter mognadsprocessen av detta på ett par år.

    Har man råd att handla nytt eller fjolårs så får man såklart ännu bättre grejor, men det är helt makalöst vad man kan få bra grejor till nästan inga pengar alls nu för tiden.

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 19:28

    @Martin 733685 wrote:

    Jag håller med dig där angående 4-5 år gamla kites. Det går som nybörjare i princip inte att känna någon skillnad på de flesta 2010:or och helt nya drakar så länge de är i bra skick och så länge man håller sig ifrån specialmodeller. Däremot håller jag inte med om att Sigma-kites inte är bra. Jag tror att Sigmaformen försvann eftersom man hittade andra sätt att lösa de problem som Sigma var tänkt att ta hand om. Men de är välfungerande kites överlag.

    Jag har en Cult 9 med Sigmaform av den första årsmodellen (var det 2008 kanske?) som fortfarande håller ihop och det är en riktigt bra kite med enormt vindregister. Jag har aldrig märkt av några problem med vattenstart och den går att backa upp även i riktigt lätt vind. Den är varken bättre eller sämre än något annat skulle jag snarare säga. Den första årsmodellen hade problem med att dragkedjorna på struttarna gick sönder, vilket man ser på en rejäl förstärkning av dessa på senare årsmodeller. Jag har sprängt två kedjor och sytt igen resten i förebyggande syfte. I övrigt är bridlsen lite långa, men annars en kanondrake. Jag hade inte tvekat en sekund på att köpa en sådan beggat om jag hade hittat en i vettigt skick till bra pris.

    Kan man inte kita med den så är det garanterat inte kiten det beror på. Att säga att det inte fungerar är helt enkelt fel och då glorifierar man nya prylar lite väl mycket. Så stor skillnad är det helt enkelt inte från 2008 till idag. Den stora revolutionen i utrustning var från 2005 till 2008 då det hände ENORMT mycket. Jämför man 2011 med 2014 är det få som skulle känna någon skillnad på de tre årens utveckling. Det är små detaljer och trim av redan existerande kunskap. Jämför man 2005 till 2008 så är det nästan som två olika sporter när det gäller känslan av trygghet på vattnet för en normalåkare iom först införandet av bow/SLE/100% depower-konceptet och därefter mognadsprocessen av detta på ett par år.

    Har man råd att handla nytt eller fjolårs så får man såklart ännu bättre grejor, men det är helt makalöst vad man kan få bra grejor till nästan inga pengar alls nu för tiden.

    Håller helt med, beg priserna på kites äldre än 3 år är låga och man får mkt för pengarna om man hittar ngt i bra skick. Men linor slits dock även om Draken håller måttet, det första som hände mig var att linan som går upp till y-spliten på naishbommen gick..

    Ang. Culten håller jag med om att det är en bra kite. Om depowern slår fullt ut när jag inte ens bommen, så den har väldigt bra high end. Jag gillar även att den har lätt bomtryck även om det var lite svårt att hitta skotningen i början. Bra med förstärkningar och one pump systemet är klart bättre och säkrare än det vanliga med utanpåliggande silikonslangar, så länge det håller…

    Men jag tycker den rör sig annorlunda när den faller ner. På ngt sätt är den benägen att få LE att fortsätta förbi 180 grader…min deltakite (RRD obsession) faller snarare ner med LE snett framåt, och den har hittills inte rullat genom framlinorna. den ligger oxå annorlunda i vattnet när man kraschar, den liksom knölar ihop sig på ngt skumt sätt och det krävs lite extra vind för att den ska veckla ut sig innan den börjar fyllas och röra sig mot kanten..

    Men men…överlag är jag nöjd med den och kommer inte byta ut den innan den får rejäl punka..

  • caramba

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 19:47

    Hur länge kör en flitig användare sina kites i regnel innan dom uppgraderar? På köp och sälj sajter ser det ut som ett till två år, är det vad som gäller?

  • sailortrash

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 21:20

    @Caramba 733700 wrote:

    Hur länge kör en flitig användare sina kites i regnel innan dom uppgraderar? På köp och sälj sajter ser det ut som ett till två år, är det vad som gäller?

    Där måste man ju också vara ärlig mot sig själv, hur mkt man hinner använda en kite per säsong i Sverige egentligen..

    Personligen blir det knappast mer än 10-20 ggr. Det blir många år innan det är utsliten liksom…

    Men jag bor i vindfatiga Sthlm och har 2 småbarn. Dessutom vindsurfar jag lika mkt eller mer, så viss hinner man kanske mer än så överlag..

  • pelle-surf

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 21:50

    En av dom många fina sakerna med surfet är att man under utvecklingens gång hittar nya inriktningar som man uppskattar och kanske vill rikta sig mer på. Dom flesta tillverkarna tillhandahåller ett sortiment för dom flesta åkstilar, utvecklingen går fortfarande framåt och därför är det ju alltid kul när man hittar det som man gillar, men då måste man kanske satsa på att prova det man tror på. Sen finns det väl ganska många sk teamriders för olika märken som ofta uppgraderar sin utrustning och då säljer av. Tror att en kite håller många år om man sköter den vettigt, linor mm är slitagedelar som får bytas efterhand.

  • tobc

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 15:13

    Tack för alla svar, utförliga och informativa!
    Jag har landat lite blandade grejer nu som ska testas inom kort. Känns som storlek på kite och bräda blir första grejen att vänja sig vid och sedan lista ut vad jag trivs bäst med.
    Tänker att sakerna blir mer slitna i början, många crasher osv. så det blev begagnat så ser vi om jag kör nyare grejer nästa år. Allt blir dock från denna sidan 2010.

  • mozzy

    Medlem
    19 juli, 2015 vid 21:00

    Om du känner dig sugen på en Naish AR5 17 m² så får du den om du kommer !
    Det är nog en av de bättre jag haft !
    En punka sen 2001… Kvalité !
    Senast använd 2013 för att få tillbaka lite bortglömda ögonblick…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Äldre kites – stor skillnad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.