Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Alternativ till Multivan?

  • Alternativ till Multivan?

    Publicerad av rasmus_w på 7 april, 2010 vid 12:04

    Det går ju knappt att skriva Multivan här utan att få veta att den är dyr. Vad finns det som är billigare/prisvärdare? Finns det bäddbara/campingbara varianter av minibussar från andra tillverkare? Är de billigare eller bättre? Personbil tycker jag blir trångt och en ren husbil blir väl knappast billigare?

    Sen kan man ju bygga surfbuss. Det räcker med att kolla in GetWet eller Ozkar för att se att det kan bli grymt bra om man har intresset att ägna timmar åt att bygga och klura ut konstruktionslösningar. Jag saknar intresset att hålla på och bygga och har redan en träbåt att mecka med. Skulle jag köpa en transporter med avsikt att bygga buss så är chansen hyfsad att jag upptäcker att man kan sova i sovsäck på golvet och nöjer mig med det.

    Köpa en färdig surfbuss, nån som säljer sin gamla eller köpa av nån firma som bygger surfbussar. Nummer två låter dyrt, nummer ett kanske billigt om man har tur…

    Vad är bra/mindre bra?

    nemo svarade 14 år sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kevin_segling

    Medlem
    7 april, 2010 vid 21:29
  • fastforward

    Medlem
    8 april, 2010 vid 08:28

    En multivan är väl en caravelle med lite flashigare inredning och “bäddbara” stolar vad jag kan förstå. Köp en caravelle (dessa är bra mycket billigare än multivan), riv ut de bakre stolsraderna och släng in en säng. Förhöj ev. benen på sängen för att få plats med en massa surfprylar under. Då har du fått en bekvämare och billigare buss än multivanen.

    Vill man ha fler sittplatser så är det bara att sätta in två kaptensstolar på högersidan av bussen.

  • ozkar

    Medlem
    8 april, 2010 vid 21:54

    Multivan skulle man ju inte tacka nej till.. men helt klart dyra men de blir nog något sådant sedan när min Transporter går i graven 😉

    Du har ju nämnt mitt bygge och kan ju inte säga att de är billigt att bygga som jag gjort heller. Har inte räknat på va det har kostat än men har sparat endel kvitton så ska räkna på det sedan när bygget är klart Behöver inte räkna för att inse att mycket pengar är det, har då köpt en del saker som kanske inte är jätte nödvändiga går ju att få det billigare. Har ju lagt ribban högt så då får det kosta lite, det man inte räknar är alla timmarna man lägger ner.
    Men de är ju helt klart det kostar ju efter där man lägger ribban, och det är ju än själv som av gör vart man lägger den. Har ju byggt min bil för att de inte ska kunna ta skada och att prylarna ska kunna ligga i bilen utan saltvattnet äter upp bilen inifrån. Men nu börjar ju bilen istället rosta utifrån så får se om man får någon ordning på det… hoppas jag kan bli klar snart 😉 om man kan bli det, finns ju alltid förbättringar att göra och nya idéer i huvudet

    Men lycka till att hitta något vad du nu bestämmer idag för 🙂

    //Ozkar

  • sourra

    Medlem
    10 april, 2010 vid 19:46

    Numera börjar Caravellen på ett högre utgångspris än Multivanen (som nyköp).

  • nemo

    Medlem
    24 april, 2010 vid 19:13

    träffade en tysk surfande/suppande pensionär i marocco som för övrigt rippade skiten ur alla på stället…han tog sig ner till brytet med en sån …. Den ultimata surfmobilen

    [ame=”http://www.myvideo.de/watch/5924413/VW_T5_Cali_offroad_in_Marokko”]VW T5 Cali offroad in Marokko Video – Fah71 – MyVideo[/ame]

    ombyggnadssatsen kostar ca 20 000 sek hasplåtana knackar man till själv…

  • fredrikla

    Medlem
    25 april, 2010 vid 09:59
    nemo;608345 wrote:
    träffade en tysk surfande/suppande pensionär i marocco som för övrigt rippade skiten ur alla på stället…han tog sig ner till brytet med en sån …. Den ultimata surfmobilen

    VW T5 Cali offroad in Marokko Video – Fah71 – MyVideo

    ombyggnadssatsen kostar ca 20 000 sek hasplåtana knackar man till själv…

    För 20000 får du knappt fälg och riktiga däck. Sen tillkommer det fjädring, drivlina, växellådan måste drevas om. Bara att få hastighetsmätaren att gå rätt kostar 404€. Men du kanske menade 20000 Euro 🙂

    http://www.vw-offroad-seikel.de

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2010 vid 23:43

    Hur som helst ganska coolt. Fast nu verkar allt vara klart, det blir en multivan till, nu en 96:a. 2,5-liters bensinare, automat.

  • nemo

    Medlem
    26 april, 2010 vid 06:12
    fredrikla;608392 wrote:
    För 20000 får du knappt fälg och riktiga däck. Sen tillkommer det fjädring, drivlina, växellådan måste drevas om. Bara att få hastighetsmätaren att gå rätt kostar 404€. Men du kanske menade 20000 Euro 🙂

    http://www.vw-offroad-seikel.de

    Jag tänker att det räcker med höjning och HD koppling 1600 +700euro meckar gör man själv… Däck och fälg kan ju kosta som som en bättre beggad vågis till lika som bilen beggad så det är ju en definitionsfråga vad bra däck är. seikel t5 extreme ligger väl på 350tusensek med allt helt ny låda med diff lågväxel mm nya bromsar fule specialfälgar mm. och en bränsleförbrukning på gissningsvis 2l+ vitsen med en smurfmobil tycker jag är ju att kunna marcha 150 när man vill i god komfort men endå kunna komma dit man vill + att frugan kan vara med och delsponsa den måste funka i vardagen.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=E5ln_uZ5HFk”]YouTube- Offroad Volkswagen Bus T5 extreme 4×4 by Seikel / ams TV – VW syncro 4wd 4motion off road[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Alternativ till Multivan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.