Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

  • hankloose

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:11

    Kan ni inte bara slänga era GPSer åt helvete, så träffas vi å kör slalom istället!

    Mer adrenalin än så blir det inte!!! GPS surfarna sitter ju mer framför datorn
    än dom har fötterna i stropparna!!!!

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:27

    peterka: Foretrex sparar aktuell position varannan sekund. Amaryllo sparar alla satelliters positioner varje sekund. Är ganska enkelt att förstå att den senare blir mer exakt…

    Hankloose: Du kör ju bara vågor så fort det blåser lite, juh…

  • hankloose

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:33

    he he he

  • the_novice

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:46

    @Jester 431177 wrote:

    peterka: Foretrex sparar aktuell position varannan sekund. Amaryllo sparar alla satelliters positioner varje sekund. Är ganska enkelt att förstå att den senare blir mer exakt…

    Fast det där är ju bara en inställningsgrej, går ju att spara varje sekund om man vill det med fortrexen. Problemet ligger väl snarast i det begränsade minnet…

    Vad skall man göra med sin gamla fortrex nu när den inte verkar duga längre…, några idéer?

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:54

    Krister: Den sparar fortfarande bara en uträknad position…

    Jag har min liggandes bland surfprylarna, om någon vill testa GPS så är det bara att hugga tag i mig på stranden så är det bara o låna. Man kan ju även använda den som cykeldator, eller kolla hur lång den där joggingrundan är, och var man tappade fart osv..

  • joth

    Medlem
    28 november, 2007 vid 09:54

    @The_Novice 431181 wrote:

    Fast det där är ju bara en inställningsgrej, går ju att spara varje sekund om man vill det med fortrexen. Problemet ligger väl snarast i det begränsade minnet…

    Vad skall man göra med sin gamla fortrex nu när den inte verkar duga längre…, några idéer?

    Om man bortser från 2sec och max så fungerar det ju ändå att använda den. Average på 10s eller 500m tex kan ju fortfarande användas men visst de är inte alltid lika kul.

    Vet någon om Foretrexen med mätning 1s blir bättre och hur lång tid man kan köra innan full? Ca 2 timmar?

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 10:16

    joth: Det kan tydligen bli *större* fel om du använder 1 sec intervall… Läste lite om nya enheter på GP3S (http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=6&val=5666), där experterna skriver så här:

    So far I am not very impressed with the quality of the data I see in the graphs. For a start the trackpoints suffer from such a grid effect that they are worse than those from the Garmin Foretrex/Geko when it is set to 1 second (1hz). Being at 5 hz just makes this worse.

    Följande är också intressant (dom pratar om nya chip):

    However, for 10 second runs this effect is negligible (0.04knots). For comparison the Garmins have a 2.4m grideffect leading to 12-times coarser speed grids.

    Som jag fattar det så innebär det att aktuell position i en Garmin-enhet kan diffa med +-2.4 meter. Och därav att det kan skilja så ofantligt mycket på dom korta mätningarna i Gecko/Foretrex.

  • peterka

    Medlem
    28 november, 2007 vid 11:06

    Va alla sateliter, dem på andra sidan jorden också.
    En GPS kan aldrig bli 100 procentig, enligt min mening, var den än har för märke.

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 12:31

    Det stämmer, men inte ens dagens videotiming är 100 procentig. Enligt folket på GP3S som kan det här betydligt bättre än vad jag kan så snackar vi om en noggrannhet på 0.1 knop med Amaryllo, och 0.01 knop om man använder två enheter. (om man använder doppler). Kolla följande dokument för mer info: http://nujournal.net/HighAccuracySpeed.pdf

  • safesurfer

    Medlem
    28 november, 2007 vid 12:36

    På hundrameter så blir väl maxfelet 2*5 meter (10%) på medelfarten. Det brukar stå accuracy 5meter på min garmin. Vad jag förstått beror osäkerheten på själva gps-systemet inte på mottagaren. Då jag kör bil och jämfört gps-hastighet med bilens hastighetsmätaren har det stämt bra tycker jag.

  • andersbq

    Medlem
    28 november, 2007 vid 13:00

    @Jester 431225 wrote:

    Det stämmer, men inte ens dagens videotiming är 100 procentig. Enligt folket på GP3S som kan det här betydligt bättre än vad jag kan så snackar vi om en noggrannhet på 0.1 knop med Amaryllo, och 0.01 knop om man använder två enheter. (om man använder doppler). Kolla följande dokument för mer info: http://nujournal.net/HighAccuracySpeed.pdf

    Mycket intressant artikel, Garmin Foretrex duger bra som brevpress i fortsättningen. Inte mycket att snacka om, och ni som gnäller om priset på Amaryllo, den kostar ju bara en fena!

  • glen-alpin

    Medlem
    28 november, 2007 vid 13:57

    Även som brevpress sopar Amaryllon bannan med Foretraxen! Den e ju för lätt!!!! 🙂

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 15:13

    Tilläggas bör ju att artikeln är skriven av killen som hjälper till att skriva firmware till Amaryllon. Är ju kul att vi har en tillverkare som hjälper sina användare. Dröjde ju väldigt länge innan Garmin ens talade om hur den räknade ut displayvärdet.

    Vet att Pugge mailade om att ändra en grej i firmware, och dom ändrade det på bara nån dag. Imponerande!!

  • faster

    Medlem
    28 november, 2007 vid 16:26

    Det bästa med Amaryllon är ju att jag kan se average speed (10 sek) i display direkt, vilket du inte kan med Garmin. När du har stannat o kollat displayvärde o startar igen så nollar den auotomatiskt så börjar den räkna om igen. Du sätter på gps när du startar o stänger av den när du har surfat färdigt, inga mer knapptryckningar hur enkelt som helst. När du sitter i bilen på väg hem vet du redan ditt resultat. En annat plus är också att den har ett minneskort vilket innebär att du behöver ingen laptop med dig på din surfsemester, du får plats med hela surfsäsongen på minneskortet.

  • getwet

    Medlem
    28 november, 2007 vid 16:56

    Så det så……där fick ni alla bakåtsträvare och snålvargar:wink:

    Jag förstår inte riktigt problemet med att byta till en Amarylon……varför skulle det vara så svårt och dyrt? Om man nu anser från GPS speedsurfing att det är Amarylon som gäller inför nästa säsong så är det bara att acceptera, man anser att den är bättre och vi kan säkerställa våra farter ännu mer. Ytterligare ett led i att få internationell status/godkända farter med betydligt enklare medel än video och annan typ av mätning, skitbra tycker jag.
    Man måste också förstå att GPSen är ett redskap i tävlingen, med andra ord ett måste precis som det krävs ett medlemskap i SVF samt svensk klubb. Kan räkna upp hur många sporter som helst som kräver en viss utrustning, och det till betydligt dyrare pris än en Amarylon! Skippa en kväll på krogen så är Amarylon hemma……prioritera!

    Vill man vara med och tävla så är det bara att skaffa en Amarylon, vill man nöjesspeeda så kör på med en gammal Garmin.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.