Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

  • surfan

    Medlem
    28 november, 2007 vid 18:05
    Hankloose;431170 wrote:
    Kan ni inte bara slänga era GPSer åt helvete, så träffas vi å kör slalom istället!

    Mer adrenalin än så blir det inte!!! GPS surfarna sitter ju mer framför datorn
    än dom har fötterna i stropparna!!!!

    vad ja vet så har du köpt en aldeles ny amaryllo så ja vet vad du känner fast du kämpar imot!!!!!!

  • peterka

    Medlem
    28 november, 2007 vid 19:22

    Tur att man är hobbyseglare, då kan jag ju ta en extra krogrunda istället för nya inköp.

  • safesurfer

    Medlem
    28 november, 2007 vid 20:09

    Det är den urgammla frågan vad är bäst sex eller surf, krogrunda eller gps?

  • jester

    Medlem
    28 november, 2007 vid 21:24

    Biten som är lite knölig med Amaryllon är uppdatering av firmware och hur den skall vara inställd. Ser ni mig och jag råkar ha min laptop med mig, så hjälper jag er gärna!

    Har man dessutom en gnutta datorvana, så kan man fixa denna bit själv. Följ bara instruktionerna på följande länk: http://mtbest.net/setting-up-navi-GT-11.htm

  • filipl

    Medlem
    28 november, 2007 vid 22:34

    Jag har en Garmin Foretrex 201 som jag hobbyspeedar med, men jag har aldrig kopplat upp den till datorn.

    Hur stor är felmarginalen på maxvärdet som visas i displayen Foretrexen?

    Hur stor är felmarginalen på maxvärdet som visas i displayen på Amaryllon?

    Filip

  • jps

    Medlem
    29 november, 2007 vid 06:48

    Jag har ingen riktig pejl på felmarginalerna men det finns ett stort antal trådar om det här och på http://www.gps-speedsurfing.com.

    Men se till att installera GPSAR och tanka in filerna till datorn. Du kan ju få ut så oändligt mycket mer info från din GPS då.

  • filipl

    Medlem
    29 november, 2007 vid 08:04

    Hej,

    Jag orkade helt enkelt inte leta och passade på att fråga nu när som många speedare är “på hugget”.

    Går det att ställa om Foretrexen på något sätt, så att maxdisplay-värdet blir mer tillförlitligt?

    Filip

  • joth

    Medlem
    29 november, 2007 vid 08:20

    Se annars Foretrexen som testverktyg på om du förbättrar dig när du seglar. Som trimverktyg hjälper den ju till utmärkt.

    Förresten hur har det gått med de nya seglena från Sailworks för du kör völ dom fortfarande. Kommer inte ihåg vad du köpte nytt. Själv så är jag nöjd med 6.5 -07 men behöver ny mast till 5.5 -07. kör med vågmast iom att jag inte hade annat. Joysticken på 75% kol är ju bättre. Har det till 6.5 och skillnaden är stor. Kolla in Retro 7.5 2008 …

  • peterka

    Medlem
    29 november, 2007 vid 10:13

    Går det att ställa om Foretrexen på något sätt, så att maxdisplay-värdet blir mer tillförlitligt?

    Jag har testat att sätta fortrexen på läge batsave, detta ger en mer lungnare display. Och många toppar o dalar i hastighet som beror på ryckiga rörelser försvinner.
    Men om det är mer tillförlitligt=?

  • filipl

    Medlem
    29 november, 2007 vid 10:25

    Hej,

    Retro-seglen, 7.5, 6.5 och 5.5 går fint. Jag köpte dock ett nytt Hucker 5.6 i somras och är helt otroligt nöjd med det. Det känns som att det har samma bottendrag som 6.5 Retrot, kanske till och med som ett 7.0 segel, och är ännu mer stabilt än 5.5 Retrot när det blåser ordentligt.

    Jag har blivit rätt “såld” på Hucker-seglen. Jag köpte ett 4.8, som jag inte fått tillfälle att prova ännu, och skall komplettera med ett 6.6 nästa säsong.

    Jag tror att Retro-seglen och Hucker seglen är ungefär lika snabba, jag har kommit upp i 29.2/29.3 knop med 5.6 Hucker resp 5.5 Retro (minns inte vilket värde som var med vilket segel) med “fel” fenor. Hucker seglet känns dock oerhört mycket mer stabilt när man man är överriggad och jag tror därför att det har potential att seglas ett par knop snabbare än Retro-seglen.

    Jag köpte nya Speedstick-master (100% kol) och dessa känns klart lättare och mer effektiva än mina gamla XR-master med 80% kol.

    Är det du på bilden med 2008 års Retro?

    Filip

  • jester

    Medlem
    29 november, 2007 vid 10:38

    För hobbysegling duger ju displayvärdet idin gps gott. Men som GetWet nämnde tidigare så är ju topphastigheten ganska meningslös, koppla upp GPSen till din dator o slanga över siffrornar och analysera där istället

  • faster

    Medlem
    29 november, 2007 vid 11:07
    peterka;431296 wrote:
    Tur att man är hobbyseglare, då kan jag ju ta en extra krogrunda istället för nya inköp.

    Vilken tur jag har:smile: jag kan göra båda alternativen:tongue:

  • peterka

    Medlem
    29 november, 2007 vid 11:20

    Att man aldrig kan få vara glad, ganska lyxigt att göra två saker.

    Det har jag aldrg gjort, hur känns det?

  • joth

    Medlem
    29 november, 2007 vid 11:36

    @filipl 431401 wrote:

    Hej,

    Retro-seglen, 7.5, 6.5 och 5.5 går fint. Jag köpte dock ett nytt Hucker 5.6 i somras och är helt otroligt nöjd med det. Det känns som att det har samma bottendrag som 6.5 Retrot, kanske till och med som ett 7.0 segel, och är ännu mer stabilt än 5.5 Retrot när det blåser ordentligt.

    Jag har blivit rätt “såld” på Hucker-seglen. Jag köpte ett 4.8, som jag inte fått tillfälle att prova ännu, och skall komplettera med ett 6.6 nästa säsong.

    Jag tror att Retro-seglen och Hucker seglen är ungefär lika snabba, jag har kommit upp i 29.2/29.3 knop med 5.6 Hucker resp 5.5 Retro (minns inte vilket värde som var med vilket segel) med “fel” fenor. Hucker seglet känns dock oerhört mycket mer stabilt när man man är överriggad och jag tror därför att det har potential att seglas ett par knop snabbare än Retro-seglen.

    Jag köpte nya Speedstick-master (100% kol) och dessa känns klart lättare och mer effektiva än mina gamla XR-master med 80% kol.

    Är det du på bilden med 2008 års Retro?

    Filip

    Hehe, nä det är inte jag men det hade ju inte varit så dumt med ett nytt 7.5.
    Har bara ett 2003 och det är lite lagningar nu.

    Jo, dom säger att Hucker skall vara bra. Men jag håller mig till Retro ett tag till. Har inte gjort superresultat med 5.5 iom masten inte känns rätt (Blir fort instabilt överriggat) men 6.5 har jag klockat på 31,7 med garmin och seglet har bra range och stabilitet med rek mast tycker jag. Seglade med en slalomplanka från 95. Det finns mer att ge. Skaffade en iS87 -07 som jag bara testat 2ggr men som nog kommer ge mig möjlighet att gå fortare.

  • filipl

    Medlem
    29 november, 2007 vid 11:48

    @joth 431419 wrote:

    Hehe, nä det är inte jag men det hade ju inte varit så dumt med ett nytt 7.5.
    Har bara ett 2003 och det är lite lagningar nu.

    Jo, dom säger att Hucker skall vara bra. Men jag håller mig till Retro ett tag till. Har inte gjort superresultat med 5.5 iom masten inte känns rätt (Blir fort instabilt överriggat) men 6.5 har jag klockat på 31,7 med garmin och seglet har bra range och stabilitet med rek mast tycker jag. Seglade med en slalomplanka från 95. Det finns mer att ge. Skaffade en iS87 -07 som jag bara testat 2ggr men som nog kommer ge mig möjlighet att gå fortare.

    Jag tror att det kan vara värt att testa 5.5 Retrot med 460 mast.

    Hucker 5.6 har 430-mast som “första-rekommendation” och 460-mast som “andra-rekomendation”, men jag tycker att Huckerseglet funkar bättre (blir stabilare och bättre bottendrag) med 460-masten än med 430-masten, så jag kör bara med den.

    Jag har hittills bara seglat 5.5 Retro med 430 mast, men skall prova det med 460 mast när jag får tillfälle.

    Filip

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Amaryllo-resultat vs Foretrex etc

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.