• andersbq

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 18:21

    Nu är ju detta inget båtforum, men hur kommer det sig att man bytte till flerskrovsbåtar?

  • lbj

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 19:17
    andersbq;597594 wrote:
    Nu är ju detta inget båtforum, men hur kommer det sig att man bytte till flerskrovsbåtar?

    Fort Fortare Fortast

  • swe-496

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 20:11

    Men var det inte mycket av det med skroven som var uppe i supreme court samt vart tävlingen skulle hållas? Det har ju tagit ett bra tag innan de har kommit till skott igen om man säger så.

  • swe170

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 20:21

    Har försökt hänga med vad som händer i AC, snurrigt värre. Vad som är helt klart är att förutom båtarna och teamen kostar enorma pengar så har det nog gått nästan lika mycket i kostnader för advokater de senaste åren. En riktig såpa! En trolig anledning till att de gått över till flerskrovsbåtar är helt enkelt att de försvårade för utmanare finansiellt och tidsmässigt att få till konkurrenskraftiga båtar. Annorlunda Match Racing lär det nog oxå bli, lite svårt att föreställa sig slagdueller och snurr innan start med de båtarna….

    Tror inte en sekund att de båtarna klarar av att segla i 40-50 knop som det pratats om. De håller knappast för de påfrestningarna. Alinghi (katamaran) som titelförsvarar hade därför infört en övre vindgräns på 8m/s (tror jag det var) som iof blev upphävt av en domare i New York för några dagare sedan vilket kommer gynna BMW båten (trimaran) som förväntas klara mera vind utan att gå av…

    Fantastiskt att man kan lägga så mycket pengar och sen avgöra det i bäst av tre seglingar, kan ju vara klart om några dagar ! Oavsett vad så båtarna otroliga och sponsorerna får helt klart utrymme i media.

    En bra sida att läsa mer på är http://www.blur.se där man kan hitta mycket rolig segling.

    http://www.blur.se/2010/02/04/pa-mandag-smaller-det-i-valencia/

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2010 vid 21:37

    jovars
    bra att dom bytte till flerskrov iaf, blir ju lite parodi att investera 2 miljarder i en båt som har en toppfart på 10 knop.
    Alinghi har ju fullt tryck i 3 ms faktiskt, 8 ms (Förr om åren klarade ju Ac båtarna 12 ms innan dom knäcktes i 2halvor)borde ju vara max inan dom minimala rodren kavoterar och katamaranen kapsejsar förr eller senare.

    Hade väl troligen gått å segla 50 knop om man hade halverat segelytan och 4 dubblat roderstorleken.
    Men det är ju bra om dom investerar nån miljard i segeldesign och hur man fångar vinden.

  • jfr007

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 09:44
    tobhed;597591 wrote:
    Vad kan man dra för slutsatser här?

    Att flerskrov är det som gäller?

    Sorry, kunde inte låta bli. F18; roligare kan man inte ha under tio meter vind. 40 båtar på SM och alla möjligheter att segla balla raider. Bända formula gjorde vi på 1900-talet. Slänger med lite bilder från säsongen. När SWT går i Lomma får vi hoppas på lite vind så att vi kan göra upp.

    PS1 Av någon märklig anledning är det Swe50 som gäller oavsett om jag står på brädan eller skrovet DS

    PS2 Ang. AmericasCup kan man ju bara skratta eller gråta. Kattan vinner dock. DS

  • tsss

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 10:09

    ursprungsdokumentet är ju från 1850-talet. Och alltså ganska oklart. Då kunde man ju inte förutse vad som skulle komma.

    Under många år (130 år men ibland gick många år mellan två utmaningar – dom första hundra åren var det nog bara Storbrittanien som utmanade ) så vann ju jänkarna varje gång, och kunde deklarara vilken båttyp som gällde. T ex Reliance från 1903 hade över 1500 kvm på en enda mast. Gaffelriggad med toppsegel. Och ett par gubbar som jobbade i masten under segling. När det knakade i riggen så tog alla betäckning. På 30talet använde man J-båtar (miljardärsklassen kallad- ägdes av Rockefeller, T Sopwith, Morgan, Thomas Lipton)
    På femtiotalet beslöt jänkarna att det var tolvor (R12 – en konstuktionsklass) som gällde, dom var dock ändå uppåt 20 meter långa med 150 kvm på kryssen

    på 80talet (84?) så vann Australien och därmed var jänkarnas långa dominans spräckt.
    Sen vann nog USA tillbaka cupen och försvarade den med en jättekatta gentemot utmanaren Nya Zealands jättebåt som bara var en enskrovsbåt. Kattan seglade i cirklar runt Zealändarna, Det var inte direkt upphetsande.

    Sen kom dom intresserade länderna fram till att man måste enas om båttyp, och då blev det ändå sportsligt på något sätt under åtskilliga år. (Victoria och Orm och vad dom svenska nu hette, 30 meter långa enskrovsbåtar, som inte klarade hårt väder)

    Nu är enigheten om upplägg knäckt och detta kan vara döden för världens äldsta segeltävling. Så övergång till flerskrov är inte något beslut i samförstånd direkt.

    (Finns nog fel i historiebeskrivningen, men men)

  • klang

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 19:06
    JFR007;597639 wrote:
    Att flerskrov är det som gäller?

    Sorry, kunde inte låta bli. F18; roligare kan man inte ha under tio meter vind. 40 båtar på SM och alla möjligheter att segla balla raider. Bända formula gjorde vi på 1900-talet. Slänger med lite bilder från säsongen. När SWT går i Lomma får vi hoppas på lite vind så att vi kan göra upp.

    PS1 Av någon märklig anledning är det Swe50 som gäller oavsett om jag står på brädan eller skrovet DS

    PS2 Ang. AmericasCup kan man ju bara skratta eller gråta. Kattan vinner dock. DS

    Shit vilka feta bilder JOnas… ser ju riktigt nice ut…

  • rasmus_w

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 00:45

    Nu har jag visserligen sämre än skitdålig koll på kappseglingsklasser och -former, men är inte Americas Cup en sån där kappsegling som går ut på att man slänger ut en binge bojar och seglar ett eller flera varv runt dem? Ungefär som formula och courseracing, var och varannan kappsegling med jollar och himla många andra kappseglingar med alla möjliga sorters segelfarkoster? Men till skillnad mot t.ex. Tahiti race på Roxen, Gotland runt, Sydney-Hobart och volvo ocean race.

    Liksom, jag hajar grejen. Att kasta ut lite bojar är ett enkelt och billigt sätt att fixa en kappsegling, det funkar var som helst även när det inte finns naturliga landmärken att göra en bana av och har man ett vanligt jobb att gå till så kanske man inte vill tillbringa flera veckor på att vara snabbast från Malmö till spetsbergen eller irra runt bland läskiga isberg kring sextio grader sydligt.

    Det är bara det att nånstans när man bygger båtar för förton miljarder för att segla runt några bojar så börjar det kännas absurt. Om båtar för Volvo ocean race och andra internationella havskappseglingar kostar galet mycket så kan jag smälta det, det är ju trots allt båtar som kan råka ut för mängder av totalt oväntade saker och som ändå förväntas kunna segla för fullt vad som än händer. Men för att segla runt en bunt bojar i 5 m/s, nä…

    Å andra sidan kan man säkert säga liknande saker om formel 1 för bilar med. Fast en F1:a kan säkert varva vilken vanlig bil som helst utan att ens lägga i trean, även om en Americas cup-båt kanske drar ifrån en duktig formulaseglare runt en bana så lär det inte bli varvning direkt… Inte om formulan planar.

  • andersbq

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 06:48

    Va ???

  • lbj

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 07:14
    andersbq;597750 wrote:
    Va ???

    Håller med Anders. Det är väl Speed som gäller på detta forum??

  • tsss

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 15:26

    hej

    Håller med om att det ju ska vara speed på ett speedforum!. Idag så kom man igång i alla fall i svaga vindar utanför den spanska kusten. och då blir man impad av dessa båtmonster.
    Banan är Start – rundning efter 20NM – åter till målet. I svaga vindar så trodde man ju att det skulle bli segt.
    Men det visade sig att i vinden som oftast var runt 5-6 knop och som mest 8 knop så kom båtarna lätt upp i farter runt 20 knop. Som mest på slören såg jag ibland 28 knop. Så det måste anses som platsande på ett speedforum i alla fall..
    Hade varit kul att få se dom köra i vindar på 20 knop. -Tror dock att dom hade någon maxvind på 15 knop då tävlingen inhiberas.
    (Trimaranen verkade ha klart övertag, vingmasten -58 meter hög- gjorde skillnad)

  • svenne

    Medlem
    12 februari, 2010 vid 16:05

    Americas cup, enligt mig har det varit den enda kölbåtstävlingen med klass. Nu är det slut med det också. Inget ont om det, men jag tycker att AC ska vara en prestigetävling och inte speed. Då kan man ställa upp i Vendee eller Cross Atlantic.
    Jag har seglat en del på två av ORMA-trimaranerna som snurrade runt i Skandinavien de senaste åren, så jag kan garantera att det är förbannat roligt att glida fram i 17 knop i pissvind. Men kölbåtsracing med så enormt stora båtar som AC-båtarna är fan i mig lika ballt!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.