Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing America’s cup och oss

  • America’s cup och oss

    Publicerad av levieux på 26 september, 2013 vid 17:37

    Cupen är över och bjöd på en dramatik som ingen hade kunnat förutspå.

    Foil och vingar tog seglingen många steg framåt med toppfart på 45-47 knop i 20 knop vind.

    Nu undrar jag om man kan extrapolera till vindsurfing det vi har sett och lärt oss i San Fransisco?
    Hårda vingar var ingen ovanlig syn i Weymouth Speed Week på 80-talet och foil blir bara bättre och bättre för både vindsurfing och kite.

    Eller med andra ord kommer Albeau att passera 100knop på en foilande brädda med hård vingen?

    sailortrash svarade 10 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • emilvikingstrand

    Medlem
    26 september, 2013 vid 20:07

    nuvarande rekordet över 500m är med hårdvinge och foil. fast på en “båt”. Frågan är om en vsurfare är en bättre plattform?

  • jfr007

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 18:22

    Jag ska inte upprepa vad jag skrivit tidigare på detta forum, men i kort kan sägas att vi har ett kulturproblem som innebär att vi inte utmanar. Vi står still utvecklingsmässigt. På sikt är det ett jätteproblem och det är ju bara att titta på medelåldern på Slalom-speed forumet så fattar man att det kommer bli riktigt illa på sikt. Det är inte attraktivt att hasa runt med en plastpinne och tygtrasa om man kan segla dubbla hastigheten med mindre effort (se videon nedan).

    Jag saknar någon tillverkare som tar utmaningen på allvar och provar nya tankar. För helvete, kolla den här videon med foilande boards och inse att vi måste agera nu (jo jag vet det finns försök med surfbräda men det är för lamt – duger inte). Kolla kryssvinkeln också.

    http://youtu.be/GXV3Wdu_Ms4

    Fråga mig inte hur det ska fungera i tång… Nån får lösa det.

    Hårda vingar tror jag f ö vi kan sluta tänka på för riggarna är redan nu väldigt stabila. Problemet är kaviation och brädan. Världens första serieproducerade foilande tvåmanskatamaran lanserades f ö igår.

    Vi står still. Fokus nu!!

  • luwa1111

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 18:26

    Detta klippet är ju från 2006 så någon har ju testat, frågan är väl hur kul det va?! http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI

  • jfr007

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 18:30

    @Luwa1111 716748 wrote:

    … frågan är väl hur kul det va?!

    Exakt. På så lång tid har det hänt INGENTING. Inom vindsurfing bör tilläggas.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 19:59

    Jfr007 – Du nämde kryssvinkeln som verkligen är slående. Jag såg en kite-foil på Kap Verde som höjdade otroligt bra i lättvind medan de “o-foilade” kitarna släpade sina utrustningar uppvinds på den långa stranden.

  • levieux

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 20:36

    Kan utvecklingen inom vindsurfing stavas k.i.t.e? (Bara för att vara lite provocerande)

  • detskavakul

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 20:40

    Det är inte hårdheten i AC-vingarna som är intressanta, det är tjockleken på på profilen som skapar mer lyft/driv framåt utan att öka sidkraften lika mycket. Kan man skapa en windsurfingrigg som är planare på lovartssidan än på läsidan har den potential att bli snabb. Förutsatt att den inte blir för svårkontrollerad.

  • jfr007

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 21:13

    @detskavakul 716759 wrote:

    Det är inte hårdheten i AC-vingarna som är intressanta, det är tjockleken på på profilen som skapar mer lyft/driv framåt utan att öka sidkraften lika mycket. Kan man skapa en windsurfingrigg som är planare på lovartssidan än på läsidan har den potential att bli snabb. Förutsatt att den inte blir för svårkontrollerad.

    Visst men då ska du komma ihåg att för att få ut max ur en sådan profil så bör du kunna justera sektionerna på ett kontrollerbart sätt, minst i bukfunktion och i twistfunktion. Det kan inte vara i närheten av realistiskt att kunna hantera det på en rigg som vi håller i händerna och när hela segeltekniken egentligen enbart går ut på att vi skotar in eller ut samt vinklar riggen framåt eller bakåt. Ska vi därtill ha något system som ändrar sektionerna uppe i en vinge så att det twistar rätt? Time will tell kanske kan de auto-twista som ett bra race-segel och ja profilen är tjockare men gode gud vilket meck.

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 21:45
  • electric

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 23:23

    @Svenne 716764 wrote:

    http://www.olypen.com/dkaseler/Carbon%20Rib%20Gallery.htm

    Nästa steg är väl att placera surfaren inuti seglet (jfr ving-skridskosegel). Då minskar man ju vindmotståndet rejält (antagligen det största hindret mot riktigt höga farter?).

    /Lars

  • detskavakul

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 16:31

    Kan man få till carbonrib seglen som svenne presenterade att fungera på båda bogarna kan man vara på väg mot snabbare vindsurfsegel. Sen ska man ju helst få det tätt också så det inte är 200 liter vatten i det efter en vurpa… Stå inne i seglet minskar ju rätande momentet rätt kraftigt även om det funkar på is. Rätt läskiga fall inne i ett segel som hamnar under vattnet. Kanske enklare att minska motståndet med lite strömlinjeformade profiler på kroppen.

  • detskavakul

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 16:33

    Till Jonas, tror inte alls på hårda jobbiga sektioner, mer som carbon rib fast för bägge bogar och vattentäta.

  • tsss

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 19:18

    @Electric 716767 wrote:

    Nästa steg är väl att placera surfaren inuti seglet (jfr ving-skridskosegel). Då minskar man ju vindmotståndet rejält (antagligen det största hindret mot riktigt höga farter?).

    /Lars

    Jag startade en gång ett bygge av ICE Glider, det mest framgångsrika vingskridskoseglet. Gav bort delarna när jag började bli mer aktsam om benen. Vingseglen var ju ohyggligt effektiva. Trots en segelyta på endast 4,5 kvm så seglade dom snabbt ifrån drakseglen som hade 8½ kvm. Gick klart högre i vind o fortare.

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 18:19

    @Luwa1111 716748 wrote:

    frågan är väl hur kul det va?! (foilsurfvideo)

    Det var nog kul ända fram till 0:54 in i video när den vanliga brädan bränner förbi i dubbla hastigheten 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 18:24

    Angående åldersproblematiken får jag citera min son 15 år från middagsbordet idag:

    “För att något ska vara kul ska det ta max 5 minuter att börja tills man är igång. Och när man är klar ska det ta max 5 minuter att avsluta.”

    Förmodligen även en fördel om det inte behövs bil i den åldern.
    We’re doomed 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing America’s cup och oss

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.