Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing America’s cup och oss

  • jester

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 20:03

    @stefanlindmark 717057 wrote:

    Angående åldersproblematiken får jag citera min son 15 år från middagsbordet idag:

    “För att något ska vara kul ska det ta max 5 minuter att börja tills man är igång. Och när man är klar ska det ta max 5 minuter att avsluta.”

    Förmodligen även en fördel om det inte behövs bil i den åldern.
    We’re doomed 😉

    Tar ju 5 minuter att bara komma i våtdräkten… We’re doomed indeed! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 07:39

    ja foilande kite ser ju onekligen fränt ut…tillräckligt fränt för att jag kommer skaffa en när de blir lite billigare

    jag håller med LeVieux att man bör nog inte känna sig utkonkurrerade av kite, snarare att se det som en naturlig utveckling av vindusurfing – speciellt på racingsidan. det är ju uppenbart en mer optimerad set up, redan 2010 passerade de ju 50 knop med råge (55.xx), och de kanske blir några till knop i år. Jag tror det blir svårt för vindusrfare att komma ikapp där. på ngt sätt verkar kraftöverföringen drake – rörelse vara snällare mot seglaren än på en vindsurfing bräda. även om man gör alla delar i en vindsurfing setup stenhårda och minimerar kraftförluster in i materialet (typ som båten som seglade i 65 knop), så är ju fortfarande kroppen mjuk och en begränsning.

    kite är ju dock mindre praktiskt än en vindsurfingutrustning när det gäller nöjesåkning..allafall när vinden är byig och det är kallt i vattnet…eller när stranden och riggytan är för liten. men för racing är det ju klart ett efterlängtat steg i rätt riktning..för vem vill hålla på att pumpa en xl-slalom/formula -eller ännu värre en rs:x/kona liknande grej i lättvind när man kan flyga runt bekymmerlöst som Mr Heiniken..

    Men jag är å andra sidan intresserad av segling…vad jag seglar på spelar minre roll dock så jag ser ingen konkurrens mellan vind/kite..

  • joth

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 17:18

    Det som slår mig är hur stabil kitefoilen såg ut. Det är något att jobba på för windsurfaren såg minst sagt ostabil ut. Frågan är om man egentligen behöver en “fena” som lyfter brädan så högt ur vattnet. Tänker att en foil som hjälper till med att få brädan ur vattnet räcker. Ge extra lyft bara. Eller kanske 2 “fenor” skulle göra det stabilare.

    Det som är svårt i lättare vindar är ju att få brädan att plana upp. Jag tänker att foli skulle vara kul i lätta vindar när det endast är formula som planar. Och kan man få till bra höjd dessutom så är formulan död på ett år i dess nuvarande form.

    Det vore juste om man kan få ner segelstorlekarna och bedden på brädorna med bibehållen fart och lätta planing.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 oktober, 2013 vid 17:42

    Den kite-foil jag såg på Kap Verde såg mycket stabil ut, trots att det var ren lättvind. Det blåste under planing för windsurfing. Farkosten såg lättseglad ut och tog, som sagt, bra höjd. Jag håller med om att det skulle vara ett utmanande alternativ för windsurfing i lättvind om man fick till en stabil lösning som fungerade med mindre segel.

  • levieux

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 07:03

    Vindsurfing på foil existerar redan. Vad behövs ytterligare för att det skall funka?

    Bruno Andre: http://www.youtube.com/watch?v=ABvC6jOeROM

    Antoine Albeau: http://www.youtube.com/watch?v=LUTB7CM0KEo

  • levieux

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 07:06
  • joth

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 08:34

    Ser bara instabilt ut men det kanske det inte är. Skulle vara kul att testa.

  • sailortrash

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 09:27

    man ser hur långt fram barplanet sitter jämför med en fena. nästan rakt under föttern och inte en bit bakom. kan inte vara mer än 50-70 cm mellan mastefoten och bärplanet

  • detskavakul

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 15:34

    Det är egentligen 2 bärplan i rad. Den främre är som sagt under fötterna och den andra en bit bak. Ser ju ut att funka i marginella förhållanden men jag har inte sett någon vindsurfare foila med tryck i grejerna, däremot ser kitare ut att klara det lite bättre.

  • jesper-b

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 16:39
  • stefanlindmark

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 18:19

    1. Ta bort nästan allt av den gamla brädan som det ändå inte ska planas på längre och hitta på något nytt litet nätt och hållbart som går att sätta fast rigg, foil och fotstroppar på

    2. Gör foilkonstruktionen självstabiliserande så det funkar för helt dödliga att skota in och lägga tryck i riggen utan att allt välter hej vilt

    3. Profit!

    Jag har aldrig seglat på en foil av något slag så alla mina rekommendationer är tekniskt sett aboslut helt ogrundade. Ändå tror jag att det här är vad som behövs.

  • sailortrash

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 19:24

    Ahd’s foilbräda är riktigt liten. Typ 100 l tror jag. De ser ut att använda ett annat typ av segel också. Det ser klenare ut tycker jag.

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 21:18

    @sailortrash 717166 wrote:

    Ahd’s foilbräda är riktigt liten. Typ 100 l tror jag. De ser ut att använda ett annat typ av segel också. Det ser klenare ut tycker jag.

    Jag menar inte mindre skillnader i volym här utan konceptförändrande skillnader som inte ändrar en parameter här och där utan ger ett totalt paradigmskifte.

    Tag nedanstående exempel. Motsvarigheten till AHD-brädan hade varit att byta gummidäck mot foils och ha pedaldrivna paddlar som ger farten. Nu valde de att (framgångsrikt eller inte) helt frigöra skapelsen från föregångaren cykel. Håll med om att trots sin uppenbart tröstlösa prestanda har någon ändå tänkt utanför den gamla boxens ramar 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=NG-WAoRkcJ8&sns=em

    Om nu inte skrovet ska seglas på, behöver det då ha längd? Eller volym? Ska fotstropparna sitta på utriggare? Måste foilen ha statisk geometri? Symmetri? Etc. Sedan är det självklart enklare att återanvända en befintlig bräda men jag ser det nog mest som en utvecklingsmässig anekdot i den formen. Precis som retrofoilsen med spännband runt Mistralen.

    Materialtekniker och hydrodynamiker, förenen eder!

  • sailortrash

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 07:36

    Jag tycker det mest skumma är att de står så upprätt när de seglar. Det kanske behövs massor med vind för att de ska kunna hänga i seglet som “normalt”. Kitesnubbarna ser ju ut att utöva lite mer hävstång på Draken när det brallan i allafall. Kanske har med bärplanets position att göra

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing America’s cup och oss

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.