Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ändå Roligaste Sporten, Konstigt =)

  • Ändå Roligaste Sporten, Konstigt =)

    Publicerad av lill-persson på 18 juli, 2021 vid 18:52

    Hallåj!

    i dags läget kör jag utan problem i fotstroppar och hängsele, kan bränna fram och tillbaka utan problem, tränar dock fortfarande på fullplans gippen som jag inte har något i mot att träna på.

    MEN, Ena dagen så visar prognosen N 6(10) riggar grejerna som jag brukar, drar i väg ut och känner efter.
    får flyttar sele stropparna så jag hittar balanspunkten. Härligt spot on kan bränna på och helt avslappnad i armarna allt känns super bra, ungefär som att sväva bland molnen =), och kan fokusera på att träna på gippen eller chop hop, kryssar ytan problem och kan lägga mig där de brukar vara som bäst (seglar insjö) körde i en och en halvtimme utan problem tills vinden avtog

    Två dagar senare, Prognosen visar NV 6(11)
    samma plats, samma grejer riggar lika, jag har gjort markeringar så jag vet att jag hamnar på samma ställe som nedhal osv.
    drar iväg ut får faktiskt flytta sele stropparna lite tills de känns bra, kan bränna på ett tag innan jag känner hungern kommer, så jag far in och vilar och käkar lite i en halvtimme.
    drar i väg ut igen och helt plötsligt så känns de inge bra, så jag labbar en hel del med stropparna men kan aldrig slappna av, vinden i sig tycker jag varken har ökat eller sjunkit, har ingen vindmätare dock, men kör ett 6.2 sailloft dessa dagarna, de brassar på lite mer andra dagen (men funka ju bra i början)
    går in ändrar ned och uthal.. men fortfarande inge vidare. labbar en hel del fram och tillbaka, men får aldrig till de, plötsligt kändes som att jag aldrig hade stått på en surfbräda, inget funka, var helt omöjligt att ta sig ut.
    och slet som ett djur med grejerna,

    två andra farbröder var också ute och körde, dom gick aldrig in och rigga om utan körde samma grejer hela dagen ena sa att han tyckte att de blivit lite värre i byarna men inte så att han behövde rigga om, han körde 6.5 simmer

    Vad händer?
    är man så klappkass =) eller har de med vindens förändring att göra, eller är kroppen helt slut, eller är det riggningen som är helt tokig är det någon som har ett tips =).

    tycker detta händer lite då och då faktiskt, en dagen känns hur bra som helst och en vecka senare eller dag senare så funkar ingenting, man får slita, är det Riggningen som är galen?
    säkert många faktorer, men tycker det är så märkligt.
    kanske inte är en tillräckligt bra seglare för att förstå vad det är som händer? =)

    Eller man kanske får leva med de när man seglar insjö =)
    ha en fin dag gott folk

    lill-persson svarade 2 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 juli, 2021 vid 21:09

    Vad hade du för utrustning och vad hade de andra “farbröderna”? Alltså exakt modell på segel och bräda. Jättesvårt att säga vad det beror på, vissa dagar är bättre än andra i denna sport, mycket beror på vinden, inte bara vindstyrkan men riktningen och om det är byigt, chop osv. En del är givetvis även utrustningen och spontant låter det som du behöver dra mer nedhal, för lite nedhal brukar vara boven om det känns tungt att hålla seglet och vindregistret är begränsat, det kan också bero på fel mast som inte passar seglet och massa andra saker. T ex fenan, mastfotens position, osv

  • lill-persson

    Medlem
    18 juli, 2021 vid 22:17

    Vad hade du för utrustning och vad hade de andra “farbröderna”? Alltså exakt modell på segel och bräda. Jättesvårt att säga vad det beror på, vissa dagar är bättre än andra i denna sport, mycket beror på vinden, inte bara vindstyrkan men riktningen och om det är byigt, chop osv. En del är givetvis även utrustningen och spontant låter det som du behöver dra mer nedhal, för lite nedhal brukar vara boven om det känns tungt att hålla seglet och vindregistret är begränsat, det kan också bero på fel mast som inte passar seglet och massa andra saker. T ex fenan, mastfotens position, osv

    Tjena Stefan!
    tack för ditt svar.

    tycker jag har varit noga med nedhalet, men kanske är för snål ändå =) eller för dålig på att labba tillräckligt
    har även ökat mastförlängaren ett snäpp för att annars enligt spec så var den hela vägen ner och jag hade inte möjlighet att dra mer ifall de behövdes. men som sakt, jag kanske är för snål när jag provar att justera, kanske bättre med större ändringar?
    lattan ovanför boom har passerat centrum på masten [ – c ] ibland när jag har varit in å justerat så pekar den på masten nästan

    mastfoten har jag alltid lite lite längre bak än neutral, sällan jag flyttar den faktiskt nu när jag tänker efter.
    och de tror jag har och göra med att en dag när ja labba med den för länge sen =) så hitta jag sweet spoten (den dagen) och där har den blivit kvar
    och fenor så klart är jag hemskt dålig på labba med när det är problem.

    jag är ju ingen super seglare så mycket kan vara min teknik kanske men borde vara någorlunda ok när de känns bra vissa gånger.
    men känner att jag måste få kläm på vad det beror på om det är nått som jag göra fel, eller om jag är för dålig på att rigga rätt.
    eller om de beror på något annat.
    Som sakt ibland kan det ju känns klockrent flera gånger på rad, men så kommer de alltid en dag då inget funkar, sen är det ju så också som du säger, bra och dåliga dagar.

    och som sist så funka de jätte bra ända tills jag gick in och vila.

    förstår att detta är jätte svårt att svara på när man inte ser live

    mina grejer
    seglet är 2018 sailloft curve 6,2 och sailloft 60% 430mast som jag körde dessa dagar med
    men har även ett 2020 sailloft traction 8,5 sailloft 60% 490mast
    bräda RRD Firemove 110l
    med original 38cm fena.
    har även kört samma segel på en Isonic 85, egentligen för litet för den brädan, men funkar förvånas värt bra när man inte har med sig lilla brädan.

    Han ena med simmer Vmax 6,6 var seglet inte 6,5 som jag skrev tidigare.
    hans bräda är en äldre firemove 112L

    den andra körde saliloft quad+ 6,3
    bräda isonic 83

  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 juli, 2021 vid 23:31

    Låter som du har bra koll på grejerna och riggar enligt spec. Du gör rätt i att göra små justeringar.

    Problemet ligger nog inte i materialet utan i ändrade vindförhållanden, kanske lite mer byigt då vindriktingen inte var densamma, vinden kan ha vridit eller ökat efter du var och käkade tex. Eller du blev kanske trött och skotade inte in tillräckligt och fick inte upp farten ordentligt. Jag gör ofta det felet när jag går över från foil, med fena krävs det att man alltid kör full fart och skotar in konstant för att det ska kännas att man har full kontroll och kan kryssa bra och gippa osv. Är det inte full power så tycker jag brädan går för djupt och ingenting funkar bra, då kan man behöva svänga av från vinden för att få upp farten ordentligt innan man kan köra avslappnat på halvvind eller kryss. Är det taskig vind krävs det mycket mer av seglaren, det är både jobbigare och svårare teknik.

  • hakuna

    Medlem
    19 juli, 2021 vid 10:42

    Jag lägger mina 50 öre på att du har mastfoten ett par cm för långt bak. Jag gör ofta det misstaget att jag blir för åpen på fart, men då drabbas brädan av att inte komma upp i planing och tappar planing i gippen.
    Så, fram med mastfoten till 2-3 cm så ska du nog se att det blir lättare att komma igång, men med något mindre toppfart. Men eftersom det blåser för lite så kommer du ändå inte få upp max fart, men jobba på kropps-ställningen så kan du bli bättre på att få planing och högre fart.

    Sätt hängselelinorna helt ihop, så du får ställt in dom perfekt, då kommer all kraft ner i mastfoten och benen.
    Dock kan det behövas ha dom lite isär när det är väldigt byigt, som det blir på insjö.

    Bara 1 cm ändring på ned- och uthal gör skillnad också. Bara att testa, helst en sak i taget så du vet vad som händer.

  • lill-persson

    Medlem
    19 juli, 2021 vid 16:46

    Tack Stefan och hakuna!

    Stefan jag ska tänka på dom där detaljerna nästa gång jag får den känslan att inget funkar jätte bra tips.

    Hakuna, ska testa de med mastfoten.
    Dock upplevde jag inte att jag hade problem att komma upp i planing, där imot att jag fick problem att kryssa ut och slita med riggen, (men kanske en kombo av mastfot för långt bak och skota in för lite, så farten fanns inte)
    men ska absolut prova de då du beskriver att du tappar planingen i gippen och de gör jag rätt snabbt så ska absolut prova flytta fram.
    Skit bra tips med stropparna de har jag inte tänkt på att flytta ihop dom helt för att hitta balansen, borde vara lättare att hitta den då.

    Prognosen visar N 6(12) i morgon kväll hoppas den håller sig så får vi se hur de känns
    Så ska jag testa dessa tips ni kommit med.

    Tack ska ni ha!!

  • sailortrash

    Medlem
    19 juli, 2021 vid 20:37

    Absolut inte lätt att ge ett bra tips där…men när man inte fattar ngt och allt går skit är det en sak som gäller: back to basics – egentligen handlar allt i vindsurfing om samma grundteknik fast i olika hastighet =)

    Mastfot i mitten
    Rigga helt enligt spec (kolla tuben om det finns en rigg guide)
    Rekommenderad fena
    Ställ seglet riggat på land, hitta draget och sätt hängseletamparna mitt mellan armarna med 2-4 fingrar emellan

    På vattnet:
    Fram och ut med framarmen, låt vinden vrida brädan till ”planingsvinkel”, plana upp
    Kliv i framstropp, kroka i, acca ännu mer, kliv i bakstropp

    Mkt kring vindsurf handlar om att hålla brädan plan och bygga fart. Om vinden är lite klen får man inte gå i med bakfoten för tidigt

    Samtidigt kan det komma starka byar som kan tvinga en upp i vind tills man kantrar om man inte är beredd och inte har tillräckligt stabil planing

  • lill-persson

    Medlem
    20 juli, 2021 vid 21:41

    Förstår att de är svårt Sailortrash.
    Men ett bra tips att gå back till basic 👍🏻

    Idag brassa de på bra här hemma.
    Så jag rigga som jag brukar, bara för att jag ville känna om de var något tok, nedhalet där jag brukar boom höjden där jag brukar och lika så mastfoten.

    Men jag snåla med uthalet, drog inte lika mycket som jag brukar.
    Och jag drog ihop seletamparna helt i mot varandra för att hitta balans punkten, oj vad lätt de var att känna om de var bra eller ej, TACK.
    När jag väl hitta så flytta jag i sär dom lite för att de skulle bli stadigare.

    Sen blev de en sån där bra dag. Tog till och med person bästa, speed.

    Men jag ska absolut ta era tips med mig i framtiden när jag stöter på problem. Guld värt.

    Lägger upp min polar registrering,
    Och även vad Findwind har registrerat.

    Idag körde jag Sailloft curve 6.2
    Isonic 85 och zfin 45cm

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ändå Roligaste Sporten, Konstigt =)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.