Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

  • Angående situationen på Torö

    Publicerad av dr-masse på 27 oktober, 2008 vid 08:56

    Det har kommit flera inlägg som handlar om Torö, händelser där och vår tillgång till stenstranden och Kärringviken.

    Istället för att posta i någon av de trådarna känner jag mig lite manad att skriva några rader i en ny tråd, för att inte snärja in mig i vad som hänt, varför och när och vad och vadsomskallgörasochbordeske och alltdetdär.

    Vi är några som har startat en förening som heter “Torös vänner”. Den föreningen handlar om en enda sak – att behålla tillgången till hela Torös stenstrand och Udden för allmänhet och friluftsliv. Vi vill även att det skall fungera i så bra balans som möjligt med boende, natur och besökande. Vi vill representera hela frilutftslivet, inte bara surfare!

    För att vi skall kunna driva detta så är det helt enkelt oerhört viktigt att vi som kanske är allra mest intresserade av fortsatt tillgång till Stenstranden och udden (inklusive Kärringviken) inte förvärrar siutationen genom att skräpa ned, klippa hål i staket, missbruka allemansrätten och, i värsta fall, ta till lite väl egenmäktiga handlingar.

    Det är helt enkelt så att om kommun, myndigheter och andra beslutsfattare samt boende uppfattar det som om att vi surfare (vind, kite, våg, kajak – whatever) missbrukar allemansrätten och betraktar området som “vårt” så får vi en oerhört onödig motståndare som vi istället bör samarbeta med. Inom Torös vänner har vi upprättat och fortsätter att utveckla denna typ av kontakter, och då är surfarnas rykte faktiskt väldigt viktigt. Det har fungerat bra, och vi vill hemskt gärna att det skall fortsätta så.

    Och kom ihåg att vi surfare bara är en av flera grupper friluftsmänniskor som är intresserade av att kunna besöka och ha tillgång till detta område på ett så väl fungerande sätt som möjligt.

    Vi arbetar dessutom aktivt med att ta reda på vad som gäller rättsligt och vad vi kan göra för att förtydliga saker och ting och förbättra olika saker.

    Sist, men inte minst, de boende. Vi anser absolut att samverkan med de boende i området på det stora hela fungerar bra. I de fall det inte fungerar, så är det vår absoluta ambition att förbättra situtationen och få till en lösning som är bättre än idag.

    Så – det känns som om det tål att upprepas. Respektera allemansrätten (alltid), sköt oss så gott det går och särskilt nu på Torö.

    Ett kanske diplomatiskt (medvetet) inlägg, men som känns nödvändigt i dagsläget.

    Jag postar även detta på kite-konfen och kanske även på surfsverige.

    Vill DU aktivera dig i Torös vänner är du mer än välkommen! Allt vi gör är ideellt, helt öppet och finns till för dig som vill kunna fortsätta surfa, promenera, fågelskåda, fiska, bada och besöka Torös fantastiskt fina skärgårsdmiljö!

    http://www.torosvanner.se

    Vi kommer snart att presentera lite tydligare förslag på aktiviteter och vad vi bidrar med till våra medlemmar (det har tagit längre tid än väntat att få igång en del praktiska saker kring org. nr, postgiro och sådant).

    saratoga svarade 15 år, 2 månader sedan 33 Medlemmar · 89 Svar
  • 89 Svar
  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:20

    kitenation.se borde du posta detta på då sthlm surfarna hänger där. Och så klart Surfsverige ingen tvekan om den saken..

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:35

    Och såklart, om vi verkligen hade velat göra ett bra intryck så borde vi inte ha surfat alls i käringviken. Som det utvecklade sig så började det redan när dagens första surfare gav sig ut. Han startade från stenstranden, precis innan gubbens tomt, och blev direkt spolad. Vågen fick hans rigg att lossna från brädan och både han och prylarna spolades iland mitt framför gubbens hus.

    Sen seglade jag och några andra ut från samma ställe utan att bli spolade och slörade ner till viken. Nu avtog ju vinden under dagen så kryssförmågan blev sakta men säkert allt sämre så kryssa tillbaka till stenstranden var inte längre ett alternativ. Några gick längs stranden bort till käringviken, men straxt efter det kom det berömda strömhoppet. Förmodligen borde alla ha seglat stenstranden eller vänt hem men å andra sidan hade det knappast blivit av. Har en trotsat gubben så vågar alla.

  • poppo

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 09:59

    masse: väl skrivet!

    rasmus: nu gällde det inte detaljer vid ett enstaka tillfälle, vi bör se (och agera efter) helhetsbilden vilket kommer gynna kollektivet i längden. och självklart undvika onödiga provokationer.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:32

    @poppo 512081 wrote:

    rasmus: nu gällde det inte detaljer vid ett enstaka tillfälle, vi bör se (och agera efter) helhetsbilden vilket kommer gynna kollektivet i längden. och självklart undvika onödiga provokationer.

    Nejvisst. Fast min magkänsla är att grinden kommer vara låst även nästa gång det blåser och att det blir strömhopp även då, så jag tyckte att det gott och väl kunde påpekas att surfare tar sig till käringviken oavsett om man spärrar deras väg eller inte.

  • krilleh

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 10:56

    Ägaren till Ören 1:7 har en tomrättsavgränsning och det innbär att man inte får passera stranden nedanför huset. En bit från huset mot stängslet/vägen gäller allemansrätten. Tomträttsavgränsningen godkändes av kommunen och länstyrelsen efter att ägaren ville bygga en bastu på stranden. Bygglovet har nu gått ut innan bastun är byggd och på kommunen håller man på att undersöka om tomrättsavgränsningen fortfarande gäller. Stängslet som går från stenstranden i söder och längs med vägen in mot Kärringviken har länstyrelsen godkänt. Kommunen undersöker om hela sträckan är godkänd. Oklart om sista sträckan från vägen ner mot Kärringviken är godkänd.

    Krille H

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:09

    Jag har besökt Torö några gånger nu och förvånas lite av fenomenet med hundra bilar på parkeringen men bara 5-10 seglare på Stenstrand, resten i Kärringviken. Jag har aldrig varit i Kärringviken, bara sett lite bilder, men som jag förstått det bjuder Kärringviken på plattvatten eller mini-vågor.
    Om man vill vara politiskt inkorrekt kan man ju fråga sig om det verkligen inte finns andra ställen i Stockholmstrakten om man vill segla sådana förhållanden.

    Givetvis har alla lika stor rätt att segla var de vill och jag vill inte underblåsa någon slag “elittänkande” här. Men det är inte helt problemfritt.

    Jag kan inte undvika att tänka på vad som skulle hända om detta fenomen skulle uppstå även vid “min hemmaspot” Åsa. Stället skulle omedelbart stängas ned av markägaren (där är det faktiskt en privat väg som man använder för att komma ned). De som verkligen vill segla eller surfa vågor skulle få hitta andra (men mycket sämre) vägar ned och de som inte är så noga med vågorna skulle flytta till ett mer tillgängligt ställe så slutresultatet skulle bli en försämring endast för det som så att säga utnyttjar den unika aspekten med stället (vågorna).

    Som sagt, det är ingen elittänkande där man skall behöva kvalificera sig för att segla olika ställen som är lösningen. Det skulle i mitt tycke vara väldigt otrevligt. Men man kan också se detta som en slags solidaritetsfråga mellan olika grupper av vindsurfare. På en del ställen är det uppenbarligen så att det måste till olika typer av kompromisser mellan markägares (egen-) intressen, naturhänsyn, fritidsfolk, vindsurfare, surfare och kajtare. Ju större grupp vindsurfare desto svårare blir det givetivis att “smälta in”.

    Ett annat perspektiv är ju att vindsuring är en rätt så social sport och att snacket på stranden är en viktig del för många av oss. Och Torö kanske har blivit en så pass central samlingspunkt för östra mellansveriges seglare att denna sociala aspekt är Torös viktigaste roll? Och kanske finns inga andra ställen för enkel segling i småvågor, det har jag ingen koll på.

    Möjligen är det här något som är omöjligt att styra, och kanske av olika filosofiska/politiska/ideologiska skäl inte ens önskvärt att styra eller ens försöka påverka. Och när det gäller just Torö är ju jag bara en tämligen infrekvent gäst så för mig personligen spelar det inte så stor roll. Men det vore intressant att höra mer reguljära Toröseglare syn på detta. Både det självklart “politiskt korrekta” synen och några utmaningar av den.

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:23

    Det där bastubygglovet och den associerade tomträtsavgränsningen måste ju ha varit resultatet av diverse tjänstefel av de som beslutat om den eftersom det ju, som jag förstår det, skulle stänga av en hel sektion av stranden för passage.

    Allt annat än att länsstyrelsen ser till att dra in avgränsningen skulle vara mycket märkligt. Jag hoppas att Torös vänner har koll på detta.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:33

    Som jag ser det så erbjuder käringviken ett antal saker som är en klar bristvara här i Stockholm. För det första: ganska jämn och ostörd vind. De flesta ställen jag seglat här brukar erbjuda väldigt byiga förhållanden, med väldigt mycket “popcorn-planing”, i vissa fall hinner man stå och guppa utan vind, ha lagom drag och vara toköverriggad flera gånger på bara en halvminut och det brukar inte bli bättre av att det blåser mer.

    För det andra: den där sköna känslan av att vata ute på öppna havet, den där sköna känslan när man bränner fram över väldiga, gungande vågberg. Jag gissar att det kan finnas ett antal ställen som bara kan nås med båt och som erbjuder nåt liknande, men man tar inte båten ut för att surfa vidare ofta.

    Sen, såklart, tror jag många seglar käringviken för att de aspirerar på att bli stenstranden-seglare. Jag tror många gör ett par försök att segla stenstranden och inte tar sig ut och därefter seglar viken. Plus att många duktiga vågseglare seglar i viken i väntan på att det ska vrida till väst.

  • larry

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 11:46

    Bra talat dr Masse!

    Ola.
    Kärringviken erbjuder bra hoppvågor, lite nybörjar wave, hyfsad freestyle yta, jämn vind som trycks ihop lite extra mellan öarna och ett alternativ till Stenstranden som faktiskt inte är så rolig att segla på syd (onshore). Kärringviken är helt enkelt ett av Stockholms bästa vindsurfingställen.

    Vi stockholmare är inte så bortskämda med ställen med vågor. De närmaste är Torö på sydliga riktningar och Väddö på nordliga riktningar. 10 resp 15 mil enkel resa.

    Som du själv uttryckte det……..politiskt inkorrekt.:smile:

  • ola-h

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:09

    @LARRY 512126 wrote:

    Som du själv uttryckte det……..politiskt inkorrekt.:smile:

    Ja, visst var det. Men jag tänkte att det kanske kunde locka fram lite beskrivningar om varför Kärringviksseglingen är viktig – något jag själv anade men egentligen inte visste varför. – Två sådana kom ju direkt. Kommer det fler, kanske?

    Om man tycker att Kärringviken har en så viktig roll är det nog också viktigt att formulera varför det är så och varför det inte bara funkar att be seglarna välja en annan, mindre känslig, plats att segla på.

    Det kan ju finnas fler än jag som inte till fullo har koll på varför halva huvudstadsområdets vindsurfare nödvändigtvis måste samlas just här. Personer som dessutom kanske har inflytande. Jämför med kampanjen i Hanstholm – “Cold Hawaii”. Där har de varit duktiga på att visa varför just denna lilla kuststräcka har en så speciell roll.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:51

    I så fall passar jag på att fylla i med en sak till. Udden erbjuder en rätt säker kitelaunch. Jag vet inte hur vanligt det är här i trakten, men vi vindsurfare surfar ju en del i t.ex. Fituna och vid Görvälnsbade, två ställen där skogen går ända ner till vattenbrynet. Jag har svårt att se hur man skulle kunna launcha en kite där.

  • happymagnus

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 13:58

    Torö är ju det bästa vi har i Stockholm, oavsett om vi pratar stenstrand, örudden eller kärringviken. För kite är det ju i princip bara Torö, Schweizer på Dalarö och Skälåker på Gålö som är surfbart. Ska bli intressant att se vad kommunen svarar.

  • irieman

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:18

    @Ola H. 512140 wrote:

    Ja, visst var det. Men jag tänkte att det kanske kunde locka fram lite beskrivningar om varför Kärringviksseglingen är viktig – något jag själv anade men egentligen inte visste varför. – Två sådana kom ju direkt. Kommer det fler, kanske?

    Om man tycker att Kärringviken har en så viktig roll är det nog också viktigt att formulera varför det är så och varför det inte bara funkar att be seglarna välja en annan, mindre känslig, plats att segla på.

    Det kan ju finnas fler än jag som inte till fullo har koll på varför halva huvudstadsområdets vindsurfare nödvändigtvis måste samlas just här. Personer som dessutom kanske har inflytande. Jämför med kampanjen i Hanstholm – “Cold Hawaii”. Där har de varit duktiga på att visa varför just denna lilla kuststräcka har en så speciell roll.

    Nu är det ju inte bara Torö som stockholmarna åker till, ganska många åker ju även till Fituna, Dalarö och Björkvik på samma vindar som är bra för Kärringviken. Dock finns det en anledning till att folk tar den långa vägen till Torö ändå, även om det är bara för att köra Kärringviken, stället är helt enkelt jäkligt bra på S-SSV-SV och t o m vissa nordliga vindar. Dock så fort det blir mera väst så försöker i alla fall jag mig på Stenstranden istället (med blandat resultat ;-)). Vågorna både i Kärringviken och Stenstranden (utanför där det bryter) är ofta av det långa slaget med ganska långa mellanrum om man jämför med t ex med Björkvik där vågorna är väldigt korta och det blir mer som att köra störtlopp nerför en puckelpist.

  • happymagnus

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:36

    Har idag talat med Nynäshamns kommun, eftersom jag kitesurfar är ju Torö mitt favoritspot. Tydligen flera som hört av sig. “Vi har bara jobbat med Ören idag, det verkar ha varit fullt krig därute i helgen” suckade handläggaren.

    Vem som nu klippte stängslet gjorde oss allihop en björntjänst, eftersom det känns som om det är där problemen börjar. Ska man hitta något positivt så är det väl att frågan kring staketet nu klargörs. Enligt beslut tidigare var passagen tänkt att vara sex meter bred, men efter överklagande har markägaren tydligen sluppit undan med en två meter passage.

    Antar att även “Torös vänner” med flera engagerat sig i detta. Jag tror att det är bra. Det visar framförallt att 1) vi bryr oss om naturen där ute och 2) inte klipper sönder staket utan håller oss till de lagar och regler som finns.

  • simpa

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:50

    Vem eller vad är det som säger att just en vind/våg/kitesurfare skulle ha klippt upp staketet och/eller lagt en kabel? Rent juridiskt sett är det löjligt allt vad den här gubben påstår och det han säger sig “äga”?? Killen har väl pengar och alla i Sverige bör tänka på sig själva, klart dem som ger honom tillstånden etcetra tar emot mutor från honom.
    […]

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.