Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

  • swe-496

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:44

    @simpa 512178 wrote:

    Vem eller vad är det som säger att just en vind/våg/kitesurfare skulle ha klippt upp staketet och/eller lagt en kabel? Rent juridiskt sett är det löjligt allt vad den här gubben påstår och det han säger sig “äga”?? Killen har väl pengar och alla i Sverige bör tänka på sig själva, klart dem som ger honom tillstånden etcetra tar emot mutor från honom.
    […]

    Gubben det handlar om må vara dum och ha pengar….Men hur som helst gynnar inte ditt inlägg de som vill segla på Torö och Kärringviken.

    Situationen verkar ju minst sagt infekterad som den är och behöver inte infekteras mer.

    Jag låter gärna de i Torös Vänner jobba vidare med kommun, markägare och länsstyrelse för att få till något som funkar för alla där. De verkar vara mer insatta i hur allt är på Torö.

  • petter

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:47

    Att börja bråka om stigen är 2 eller 6 meter känns helt meningslöst oavsett vad som är rätt eller fel. Gör nog mer ont än gott… Nu finns en anvisad stig så låt oss då använda den. klippa staket och snedda genom skogen ger inte direkt guldstjärnor i boken… Den lilla omvägs som stigen innebär känns som ett enkelt sätt att hålla alla nöjda och glada!

    Detsamma gäller parkering i kurvan, alltid några som syndar. 50 meter borde man orka bära sina prylar och det blir väldigt mycket smidigare att komma fram på vägen…

    Är egentligen enkelt, lite respekt och ödmjukhet för natur och tomtägare så kan vi säkert fortsätta segla både stenstrand och viken utan problem!

  • petter

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:53

    @simpa 512178 wrote:

    Vem eller vad är det som säger att just en vind/våg/kitesurfare skulle ha klippt upp staketet och/eller lagt en kabel?

    Jag misstänker starkt svampplockare eller fågelskådare….

    […]

  • stinger

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:46

    Såna där inlägg som ovanstående borde snarast tas bort tycker jag. Det här är visserligen ett surf-forum men det är inget som hindrar markägare, politiker, polis eller andra intressenter att läsa vad som skrivs här och inlägg av den typen gynnar INTE surfingen på Torö.

    Jag har aldrig seglat Torö men under mina dryga 20 år som vindsurfare har jag ofta hört talas om de legendariska vågorna och det skulle vara trevligt att en vacker Torödag ha möjligheten att segla stället så:
    Låt Torös vänner sköta det här istället!!

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:59

    Instämmer med stinger…

  • bosseg

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:06

    Staketet var trasigt redan förra året och vid en bomkörningen förra hösten kom det minst 30 fågelskådare knallandes genom hålet så surfarna är inte de enda bad boysen…

  • svenne

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:19

    Det är inte bara surfare som är irriterade på staket, grindar och annat som händer där nere. Alla som är där nere något sånär ofta vet att det finns mycket annat folk som använder stränderna. Vissa dagar är det väldigt mycket sportfiskare, ibland som tidigare nämnts många fågelskådare och sist men inte minst vanligt folk som promenerar.
    Visst är det osmart att använda hålet i staketet nu när situationen är som den är. Men jag är ganska, låt oss säga 100 %, säker på att fågelskådare exempelvis går genom där för att de vet att de får det. Det är inte samma sak som att det är smart, men det finns inget hinder för det. Vi har fortfarande allemansrätt i Sverige och den gäller även udden.

    Vi bollar en massa idéer i Torös vänner, och jag hoppas verkligen att fler engagerar sig i föreningen och visar sitt stöd. Vi har en del uppslag som vi diskuterar och givetvis är förhoppningen att det ska blir något riktigt bra av det.

    Fortsätt att surfa Torö, men visa gärna extra hänsyn. Använd parkeringen, ta med skräp(!) och prata med andra så att alla som är där vet om att vi måste vara extra diplomatiska just nu.

  • koa

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:23

    @Svenne 512282 wrote:

    Det är inte bara surfare som är irriterade på staket, grindar och annat som händer där nere. Alla som är där nere något sånär ofta vet att det finns mycket annat folk som använder stränderna. Vissa dagar är det väldigt mycket sportfiskare, ibland som tidigare nämnts många fågelskådare och sist men inte minst vanligt folk som promenerar.
    Visst är det osmart att använda hålet i staketet nu när situationen är som den är. Men jag är ganska, låt oss säga 100 %, säker på att fågelskådare exempelvis går genom där för att de vet att de får det. Det är inte samma sak som att det är smart, men det finns inget hinder för det. Vi har fortfarande allemansrätt i Sverige och den gäller även udden.

    Vi bollar en massa idéer i Torös vänner, och jag hoppas verkligen att fler engagerar sig i föreningen och visar sitt stöd. Vi har en del uppslag som vi diskuterar och givetvis är förhoppningen att det ska blir något riktigt bra av det.

    Fortsätt att surfa Torö, men visa gärna extra hänsyn. Använd parkeringen, ta med skräp(!) och prata med andra så att alla som är där vet om att vi måste vara extra diplomatiska just nu.

    Bra sagt Svenne!
    Segla Torö.

    / Calle Nyberg

  • ola_p

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:29

    Nu har jag rensat tråden på det värsta. Sluta med inläggen på dagisnivån tack, det är varken konstruktivt och underlättar inte direkt torös vänners arbete.

  • fesen

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:54

    Kanske Torös vänner skulle kunna tjäna på att försöka laga staketet?

    Bara en tanke…

  • peter_n

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 08:11

    Jag talade med en person på kommunen igår. Hur seriöst eller officiellt nedanstående är vet jag inte, men kommunen har faktiskt haft en liten tanke att köpa Örudden. Men man tyckte att priset var för högt.

    Skulle det kunna bli en bra lösning för oss surfare ifall kommunen köpte Örudden?
    Isåfall borde surf-sverige på något sätt visa sitt intresse för det.

    Jag vet inte vad det skulle kunna leda till, men ifall vi är intresserade av att kommunen köper så borde man kanske börja påverka beslutsfattarna.

  • svenne

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 08:39
    Peter_N;512384 wrote:
    Jag talade med en person på kommunen igår. Hur seriöst eller officiellt nedanstående är vet jag inte, men kommunen har faktiskt haft en liten tanke att köpa Örudden. Men man tyckte att priset var för högt.

    Skulle det kunna bli en bra lösning för oss surfare ifall kommunen köpte Örudden?
    Isåfall borde surf-sverige på något sätt visa sitt intresse för det.

    Jag vet inte vad det skulle kunna leda till, men ifall vi är intresserade av att kommunen köper så borde man kanske börja påverka beslutsfattarna.

    Det stämmer att kommunen för några år sen kollade på att köpa den yttre fastigheten, dvs udden.
    Torös vänner håller på och diskuterar flera olika lösningar, så det finns absolut intresse på att lösa det på bästa sätt. Mer info lär komma. 🙂

  • g_l

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 09:32

    Ett stort tack till er som offrar tid och ork på att jobba aktivt med detta!
    Själv är jag ingen frekvent gäst på Torö (har endast surfat Kärringviken – hittills…), men tycker att det är en pärla som är helt unik – inte bara med tanke på surfet! Det skulle vara en grym skandal om en privatperson skulle tillåtas att utestänga alla övriga från denna “paradisudde”.

  • olles

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 13:44

    @Fesen 512337 wrote:

    Kanske Torös vänner skulle kunna tjäna på att försöka laga staketet?

    Bara en tanke…

    Laga staketet är ingen lysande idé.
    Däremot borde Torö vänner trycka på kommunen om
    1. att helt ta bort norra delen av staketet (från grinden till stranden). Detta är ett svartbygge, och absolut inget som Torö vänner, fågelskådare eller svampplockare skall hjälpa till med att reparera. Fastighetsägaren har tidigare fått bygglov för ett staket som skulle följa “norra stigen” – d v s 6 – 20 meter väster om det nuvarande staketet och inte alls vara lika långt. Det bygglovet har gått ut sedan flera år. Just nu finns alltså inget bygglov alls, och det borde inte heller finnas något stängsel.
    2. Se till att fastighetsägaren får ett saftigt vitesföreläggande att hålla grinden öppen. Kolla i miljöbalken kapitel 26 § 11:
    “En tillsynsmyndighet får får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådan område som omfattas av allemansrätten.
    Är det uppenbart att ett sådant stängsel endast är avsett att utestänga allmänhten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken”
    Kan det bli mer klockrent? Det är med andra ord kommunen som skall se till att det klipps hål i stängslet…

    tycker “sur gube”

  • argulander

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:31

    @OlleS 512459 wrote:

    Laga staketet är ingen lysande idé.
    Däremot borde Torö vänner trycka på kommunen om
    1. att helt ta bort norra delen av staketet (från grinden till stranden). Detta är ett svartbygge, och absolut inget som Torö vänner, fågelskådare eller svampplockare skall hjälpa till med att reparera. Fastighetsägaren har tidigare fått bygglov för ett staket som skulle följa “norra stigen” – d v s 6 – 20 meter väster om det nuvarande staketet och inte alls vara lika långt. Det bygglovet har gått ut sedan flera år. Just nu finns alltså inget bygglov alls, och det borde inte heller finnas något stängsel.
    2. Se till att fastighetsägaren får ett saftigt vitesföreläggande att hålla grinden öppen. Kolla i miljöbalken kapitel 26 § 11:
    “En tillsynsmyndighet får får förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet eller i närheten av ett sådant område att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark inom ett sådan område som omfattas av allemansrätten.
    Är det uppenbart att ett sådant stängsel endast är avsett att utestänga allmänhten från området, får föreläggande meddelas om att ta bort det. Vad som nu har sagts om stängsel skall tillämpas på motsvarande sätt när det gäller diken”
    Kan det bli mer klockrent? Det är med andra ord kommunen som skall se till att det klipps hål i stängslet…

    tycker “sur gube”

    Imponerad av lagkunskapen, det tycks ju verkligen vara så att vi “allmänheten” har rätten på vår sida och att fastighetsägaren gjort fel som låst grinden. Hoppas nu bara att fastighetsägaren får reda på detta, och rättar sig efter det så borde ju allt vara frid och fröjd.

    Klas

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Angående situationen på Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.